Manövreringstips
Manövreringstips
Jag ha ren lite småknepig båtplats som för det mesta går bra att lägga till vid, men kan vara lite jobbig i vissa vindar. Vad är egentligen en bra teknik för att lägga till vid vindriktning enligt bilden? Det finns Y-bommar och båtar ivägen nästan överallt. Min båt är den svarta, och målet är att den ska ligga som på bilden. Båten är 10 meter lång, har fenköl och rak axel.
Normalt backar jag in och ligger sedan med fören åt höger, men vid lite vind går jag in med fören först. Igår, vid 6-7 m/s inne i hamnen var första gången jag gav upp och inväntade assistans istället. Borde jag kunna klara manövern ensam?
Normalt backar jag in och ligger sedan med fören åt höger, men vid lite vind går jag in med fören först. Igår, vid 6-7 m/s inne i hamnen var första gången jag gav upp och inväntade assistans istället. Borde jag kunna klara manövern ensam?
Re: Manövreringstips
Förbered före avfärd en lina fäst (i sin vänstra ände på bilden) vid bryggan som har en ögla i andra änden.
När du kommer in med god styrfart och slagit back har du några ögonblick på dig att med båtshaken få tag i öglan och sen snabbt lägga fast vid en knape eller kanske båtens röstjärn. Då kommer vindkraften att hålla båten någorlunda parallellt med bryggan tills du förtöjt på riktigt.
När du kommer in med god styrfart och slagit back har du några ögonblick på dig att med båtshaken få tag i öglan och sen snabbt lägga fast vid en knape eller kanske båtens röstjärn. Då kommer vindkraften att hålla båten någorlunda parallellt med bryggan tills du förtöjt på riktigt.
- Bilagor
-
- knap.jpg (8.65 KiB) Visad 8344 gånger
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Manövreringstips
låt den driva mot bommen som förmodas ha en avbärare i ändan
Re: Manövreringstips
Att driva iväg med aktern mot Y-bommen är inte helt lyckat, för där brukar det sticka ut en båt med upptiltad utombordare. En kombination av tipsen skulle vid närmare eftertanke antagligen funka. En längsgående lina med lite lagom slack fastsatt i bryggan bör vara enkel att få tag i. Viktigast är sedan att aktern kommer in mot bryggan. Fören kan få driva iväg mot Y-bommen utan risk. Nu inväntar jag bara samma vindar igen för att få prova hur det fungerar. Tack för tipsen!
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Manövreringstips
Seawolfs förslag är bra. Om Du har springknap så lägger Du linan (med färdig ögla) runt denna. Sedan läger Du i växeln sakta frammåt och och ger roder för att styra mot SB.Båten kommer att sitta som naglad utefter bryggan.
Har Du ingen springknap kommer säkert genoa winsh att fungera nästan lika bra.
Har Du ingen springknap kommer säkert genoa winsh att fungera nästan lika bra.
Re: Manövreringstips
Kan du lägga till tillfälligt på Y-bommen och därifrån fixa till förtöjningen som den ska vara?
Mackey
Mackey
- Bilagor
-
- Förtöjning mog brygga i vind.JPG (9.3 KiB) Visad 8175 gånger
Re: Manövreringstips
Det som kan funka är att fixatill så att det går att trycka med stäven mot bryggan (köra mot) och sedan ha växeln i och svänga till SB
Re: Manövreringstips
Det verkar ju enklast.Ingemar skrev:Det som kan funka är att fixatill så att det går att trycka med stäven mot bryggan (köra mot) och sedan ha växeln i och svänga till SB
Nu finns det nog inga flera förslag? lr?
En liten utmaning...
Mackey
Re: Manövreringstips
Det kräver bryggfender över ett par bryggmeter för att vara säker, eller om det fanns en vettig stävfender att köpa, som man sätter fast på höjden efter hela stäven. Finns sådana? Då hade det inte varit några större problem att bumpa i bryggan och trycka sig på plats.Ingemar skrev:Det som kan funka är att fixatill så att det går att trycka med stäven mot bryggan (köra mot) och sedan ha växeln i och svänga till SB
Re: Manövreringstips
Nej, stävfendrar verkar inte alls se ut som jag hade velat ha dem. De som finns, fungerar de vettigt annat än på raka stävar?
