Raymarine logg visar ingenting?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gustavson
Silvermedlem

Raymarine logg visar ingenting?

Inlägg av Gustavson » mån 16 jun 2014, 14:16

Hej!
Jag har en 4 år gammal bitata st40, som jag förövrigt är mycket nöjd med, villen till mitt stora förtret inte fungerade som jag hade hoppats vid premiärturen i söndags. I stället för hastighet visar den 00.0 oavsett hastighet och om jag tar loss givaren och blåser alt snurrar på paddelhjulet så visar den fortfarande 00.0.
Om ett kabelbrott eller dylikt hade inträffat så hade väll displayn indikerat --- ? Den visar dock temperaturen (vilket jag efter fyra år först nu förstått sitter i hastighetsgivaren)...
Jag satte självklart blindplugg vid upptagning och sedan har givaren legat skyddad i båten tills den blev monterad i heljen.

Har någon varit med om samma elende eller har ett uppslag hur man kan påbörja felsökningen (jag har inte en susning om eventuella ohm-värden för den, som jag antar analoga givaren...)
Ps det ska vara samma givare som för st60 ds

Tacksam för svar...

Gustavson
Silvermedlem

Re: Raymarine logg visar ingenting?

Inlägg av Gustavson » mån 16 jun 2014, 14:34

HA! det är ju en fördel om man googlar ämnet och uttömmer informationen innan man ber om hjälp! (även om hjälp och erfarenheter fortfarande är guld värda)

Jag hittade lite information från en "Raymarine kille"...

"Testing the Speed Sensor:

Verify that the transducer’s paddle wheel is free of marine growth and rotates freely on its shaft
*Power down the instrument
*Disconnect the GREEN and SHIELD transducer leads from the instrument display or instrument pod.
*Connect a multimeter to the GREEN and SHIELD transducer leads and configure the multimeter to measure continuity or resistance.
*Slowly rotate the transducer paddle wheel by hand. Note that as the paddlewheel is rotated, the multimeter should alternate between an open circuit and a closed circuit with each quarter turn. As such one complete revolution of the paddle wheel should open and close the circuit four times.

Should the multimeter respond as indicated above, then the speed sensor element of the transducer would be deemed functional. If not, then the transducer has failed and should be replaced."

Jag ska testa detta! är tyvärr 22 mil från båten fram till på fredag... Om jag löser problemet kommer jag posta resultat om ifall någon annan har liknande problem i framtiden...

mvh

Gustav

Piloten
Guldmedlem

Inlägg av Piloten » mån 16 jun 2014, 19:57

Jag råkade ut för samma sak för ett par veckor sedan. Båten hade legat tre veckor efter sjösättningen och vid premiärturen fungerade inte loggen. Jag trodde något fastnat i givaren men då det trots hög sjö som brukar skaka loss givaren inte kom någon indikation blev jag mer och mer övertygad om ett givarfel.

När jag lyfte på durken satt blindpluggen fortfarande i :oops:

Gustavson
Silvermedlem

Inlägg av Gustavson » ons 18 jun 2014, 17:05

Haha! :D Den lilla detaljen är ju inte helt oviktig..
Som jag ser det kan det vara fel på tre saker:
1) display-enheten
2) hallsensorn i givaren
3) mangeterna i skrovelhjulet
Jag är grymt tveksam till att displayen är kass (den kan ju förvisso ha hamnat i slavemode men jag är tveksam). Att magneterna skulle vara kassa känns som att man borde få förvarning med felaktiga värden.
Jag fick således tag på en ny Airmar st 300 (som jag tror att det ska vara) för halva priset och för leverans till i morgon (dvs innan semestern)...
Jag bryr mig egentligen inte om loggen/hastigheten då jag har SOG på plottern, men jag behöver signalen för att få TWS och TWA till vindmätaren.
Håller tummarna att det fungerar...

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 18 jun 2014, 17:16

Hade liknande problem m min Silva. Orsaken var att jag epoxybehandlat båten och lyckats bygga en tunn kant av färg i monteringshålet. Det gjorde att givaren snurrade jättefint demonterad, men monterad blev det för trögt.
Alla borde ha skägg

Skriv svar