Finns det ett välfungerande mellanting mellan hyra och köpa?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Finns det ett välfungerande mellanting mellan hyra och köpa?

Inlägg av Sneseglarn » tis 10 jun 2014, 22:06

Hej,
har som varje vår de senaste åren drabbats av seglingsabstinens. Nu måste det lösas på något sätt!

Bakgrund:
Har sedan barnsben varit i båt på något sätt mer eller mindre hela tiden. Segeljollar, vindsurfingbrädor, styrpulpetare och kölbåtar. Lite av varje helt enkelt. Seglat från optimist upp till >50 fot. En stor del av glädjen med båtägandet är att se till att sakerna är hela och fungerar.
Ägde med familjen en halvtonnare några år, men blev på grund av bristande trivsel hos ett av barnen (han tvärvägrade att vara ombord) tvungen att sälja den för 7-8 år sedan. Nu har vi hyrt båt ett par år och konstaterar med glädje att det fungerar till barnens trivsel igen!

Nu till problemet: Skall man fortsätta hyra eller köpa?
Jag är gruvligt sugen på att köpa båt igen. Något mellan 30-33 fot eller större. Fördelen är att man vet precis vad man får, och att man vet att allt fungerar när man skall iväg på semestern. Nackdelen är att det är ekonomiskt svårmotiverat för 2-3 veckor per år.

Efter att ha funderat många kvällar på om man skall köpa och isåfall vad man skall köpa har jag kommit from till ett det borde finnas ett antal båtägare som sitter i motsatt sits. Sådana som äger en båt, vill fortsätta göra det men använder den alltför lite. Att för dessa hyra ut till allmänheten på veckobasis har såklart sina sidor - är hyresgästen försiktig med prylarna? Vem skall granska vid ut och inlämning? etc.

Det kanske finns ett fungerande mellanalternativ: en båtägare som äger båten och använder den huvuddelen av tiden, en hyresman som långsiktigt hyr samma båt flera veckor per år, ställer upp och hjälper till vid upptagning och sjösättning etc. Med samordnad biltransport tar man sig dubbelt så långt från hemmahamnen osv.

Tar gärna emot alla fomer av synpunkter/erfarenheter på ett sådant upplägg. Kanske är det till och med någon som funderat i liknande banor och har en passande båt i Skåne, Blekinge eller på Västkusten? Kontakta mig via PM isåfall http://www.sailguide.biz/forum2/ucp.php ... ose&u=2827

mvh Sneseglarn


gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Finns det ett välfungerande mellanting mellan hyra och k

Inlägg av gvs » tor 12 jun 2014, 14:05

Jag gillar idén! Skulle gärna hyra ut min båt på de villkoren (till någon jag vet vem dom är och som vet hur båten funkar, alla båtar är ju olika!).
Problemet ligger just i att sammanföra ägare - hyrare. Kanske är så att de som vill hyra ut sin båt gör det på veckobasis vilket det finns mer pengar in än detta? I detta fallet torde hyran per gång bli låg, vilket även gör att man för en liten peng avstår från en stor del av friheten med att äga båten som ju är vetskapen att jag när jag vill kan ta en tur.
Att hura ut på veckobasis vill jag inte - är helt enkelt för försiktig av mig.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Finns det ett välfungerande mellanting mellan hyra och k

Inlägg av Mackey » tor 12 jun 2014, 17:03

För en vecka sedan pratade jag med en familj som tidigare hyrt ut sina båtar, men det är inte längre värt besväret tycker de. De får för lite betalt - marknaden pressar ner priserna - och det är för mycket jobb och för stora risker. En sommar dammade första hyresfamiljen på grund och båten blev stående på land till nästa vår.

Nu hyr de ut till ett par av de som tidigare brukade hyra deras båtar, de känner till varandra och ansvarstagandet blir större från de som hyr.

Ett alternativ som en granne till oss praktiserar är att dela en båt med någon. Det är inte helt problemfritt, men det är halva kostnaden och halva arbetsinsatsen.
Nackdelen är att man bara får ha båten på midsommarafton vart annat år och samma sak med långhelgerna på våren. I övrigt verkar det funka bra.

Någon sorts hyrköp skulle man ju kunna tänka sig. Låt säga att du är lite äldre och inte riktigt orkar ta hand om båten och det är inte längre så kul att vara ute varje helg. Då skulle det ju vara lockande att ha möjlighet att hyra ut båten (med möjlighet att använda hyressumman för att senare köpa båten) och få hjälp med upptagning, vårrustning och sjösättning

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Finns det ett välfungerande mellanting mellan hyra och k

Inlägg av peterh » tor 12 jun 2014, 17:31

Detta låter intressant.
I första hand är det väl ett informationsproblem, hur skall man annonsera ? Ett forum? En ny grupp i sailguide förutom de 2 vi har ?
Att ha det som ett ytterligare fora i sailguide har ju den fördelen att det är ju inte fullständiga främlingar utan tvärtom människor man har haft åtminstånde virtuell kontakt med.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Finns det ett välfungerande mellanting mellan hyra och k

Inlägg av Sneseglarn » fre 13 jun 2014, 00:29

Delat ägande är såklart ett alternativ. Nackdelen med det upplägget är att det kräver att man är överens om det mesta. Avtal är självklart, men vad sker om man sen får olika prioriteringar? Bägge sitter i en rävsax om den ena vill kliva av. Därför ser jag inte det som ett lockande alternativ.

