Är brovakter kungar i sitt eget rike?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Är brovakter kungar i sitt eget rike?

Inlägg av Seagull » ons 02 jul 2014, 11:54

Jag har förmånen/oturen att nu och då behöva broöppning vid diverse passager.
Allt som oftast infinner sig en viss osäkerhet då man kommer fram mot bron:
-Vet jag att brovakten sett min båt?
-Behöver jag ringa och be om broöppning?
-Bron borde ju ha öppnats för 5 min sedan enligt den gällande informationen, varför öppnas den då inte?

När bron till slut öppnas:
-Det lyser/blinkar förfarande rött, vågar jag köra?
Det har hänt att brovakten via högtalare har ropat att jag ska snabba på trots att det fortfarande är rött och även det motsatta har hänt -att dom ropar att jag måste vänta tills det blir grönt.
Jag har även hört om en båtägare i vår klubb som med nöd och näppe lyckats hinna undan innan den tillbakagående bron ska mosa båten, tycker brovaktens ansvar är att hela tiden under öppning/stängning ska vara 100% koncentrerad (dom har tid att vila mellan öppningarna).

Det känns som om man är utlämnad till brovakten och hans/hennes lynne.

Är det någon som är insatt i hur det fungerar i praktiken och hur dom tänker? Får man köra mot rött mm?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Är brovakter kungar i sitt eget rike?

Inlägg av T » ons 02 jul 2014, 20:02

Seagull skrev:Jag har förmånen/oturen att nu och då behöva broöppning vid diverse passager.
Allt som oftast infinner sig en viss osäkerhet då man kommer fram mot bron:
-Vet jag att brovakten sett min båt?
-Behöver jag ringa och be om broöppning?
-Bron borde ju ha öppnats för 5 min sedan enligt den gällande informationen, varför öppnas den då inte?

När bron till slut öppnas:
-Det lyser/blinkar förfarande rött, vågar jag köra?
Det har hänt att brovakten via högtalare har ropat att jag ska snabba på trots att det fortfarande är rött och även det motsatta har hänt -att dom ropar att jag måste vänta tills det blir grönt.
Jag har även hört om en båtägare i vår klubb som med nöd och näppe lyckats hinna undan innan den tillbakagående bron ska mosa båten, tycker brovaktens ansvar är att hela tiden under öppning/stängning ska vara 100% koncentrerad (dom har tid att vila mellan öppningarna).

Det känns som om man är utlämnad till brovakten och hans/hennes lynne.

Är det någon som är insatt i hur det fungerar i praktiken och hur dom tänker? Får man köra mot rött mm?
Mina erfarenheter stämmer med dina. Jag blev så less på det hela att jag skaffade en båtplats utanför allt vad broar och slussar heter.
Hur det fungerar i praktiken tycker jag stämmer rätt väl med det du skriver, dvs dom tänker inte. Möjligen drömmer dom.

:o
/T

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Är brovakter kungar i sitt eget rike?

Inlägg av paliswe » tor 03 jul 2014, 06:52

Inte bara brovakter som lever i sitt eget rike, även linfärjeförare kör så det ryker ibland. Vid Malö strömmar kom jag och skulle passera, bilarna körde fortfarande på färjan, men när jag hade 20 m kvar kom sista bilen på, bommen gick ner och linan spändes i samma ögonblick. Jag lyckades vända båten precis. Min medpassagerare var lite förundrad över att jag inte blev förbannad, men vad ska man göra, de dikterar helt vad som ska gälla.
Förmodligen var han lycklig resten av dagen över att kunnat hejda en båt.

Skriv svar