Riggspänning, NF

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Riggspänning, NF

Inlägg av AndersGustafsson » mån 09 jun 2014, 09:30

Grunnar litet på detta: En NF har ju partialrigg med vant, undervant och svepta spridare. Riggwire är 6,4mm och jag har en Loos mätare, Typ B. Enligt instruktionerna skall jag ha 590kg spänning i förstaget, men jag antar att det är max, då jag tar hem taljan som sträcker akterstaget max. 390kg i vanterna. Skall vant och undervant ha samma?

Nu har jag litet lägre, 380 resp 308 och lävanten slackar inte i 7m/s.

Hur brukar ni spänna, speciellt ni med NFar?
/Anders G

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: Riggspänning, NF

Inlägg av andres » mån 09 jun 2014, 10:58

Jag har ingen NF men använder tumstocksmetoden som beskrivs i http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf till min 9/10-rigg med dubbla bakåtsvepta spridare.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Riggspänning, NF

Inlägg av Peter_K » mån 09 jun 2014, 11:40

Jag har partialrigg m svepta spridare, och spänner undervanten lite lösare. Exakt hur mycket kan jag inte svara på, men jag spänner så att riggen står rak, lätt krummad vid helt släppt akterstag.
Alla borde ha skägg

Coca
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 28 nov 2012, 12:24

Re: Riggspänning, NF

Inlägg av Coca » mån 09 jun 2014, 14:14

Jag har en NF och jag drar yttervanten till 20 % av brottpunkten (4mm på 2 m)
Undervanten är mycket lösare. Annars böjs masten framåt. Jag är säker på att det blir mindre påfrestningar på en hårt spänd rigg än på en lös där det blir ryck och böjningar på ändbeslagen.
Senaste sommar började taket svikta ner brevid mastfoten. Då jag skar upp taket innifrån hittade jag massor med förmultnad balsa. Det blev att laminera hela området under självslående skotskenan som är fast med 27 skruvar, fleara av dem hade börjat läcka, silikonen från 1981 hade tydligen sluta hålla tätt för länge sedan. Gissar att det här börjar vara ett stort problem bland många båtar från 70 och 80-talet.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Riggspänning, NF

Inlägg av AndersGustafsson » mån 09 jun 2014, 14:58

Undervanten är mycket lösare. Annars böjs masten framåt.
Hur kontrollerar du mastböjen?
/Anders G

Coca
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 28 nov 2012, 12:24

Re: Riggspänning, NF

Inlägg av Coca » tis 10 jun 2014, 07:21

Jag drar undervanten tills masten står rak. Med akterstaget drar jag in mastböjen. Det är lite störande att undervanten ändå hänger lite löst på kryssen i lite hårdare vind. Förr då jag seglade H-båt hade jag en vantspänningsmätare och justerade före varje kappsegling enligt en trimguide jag fick från NorthSail. Nu spänner jag vantskruvarna en gång per säsong utan att desto mera kolla att masten är rak i sidled på kryssen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Riggspänning, NF

Inlägg av Anders S » tis 10 jun 2014, 07:28

Jag hade tänkt såhär: Mastböjen styrs av vad seglet "behöver" för att få rätt form, och när det gäller NF borde det finnas bra med data för vad som är "rätt riggspänning". Nu är ju H-båten jag intresserar mig för annorlunda i värdena (men inte i princip), men där har segelmakarna klara besked att ge - alla relaterade till vad de bedömer ger bäst segelform. Vad som sliter minst på riggen vid Atlantöverfarter är inte riktigt samma sak. Men ingen mast gillar att inverteras och när belastningen ökar på en sådan rigg skall förstaget fånga upp masten tillsammans med toppvanten, akterstaget skall garantera att böjen bibehålls och masten inte inverterar (vränger sig) och släppa ut toppen på storen och undervanten måste hålla spridarpaketet på sin rätta plats. Storseglets skotning är en viktig del i detta kraftspel.

Alltså, om man får tips om relativa förhållandet mellan topp- och undervant, så behåller man den relationen, medan absolutvärdena förmodligen varierar en liten smula för att kunna fintrimma den egna riggen (segel+båt+mast i förening), och det är ju ingalunda så att ett oslitet och nytt segel från segelmakare X skall ha exakt samma värden som ett slitet segel från segelmakare Y. Vi talar ju dessutom om små skillnader som bara kan mätas relativt en annan välinställd NF...
Anders S

Coca
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 28 nov 2012, 12:24

Re: Riggspänning, NF

Inlägg av Coca » tis 10 jun 2014, 08:08

I vår klubb finns 3 NF:ar och de har alla olika master. Därför är det inte så lätt att trimma lika. Dessutom vill jag inte bryta mot entypsreglerna.

Coca
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 28 nov 2012, 12:24

Re: Riggspänning, NF

Inlägg av Coca » tis 10 jun 2014, 09:03

Med förstaget bestämmer du bakåtlutningen och när du spänner yttervanten spänner du samtidigt förstaget som ju inte kan justeras skilt för sig.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Riggspänning, NF

Inlägg av AndersGustafsson » tis 10 jun 2014, 09:09

OK. På min NF är förstaget inte justerbart. Jag antar att du med "yttervant" menar motsatsen till "nedervant".
/Anders G

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Riggspänning, NF

Inlägg av Peter_K » tis 10 jun 2014, 12:35

AndersGustafsson skrev:OK. På min NF är förstaget inte justerbart. Jag antar att du med "yttervant" menar motsatsen till "nedervant".
Tror han menar "toppvant".
Förstaget kan du justera längden på mha toggles.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Riggspänning, NF

Inlägg av AndersGustafsson » tis 10 jun 2014, 13:25

Jo, det stämmer, jag menar att där inte finns någon vantskruv. Och toppvant skall det vara. Har läst så mycket engelskspråkiga texter om riggar att jag är alldeles bortråddad...
/Anders G

Coca
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 28 nov 2012, 12:24

Re: Riggspänning, NF

Inlägg av Coca » tor 12 jun 2014, 13:13

Lustigt att ni hakar upp er på ordvalet när man försöker förklara så ni ska förstå...
Finns det fler än ett inre och ett yttre vantpar på din båt?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Riggspänning, NF

Inlägg av AndersGustafsson » tor 12 jun 2014, 14:13

Jag beklagar, avsikten var inte att märka ord. Ville bara kolla att vi pratade om samma sak och nej, min NF har bara två vanter per sida. Förra båten dock, hade dubbla undervanter.

Om jag uttryckt mig olämpligt så ber jag om ursäkt.
/Anders G

Skriv svar