Re: Manövreringstips
En kulfender är kanon till sådant. Du skall ha lite större än du tror när du vill bräcka.davidi skrev:Nej, stävfendrar verkar inte alls se ut som jag hade velat ha dem. De som finns, fungerar de vettigt annat än på raka stävar?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Manövreringstips
Tipset som gäller har Seawolf redan kommit med.
Är det frånlandsvind från bryggan och man är ensam, så är det enklast om springet tampen finns klart på bryggan, annars kan man ha den på båten. Det är inte särskilt kritiskt var på båten man sätter springet, bara det är ungefär midskepps eller för om, det kan fungera även i förknapen, men en midskeppsknap är ju enkel att hinna fram till. När springet är fast kör man så nätt mot det, och båten "sugs in" mot bryggan, liksom av en stor och varm, välkomnande hand. Är man helt übercool låter man sedan båten töffa på på lagom tomgång (mer tomgång om det blåser) och så förtöjer man i lugn och ro. Litet påverkar det med rotationsriktningen på propellern, men mest då man bromsar in det sista. Volvo drar då (vanligen) ut aktern, Yanmar drar in den (typ) i din skiss.
Om man skall ha springet klart i båten och har en knap på rätt ställe på bryggan, eller tvärtom är en smaksak. Är det din ständiga plats "äger" du ju bryggan och kan lösa det på det sätt du vill.
Fendrar (massor av fendrar!) är alltid bra och köra på spring kräver en eller två rediga sådana. Även här vet du efter att ha provat var de största skall placeras, dvs där båten "tar brygga" då den bromsas in av springet.
Två rejäla kulor är inte fel, särskilt då det blåser...
Är det frånlandsvind från bryggan och man är ensam, så är det enklast om springet tampen finns klart på bryggan, annars kan man ha den på båten. Det är inte särskilt kritiskt var på båten man sätter springet, bara det är ungefär midskepps eller för om, det kan fungera även i förknapen, men en midskeppsknap är ju enkel att hinna fram till. När springet är fast kör man så nätt mot det, och båten "sugs in" mot bryggan, liksom av en stor och varm, välkomnande hand. Är man helt übercool låter man sedan båten töffa på på lagom tomgång (mer tomgång om det blåser) och så förtöjer man i lugn och ro. Litet påverkar det med rotationsriktningen på propellern, men mest då man bromsar in det sista. Volvo drar då (vanligen) ut aktern, Yanmar drar in den (typ) i din skiss.
Om man skall ha springet klart i båten och har en knap på rätt ställe på bryggan, eller tvärtom är en smaksak. Är det din ständiga plats "äger" du ju bryggan och kan lösa det på det sätt du vill.
Fendrar (massor av fendrar!) är alltid bra och köra på spring kräver en eller två rediga sådana. Även här vet du efter att ha provat var de största skall placeras, dvs där båten "tar brygga" då den bromsas in av springet.
Två rejäla kulor är inte fel, särskilt då det blåser...
Anders S
Re: Manövreringstips
Hur får man den att inte glida åt sidan i stäven?stangen skrev:En kulfender är kanon till sådant. Du skall ha lite större än du tror när du vill bräcka.
Re: Manövreringstips
Stålskena på stäven funkar om det är en träbrygga
Re: Manövreringstips
Jobbar du med ett spring (som föreslås i tråden) ligger båten på samma plats under tiden den svänger runt sin axel. Testa i lätt väder var punkten där kulfendern skall sitta på båten (inte för långt fram, inte för långt bak) - punkten på båten där båten möte mot bryggan under manövern. Kulfender har större volym runt än jämförbar korvfender om varför den lämpar sig just för sådant här. Har du fler händer ombord kan du gärna låta någon passa kulan och hjälpa den på rätt plats - den kan ploppa iväg om man har osis. Låna gärna en kula och testa innan du köper om du kan.davidi skrev:Hur får man den att inte glida åt sidan i stäven?stangen skrev:En kulfender är kanon till sådant. Du skall ha lite större än du tror när du vill bräcka.
Jag tänker att du testar/tränar i lugnt väder och märker upp tampar. Kanske tom splitsar öglor på tampar i rätt längder - då är det ett ögonblicks verk att lägga fast allt och köra.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!