Fördelarna med det upplägg jag skissade på:
Båtägaren har hela makten - om han inte blir nöjd så avslutas upplägget, punkt. Båtägaren får in en del pengar, förvisso mindre än vid reguljär veckouthyrning samma tid - men strul och riskfaktorn borde också bli mycket mindre.
Man kan etablera en långsiktig förtroenderelation att man är ansvarstagande och försiktig. Min tro är att det finns en hel del båtar som inte används varenda vecka - och som inte hyrs ut bara därför att ägaren inte vill ta strul och risk. (Helt förståeligt)

I vårt fall är vi inte ute efter att kunna ta den spontana helgturen, det är 1-2 kanske 3 veckor på somrarna (inte nödvändigtvis sammanhängande) som är intressant. Insatsen blir hyran samt extra händer höst och vår. Övriga lockbeten: Tummen rätt placerad, hyfsat kunnig på både elektronik och mekanik, förarintyg på de vuxna.

Svårigheten ligger antagligen i att sammanföra båtägaren med rätt hyresgäst. Hur löser man det? Något slags annonsupplägg är väl starten, men sedan? Utan att det blir för krångligt.
Om ömsesidig vilja finns kan man ju alltid börja med en gemensam dags- eller helgtur för att känna på varandra innan man bestämmer något.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Finns det ett välfungerande mellanting mellan hyra och k

Inlägg av Anders S » fre 13 jun 2014, 07:14

Det finns ju anledningar till att inte hyra ut sin båt som faktiskt inte har med hyresmannen att göra, också. Min egen båt skulle säkert Sneseglaren ha trevligt i en vecka eller så, men det är ju på villkor att alla fiffiga lösningar och alla hempulade grejor fungerar som de skall, allt är begripligt och inget är oklart. Annars kan ju en ickefungerande toalett (därför att jag glömt att berätta var automatsäkringen sitter och värre än så behöver det inte vara) bli en trist semestersabotör - och exemplet med båten som dunsar i vid uthyrning och får stå på land över säsongen är ju inte så näpet. Många har, kort sagt, en nästan känslomässig relation till sin båt, dessutom. Som hyresman vill man ju också få (och om det behövs, begära) valuta för de avsevärda kostnaderna som betalar. Det går att förstå att det krassa, näringslivsinriktade "uthyrartänket" är lättare att hantera, både som uthyrare och hyresman.

Men kan man lyfta det här en nivå högre än att "hyra billigt" är det ju inte någon dålig ide. En "fast hyrkund" tar ju bort en del av problemen ovan om man inte hyr ut yrkesmässigt.

Att det är en lagom bra relation från början (att vara affärsmässigt korrekt mot mycket goda vänner är inte så lätt...) är viktigt, men hur får man den? Det kan vara vettigt att vara "bekant men inte god vän" eftersom det ytterst handlar om affärer, kan man försäkra båten och vad kostar det extra (för det gör det om man hyr ut), var skall gränsen mellan att tåla slitage och klaga på skador gå, kan man verkligen räkna med att få hjälp på riktigt, och vad är det värt, också på riktigt ?

Gemensamma bekanta som sammanför, pålitliga referenser, en smula "mod" och sedan en viss beredskap för att det inte går riktigt som man tänker sig lär ju vara nödvändigt. Annars är man ju i uthyrningsträsket (been there, done that) med allt vad det innebär. Men en av poängerna verkar ju vara att det inte enbart skall handla om pengar, inte ens pengars värde.
Anders S

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Finns det ett välfungerande mellanting mellan hyra och k

Inlägg av Sneseglarn » fre 13 jun 2014, 17:38

Anders S skrev:Men kan man lyfta det här en nivå högre än att "hyra billigt" är det ju inte någon dålig ide. En "fast hyrkund" tar ju bort en del av problemen ovan om man inte hyr ut yrkesmässigt.
Hyra billigt är inte poängen. Hade det bara handlat om pengarna hade nog en ren hyrlösning varit klokast.
Det handlar om om att veta vad man får (hel och fungerande eller sunkig och trasig?) Att slippa leta efter lämplig båt varje år. Att kunna hjälpas åt. Köper jag båt själv vet jag att jag hade stått själv med vår & höstfixet. Att fix och ordnande faktiskt inte bara är en belastning utan en del av nöjet med båtägande.

Anders S skrev:Att det är en lagom bra relation från början (att vara affärsmässigt korrekt mot mycket goda vänner är inte så lätt...) är viktigt, men hur får man den?
Klokt
Anders S skrev:Men en av poängerna verkar ju vara att det inte enbart skall handla om pengar, inte ens pengars värde.
Precis.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Finns det ett välfungerande mellanting mellan hyra och k

Inlägg av toaen » fre 13 jun 2014, 18:27

Ägde en 27 fots segelbåt tillsammans med en av mina kompisar i 10 år på 1980-talet. Det fungerade alldeles utmärkt.
Vi var kompisar långt före samägandet och hade mycket gemensamt och är fortfarande kompisar nu 25 år senare.

Anledningen till att vi sålde var att jag fick andra prioriterings. Kompisen köpte en Maxi 77 tillsammans med en nära släkting.

Personkemin mellan vår familjer stämde väldigt bra. Under tiden vi samägde båten var vi relativt ofta ute på dagsturer i närområdet tillsammns. Annars har vi inte umgåtts som familjer speciellt mycket varken för eller efter, men vi har varit engagerade i olika verksamheter tillsammans.

Nu är vi lite av slarvpellar bägge två. Bägge kunde överse med den andres brister och misstag. Hade den ene varit som oss och den andre superpedant hade det aldrig fungerat.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Finns det ett välfungerande mellanting mellan hyra och k

Inlägg av stangen » lör 14 jun 2014, 21:43

Båtpool? Funkar ungefär som bilpool. Googla på det.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar