Manövreringstips

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
davidi
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 17 sep 2012, 12:13

Manövreringstips

Inlägg av davidi » sön 15 jun 2014, 14:06

Jag ha ren lite småknepig båtplats som för det mesta går bra att lägga till vid, men kan vara lite jobbig i vissa vindar. Vad är egentligen en bra teknik för att lägga till vid vindriktning enligt bilden? Det finns Y-bommar och båtar ivägen nästan överallt. Min båt är den svarta, och målet är att den ska ligga som på bilden. Båten är 10 meter lång, har fenköl och rak axel.
hamnplats.gif
hamnplats.gif (8.63 KiB) Visad 8367 gånger
Normalt backar jag in och ligger sedan med fören åt höger, men vid lite vind går jag in med fören först. Igår, vid 6-7 m/s inne i hamnen var första gången jag gav upp och inväntade assistans istället. Borde jag kunna klara manövern ensam?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Manövreringstips

Inlägg av Seawolf » sön 15 jun 2014, 15:41

Förbered före avfärd en lina fäst (i sin vänstra ände på bilden) vid bryggan som har en ögla i andra änden.
När du kommer in med god styrfart och slagit back har du några ögonblick på dig att med båtshaken få tag i öglan och sen snabbt lägga fast vid en knape eller kanske båtens röstjärn. Då kommer vindkraften att hålla båten någorlunda parallellt med bryggan tills du förtöjt på riktigt.
Bilagor
knap.jpg
knap.jpg (8.65 KiB) Visad 8344 gånger
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Manövreringstips

Inlägg av matz » sön 15 jun 2014, 15:55

hamnplats.gif
hamnplats.gif (8.62 KiB) Visad 8341 gånger
låt den driva mot bommen som förmodas ha en avbärare i ändan

davidi
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 17 sep 2012, 12:13

Re: Manövreringstips

Inlägg av davidi » sön 15 jun 2014, 17:18

Att driva iväg med aktern mot Y-bommen är inte helt lyckat, för där brukar det sticka ut en båt med upptiltad utombordare. En kombination av tipsen skulle vid närmare eftertanke antagligen funka. En längsgående lina med lite lagom slack fastsatt i bryggan bör vara enkel att få tag i. Viktigast är sedan att aktern kommer in mot bryggan. Fören kan få driva iväg mot Y-bommen utan risk. Nu inväntar jag bara samma vindar igen för att få prova hur det fungerar. Tack för tipsen!

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Manövreringstips

Inlägg av oceansailor » mån 16 jun 2014, 10:04

Seawolfs förslag är bra. Om Du har springknap så lägger Du linan (med färdig ögla) runt denna. Sedan läger Du i växeln sakta frammåt och och ger roder för att styra mot SB.Båten kommer att sitta som naglad utefter bryggan.

Har Du ingen springknap kommer säkert genoa winsh att fungera nästan lika bra.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Manövreringstips

Inlägg av Mackey » mån 16 jun 2014, 10:51

Kan du lägga till tillfälligt på Y-bommen och därifrån fixa till förtöjningen som den ska vara?

Mackey
Bilagor
Förtöjning mog brygga i vind.JPG
Förtöjning mog brygga i vind.JPG (9.3 KiB) Visad 8175 gånger
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Ingemar
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 20:25
Ort: Karlstad

Re: Manövreringstips

Inlägg av Ingemar » mån 16 jun 2014, 10:56

Det som kan funka är att fixatill så att det går att trycka med stäven mot bryggan (köra mot) och sedan ha växeln i och svänga till SB

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Manövreringstips

Inlägg av Mackey » mån 16 jun 2014, 20:58

Ingemar skrev:Det som kan funka är att fixatill så att det går att trycka med stäven mot bryggan (köra mot) och sedan ha växeln i och svänga till SB
Det verkar ju enklast.

Nu finns det nog inga flera förslag? lr?
En liten utmaning...

