Vi har just gått på grund med vår linjett 32. I bakkanten på kölen tryckts skrovet in enligt skolboken.
Den ska nu repareras. Farten var 5 knop och det blev tvärstopp. Vi har råkat ut för liknande händelser
under den tid vi haft båten ( 7 år)., 1 grundstötning i 5 knop, en i 4 knop och 2 i 3 knop. Troligtvis har förre ägaren
också smällt på ibland. Frågan är om skrovet gradvis försvagas efter varje grundkänning och att det slutligen brister.
Birger Ericsson
grundskada
Re: grundskada
Alla smäller vi på ibland och en bra gjord reparation kan göra båten starkare än den var som ny.
Re: grundskada
Om man kör på såpass att man passerar skrovets elasticitetsgräns kommer något att brista, så är det. Ett antal påfrestningar, som enskilt inte medför synliga skador kan utan vidare ackumuleras och resultera i en skada i ett läge där man (alldeles korrekt) anser att "värre har vi varit med om". Problemet är ju att om ingen skada kan identifieras, så reparerar man inte, utan prisar sin goda tur. Nu kan ju upprepade påfrestningar ha visat sig denna sista (eller senaste, kanske vi ödmjukt skall säga oss) gång.
En korrekt reparation gör nog inte båten bättre än ny, för då krävs förstärkningar, men den kan bli betydligt bättre än den var innan skadan. Blir den i bästa fall "som ny" är det ju utmärkt. Marginalerna ökar igen, så att nästa bergstöt inte blir förödande. Och det är ju också bra.
En korrekt reparation gör nog inte båten bättre än ny, för då krävs förstärkningar, men den kan bli betydligt bättre än den var innan skadan. Blir den i bästa fall "som ny" är det ju utmärkt. Marginalerna ökar igen, så att nästa bergstöt inte blir förödande. Och det är ju också bra.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: grundskada
Vi kan ta historien om vår förra båt, en Rock-20 som exempel. Rockarna gjordes i tre bitar, topp och två sidor, som remsades ihop. En gång, på hemsegling med vänner gick jag ned och fick blöta fötter. Har någon spillt? Mattan bort och visst skvalpade det vatten. Lätt panik uppstod och länspump togs fram och vi seglade hem i god ordning.
Efter upptagning visade det sig att sidorna släppt från varandra, i kölens bakkant. Till saken hörde att vi då inte varit på grund på +10 år eller så. Gammal skada som bara en dag beslöt sig för att visas.
Skadan åtgärdades senare av ett proffs, enligt alla konstens regler.
Efter upptagning visade det sig att sidorna släppt från varandra, i kölens bakkant. Till saken hörde att vi då inte varit på grund på +10 år eller så. Gammal skada som bara en dag beslöt sig för att visas.
Skadan åtgärdades senare av ett proffs, enligt alla konstens regler.
/Anders G
Re: grundskada
Inte så konstigt att en skada ger effekt långt efter själva skadetillfället. Får man en delaminering så kommer laminatet att suga vatten. Det vattensjuka laminatet frostsprängs sedan vinter för vinter, tills det till slut blir så svagt att något händer. Typiskt är att skrovhalvorna delar på sig, eftersom det från början är en fog som laminerats över, kanske frikostigt med dåtidens spackel (dvs polyester och talk eller polyester och sand, dvs rena disksvampen).