Vad är sämst för seglen -fukt eller sol?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Vad är sämst för seglen -fukt eller sol?

Inlägg av Seagull » mån 23 jun 2014, 08:24

Det händer ibland att seglen är regnblöta då man tar ned dom och packar in dom i sina kapell. Man har fått lära sig att det är viktigt att skydda seglen från sol då de inte används eftersom solen förkortar deras livslängd. Helst vill man inte sätta på kapellen då de är blöta för då har dom större möjlighet att torka upp av sol och vind. Fuktiga segel kan mögla. Så en fråga till den samlade kunskapsbanken -vad är sämst, segel som åldras av solsken eller segel som möglar av fukt?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Re: Vad är sämst för seglen -fukt eller sol?

Inlägg av Besqua » mån 23 jun 2014, 08:48

Tror att det finns fler sätt att se på detta, har själv undrat över paniken att få till skydd över stor och fock över natten, men du tänker kanske på längre inpackning av våta segel?
Om det ska mögla behövs organiskt material på seglen, det lär du inte ha.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 jun 2014, 08:59

Seagull skrev:Det händer ibland att seglen är regnblöta då man tar ned dom och packar in dom i sina kapell. Man har fått lära sig att det är viktigt att skydda seglen från sol då de inte används eftersom solen förkortar deras livslängd. Helst vill man inte sätta på kapellen då de är blöta för då har dom större möjlighet att torka upp av sol och vind. Fuktiga segel kan mögla. Så en fråga till den samlade kunskapsbanken -vad är sämst, segel som åldras av solsken eller segel som möglar av fukt?
Det känns helt otippat att du har några delar i seglet som inte är av konstmaterial, och då är UV-ljus en verklig fara, medan fukt inte är det. Uppstår det mögel (det kan det mycket väl göra) beror det på att det finns något som de små odjuren kan livnära sig på, och det handlar då (mest troligt) om damm, smuts och skräp som blåst på seglen eller hamnat där då man hanterat dem. Mögel kan man gärna undvika, eftersom man troligen förvarar segel inomhus (i båten eller hemma) och en "mögelbomb" skapar sina egna problem, om än kanske inte hållfasthetsmässiga. Jag har ett laminatsegel där det kommit grönt mögel här och där, och det ser visserligen trist ut (man får gå nära, det stör inte direkt båtgrannarna) men inga fysiska skadeeffekter har synts till på de första sju-åtta åren. Däremot lärde jag mig att inte rulla in genomvåta segel och låta dem vara så i tre veckor - och vet man vad som händer så hittar man troligen tiden och tillfället att låta dem torka. Rullsegel är ju sina egna kapell och då får man kanske tåla att det luftar dåligt.

Den arkaiska proceduren att låta segel fladdra i vinden för att torka är förkastlig. Bättre då att vika luftigt och avstå från kapellet en dag eller två. Segel tar slut med tiden, och ju bättre man kämpar emot, ju längre tid tar det, men valet mellan UV-förstörelse och mögel är inte det stora problemet. Har man kapell på mesta (oanvända) tiden räcker det utmärkt.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 jun 2014, 09:00

Besqua skrev:Tror att det finns fler sätt att se på detta, har själv undrat över paniken att få till skydd över stor och fock över natten, men du tänker kanske på längre inpackning av våta segel?
Om det ska mögla behövs organiskt material på seglen, det lär du inte ha.
I synnerhet PÅ NATTEN borde inte UV-problemet vara så påtagligt. Bra observation.
Anders S

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » mån 23 jun 2014, 09:19

Jag tänker mig nog en längre tid än bara över natten, det blir minst en vecka. Håller med om att UV-strålningen är mycket begränsad nattetid (även på våra breddgrader). Jag är mest oroad över rullförseglet som rullas ihop ganska hårt och eftersom det är laminatsegel så handlar det om helt täta dukar.

Skriv svar