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

davidi
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 17 sep 2012, 12:13

Re: Manövreringstips

Inlägg av davidi » mån 16 jun 2014, 22:00

Ingemar skrev:Det som kan funka är att fixatill så att det går att trycka med stäven mot bryggan (köra mot) och sedan ha växeln i och svänga till SB
Det kräver bryggfender över ett par bryggmeter för att vara säker, eller om det fanns en vettig stävfender att köpa, som man sätter fast på höjden efter hela stäven. Finns sådana? Då hade det inte varit några större problem att bumpa i bryggan och trycka sig på plats.

davidi
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 17 sep 2012, 12:13

Re: Manövreringstips

Inlägg av davidi » mån 16 jun 2014, 22:07

Nej, stävfendrar verkar inte alls se ut som jag hade velat ha dem. De som finns, fungerar de vettigt annat än på raka stävar?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Manövreringstips

Inlägg av stangen » ons 18 jun 2014, 06:18

davidi skrev:Nej, stävfendrar verkar inte alls se ut som jag hade velat ha dem. De som finns, fungerar de vettigt annat än på raka stävar?
En kulfender är kanon till sådant. Du skall ha lite större än du tror när du vill bräcka.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Manövreringstips

Inlägg av Anders S » ons 18 jun 2014, 06:51

Tipset som gäller har Seawolf redan kommit med.

Är det frånlandsvind från bryggan och man är ensam, så är det enklast om springet tampen finns klart på bryggan, annars kan man ha den på båten. Det är inte särskilt kritiskt var på båten man sätter springet, bara det är ungefär midskepps eller för om, det kan fungera även i förknapen, men en midskeppsknap är ju enkel att hinna fram till. När springet är fast kör man så nätt mot det, och båten "sugs in" mot bryggan, liksom av en stor och varm, välkomnande hand. Är man helt übercool låter man sedan båten töffa på på lagom tomgång (mer tomgång om det blåser) och så förtöjer man i lugn och ro. Litet påverkar det med rotationsriktningen på propellern, men mest då man bromsar in det sista. Volvo drar då (vanligen) ut aktern, Yanmar drar in den (typ) i din skiss.

Om man skall ha springet klart i båten och har en knap på rätt ställe på bryggan, eller tvärtom är en smaksak. Är det din ständiga plats "äger" du ju bryggan och kan lösa det på det sätt du vill.

Fendrar (massor av fendrar!) är alltid bra och köra på spring kräver en eller två rediga sådana. Även här vet du efter att ha provat var de största skall placeras, dvs där båten "tar brygga" då den bromsas in av springet.

Två rejäla kulor är inte fel, särskilt då det blåser...
Anders S

davidi
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 17 sep 2012, 12:13

Re: Manövreringstips

Inlägg av davidi » ons 18 jun 2014, 11:58

stangen skrev:En kulfender är kanon till sådant. Du skall ha lite större än du tror när du vill bräcka.
Hur får man den att inte glida åt sidan i stäven?

Ingemar
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 20:25
Ort: Karlstad

Re: Manövreringstips

Inlägg av Ingemar » ons 18 jun 2014, 13:17

Stålskena på stäven funkar om det är en träbrygga

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Manövreringstips

Inlägg av stangen » ons 18 jun 2014, 15:18

davidi skrev:
stangen skrev:En kulfender är kanon till sådant. Du skall ha lite större än du tror när du vill bräcka.
Hur får man den att inte glida åt sidan i stäven?
Jobbar du med ett spring (som föreslås i tråden) ligger båten på samma plats under tiden den svänger runt sin axel. Testa i lätt väder var punkten där kulfendern skall sitta på båten (inte för långt fram, inte för långt bak) - punkten på båten där båten möte mot bryggan under manövern. Kulfender har större volym runt än jämförbar korvfender om varför den lämpar sig just för sådant här. Har du fler händer ombord kan du gärna låta någon passa kulan och hjälpa den på rätt plats - den kan ploppa iväg om man har osis. Låna gärna en kula och testa innan du köper om du kan.

Jag tänker att du testar/tränar i lugnt väder och märker upp tampar. Kanske tom splitsar öglor på tampar i rätt längder - då är det ett ögonblicks verk att lägga fast allt och köra.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar