Trio96, Mamba 311, Facil 30

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Trio96, Mamba 311, Facil 30

Inlägg av Jaramaz » fre 18 jul 2014, 04:40

olamar skrev:Nu har vi tittat runt på lite olika Contrast 33 (då vi har seglat denna båt innan) men fick rådet att det är kanske en för mycket skärgårdsseglare för öppet hav vilket vi har nere i Skåne. Hur tänker ni andra vi val av båt för olika typer av vatten?
Det rådet ger jag inte mycket för!

Contrast ser inte jag som direkt skärgårdsseglare, mer lite allmän. Har dessutom seglat mycket med (riktiga) skärgårdsseglare runt Skånes kuster vilket aldrig varit problem. Kolla in vad danskarna gärna seglar med!

Det är köparens marknad nu. I det prisintervall du angivit finns det mycket att välja på, titta noga, tänk efter vad och hur ni vill segla. Pruta ordentligt, det priser som anges på blocket är det få som får ut.

J

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Trio96, Mamba 311, Facil 30

Inlägg av Spider » fre 18 jul 2014, 07:34

Håller helt med Jaramaz, det finns många mycket mindre och mer skärgårdsliknande båtar som seglar runt våra kuster. Av dom båtar ni nämner så skulle jag titta lite mer på Facilen. Min gumma har en 26:a, och om den större har samma kvalitet och beteende i sjön skulle jag satsa på den. 26:an är den trevligaste båt jag någonsin seglat i den storleken, mycket välbyggd och fantastisk i havssjö. Facilen har dessutom en livskraftig klubb vilket kan vara bra för utbyte av erfarenheter och kunskap.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Trio96, Mamba 311, Facil 30

Inlägg av Anders S » fre 18 jul 2014, 09:25

olamar skrev:Nu har vi tittat runt på lite olika Contrast 33 (då vi har seglat denna båt innan) men fick rådet att det är kanske en för mycket skärgårdsseglare för öppet hav vilket vi har nere i Skåne. Hur tänker ni andra vi val av båt för olika typer av vatten?
Jag skulle inte bry mig. Skillnaden mellan en havsseglare och en skärgårdsseglare (hur nu den skillnaden manifesteras) är inte särskilt betydelsefull om man inte avser att segla i besvärligt väder eller över Atlanten eller mer än så. Säger jag helt fräckt. Däremot är skillnaden mellan en tillräckligt riggad, litet lättare båt viktigare då det är lätt eller mellanvind. Det kan ligga mycket i det som ibland sägs: De flesta seglare och segelbåtar funderar mycket oftare på hur man skall kunna få upp mer segel, inte på hur segelytan skall bli mindre". Den skottsäkra båten med den minimalistiska riggen och det tröga, V-formade och sävliga skrovet lockar då till att starta motorn (tidigare) och hur kul är det, om man har segelbåt? (Jag har inget emot att starta motorn, men har på min egen heffaklump både en förhöjd rigg och en flöjlande propeller för att kunna segla även då det blåser mindre än eljest.)

Det är mycket viktigare i skede ett (jag tror ju att ni är nybörjare, och vad det gäller hårt väder, vill förbli detta för obestämd tid - man kan ju som fritidsseglare styra över den saken) att man trivs i båten i lätta och mellanvindar samt i hamn, där man normalt tillbringar mycket tid. Sedan beror det nog en del på var i Skåne man seglar, Öresund är inte särskilt "öppet hav" och på syd- och ostkusten handlar det faktiskt om en grunt och relativt stort innanhav, inte "havet" i den mening man vanligen tänker sig. En sanning jag anammat efter rätt många år är att till havs gungar alla små båtar ungefär lika mycket, och det är också sant att om de drivs hårt kan en del båtar vara mer arbetsamma. Sådant som "behöver inte reva så tidigt" och "tål vind bra" var FÖRR viktiga faktorer för en "havsgående båt", idag kan man ha en rejäl rigg på en relativt lätt båt, bara man har revanordningarna väl i ordning. Med moderna segelmaterial i försegel på rulle och moderna revanordningar till storen är det inte längre en sjömansbragd att reva segel då det börjar blåsa. Man gör det i stället i tid och när en liten gradskillnad i hur båten går i sjön skulle betyda något är man sedan länge i hamn.

När det kanske inträffar att man totalt felbedömt allt som har med väder och sjögång att göra är skillnaden mellan en Contrast 33 och en mer traditionellt utformad, djup, tung och nerriggad båt inte särskilt stor. Det bär inte roligare så det märks just då, utan man får härda ut och göra det rätta (det är ofta att härda ut! Man får tänka sig för innan man går in i pålandshamn med precis alla båtar) oavsett.
Anders S

olamar
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 17 jun 2014, 21:40

Re: Trio96, Mamba 311, Facil 30

Inlägg av olamar » ons 13 aug 2014, 10:38

Var ute på kurs med en lite större båt då det började blåsa mer och fick känna på känslan att segla med icke revat segel och med revat segel. Lite som när jag kite-surfade, började det blås mer tog man fram en mindre kite och kunde köra på som vanligt.

En tanke som har slagit mig lite är att masthöjden varierar väldigt mycket på olika båtar inom samma fot (30-33 fot). Contrasten som jag fick höra hade en hög mast på 14 m, men tex Trio 96 har en mast på hela 16 m. Hög mast är en fördel då jag kan få upp seglet högt och få mer vind antar jag, men vilka nackdelar finns det med en hög mast?

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Trio96, Mamba 311, Facil 30

Inlägg av Seagull » ons 13 aug 2014, 11:03

En hög mast är en fördel då man ska fånga vind högre upp, kanske ovanför öar som ligger i vägen. Ett högt segelplan är ofta effektivare än ett lågt.
Nackdelar då; det ställs större krav på köl/motvikt så att båten inte blir överriggad och lutar för varje vindpust. Det blir knepigare att komma under broar och kraftledningar ifall sådana finns i seglingstrakten. När väl masten ska av båten är det lite mer omständighet att hantera en lång mast.
Masten är ju egentligen ett nödvändigt ont -hade man kunnat segla lika bra utan den skulle det vara toppen. :lol:

marcusli
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:49
Ort: Malmö

Re: Trio96, Mamba 311, Facil 30

Inlägg av marcusli » fre 15 aug 2014, 08:19

http://www.blocket.se/stockholm/Forgus_ ... =23_11&w=3

Mycket rejäl båt som klarar alla väder.
Seglar Forgus 321 - 1992

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Trio96, Mamba 311, Facil 30

Inlägg av jaba » mån 01 sep 2014, 19:35

olamar skrev:Var ute på kurs med en lite större båt då det började blåsa mer och fick känna på känslan att segla med icke revat segel och med revat segel. Lite som när jag kite-surfade, började det blås mer tog man fram en mindre kite och kunde köra på som vanligt.

En tanke som har slagit mig lite är att masthöjden varierar väldigt mycket på olika båtar inom samma fot (30-33 fot). Contrasten som jag fick höra hade en hög mast på 14 m, men tex Trio 96 har en mast på hela 16 m. Hög mast är en fördel då jag kan få upp seglet högt och få mer vind antar jag, men vilka nackdelar finns det med en hög mast?
Undrar om det verkligen skiljer såå mycket då seglet bara skiljer 3 dm.
Men masthed har oftast kortare mast, båtar som ska segla bra med fock ofta högre,

Skriv svar