Riggspänning, NF
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Riggspänning, NF
Grunnar litet på detta: En NF har ju partialrigg med vant, undervant och svepta spridare. Riggwire är 6,4mm och jag har en Loos mätare, Typ B. Enligt instruktionerna skall jag ha 590kg spänning i förstaget, men jag antar att det är max, då jag tar hem taljan som sträcker akterstaget max. 390kg i vanterna. Skall vant och undervant ha samma?
Nu har jag litet lägre, 380 resp 308 och lävanten slackar inte i 7m/s.
Hur brukar ni spänna, speciellt ni med NFar?
Nu har jag litet lägre, 380 resp 308 och lävanten slackar inte i 7m/s.
Hur brukar ni spänna, speciellt ni med NFar?
/Anders G
Re: Riggspänning, NF
Jag har ingen NF men använder tumstocksmetoden som beskrivs i http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf till min 9/10-rigg med dubbla bakåtsvepta spridare.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se
http://www.greatnorthern.se
Re: Riggspänning, NF
Jag har partialrigg m svepta spridare, och spänner undervanten lite lösare. Exakt hur mycket kan jag inte svara på, men jag spänner så att riggen står rak, lätt krummad vid helt släppt akterstag.
Alla borde ha skägg
Re: Riggspänning, NF
Jag har en NF och jag drar yttervanten till 20 % av brottpunkten (4mm på 2 m)
Undervanten är mycket lösare. Annars böjs masten framåt. Jag är säker på att det blir mindre påfrestningar på en hårt spänd rigg än på en lös där det blir ryck och böjningar på ändbeslagen.
Senaste sommar började taket svikta ner brevid mastfoten. Då jag skar upp taket innifrån hittade jag massor med förmultnad balsa. Det blev att laminera hela området under självslående skotskenan som är fast med 27 skruvar, fleara av dem hade börjat läcka, silikonen från 1981 hade tydligen sluta hålla tätt för länge sedan. Gissar att det här börjar vara ett stort problem bland många båtar från 70 och 80-talet.
Undervanten är mycket lösare. Annars böjs masten framåt. Jag är säker på att det blir mindre påfrestningar på en hårt spänd rigg än på en lös där det blir ryck och böjningar på ändbeslagen.
Senaste sommar började taket svikta ner brevid mastfoten. Då jag skar upp taket innifrån hittade jag massor med förmultnad balsa. Det blev att laminera hela området under självslående skotskenan som är fast med 27 skruvar, fleara av dem hade börjat läcka, silikonen från 1981 hade tydligen sluta hålla tätt för länge sedan. Gissar att det här börjar vara ett stort problem bland många båtar från 70 och 80-talet.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Riggspänning, NF
Hur kontrollerar du mastböjen?Undervanten är mycket lösare. Annars böjs masten framåt.
/Anders G
Re: Riggspänning, NF
Jag drar undervanten tills masten står rak. Med akterstaget drar jag in mastböjen. Det är lite störande att undervanten ändå hänger lite löst på kryssen i lite hårdare vind. Förr då jag seglade H-båt hade jag en vantspänningsmätare och justerade före varje kappsegling enligt en trimguide jag fick från NorthSail. Nu spänner jag vantskruvarna en gång per säsong utan att desto mera kolla att masten är rak i sidled på kryssen.
Re: Riggspänning, NF
Jag hade tänkt såhär: Mastböjen styrs av vad seglet "behöver" för att få rätt form, och när det gäller NF borde det finnas bra med data för vad som är "rätt riggspänning". Nu är ju H-båten jag intresserar mig för annorlunda i värdena (men inte i princip), men där har segelmakarna klara besked att ge - alla relaterade till vad de bedömer ger bäst segelform. Vad som sliter minst på riggen vid Atlantöverfarter är inte riktigt samma sak. Men ingen mast gillar att inverteras och när belastningen ökar på en sådan rigg skall förstaget fånga upp masten tillsammans med toppvanten, akterstaget skall garantera att böjen bibehålls och masten inte inverterar (vränger sig) och släppa ut toppen på storen och undervanten måste hålla spridarpaketet på sin rätta plats. Storseglets skotning är en viktig del i detta kraftspel.
Alltså, om man får tips om relativa förhållandet mellan topp- och undervant, så behåller man den relationen, medan absolutvärdena förmodligen varierar en liten smula för att kunna fintrimma den egna riggen (segel+båt+mast i förening), och det är ju ingalunda så att ett oslitet och nytt segel från segelmakare X skall ha exakt samma värden som ett slitet segel från segelmakare Y. Vi talar ju dessutom om små skillnader som bara kan mätas relativt en annan välinställd NF...
Alltså, om man får tips om relativa förhållandet mellan topp- och undervant, så behåller man den relationen, medan absolutvärdena förmodligen varierar en liten smula för att kunna fintrimma den egna riggen (segel+båt+mast i förening), och det är ju ingalunda så att ett oslitet och nytt segel från segelmakare X skall ha exakt samma värden som ett slitet segel från segelmakare Y. Vi talar ju dessutom om små skillnader som bara kan mätas relativt en annan välinställd NF...
Anders S
Re: Riggspänning, NF
I vår klubb finns 3 NF:ar och de har alla olika master. Därför är det inte så lätt att trimma lika. Dessutom vill jag inte bryta mot entypsreglerna.
Re: Riggspänning, NF
Med förstaget bestämmer du bakåtlutningen och när du spänner yttervanten spänner du samtidigt förstaget som ju inte kan justeras skilt för sig.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Riggspänning, NF
OK. På min NF är förstaget inte justerbart. Jag antar att du med "yttervant" menar motsatsen till "nedervant".
/Anders G
Re: Riggspänning, NF
Tror han menar "toppvant".AndersGustafsson skrev:OK. På min NF är förstaget inte justerbart. Jag antar att du med "yttervant" menar motsatsen till "nedervant".
Förstaget kan du justera längden på mha toggles.
Alla borde ha skägg
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Riggspänning, NF
Jo, det stämmer, jag menar att där inte finns någon vantskruv. Och toppvant skall det vara. Har läst så mycket engelskspråkiga texter om riggar att jag är alldeles bortråddad...
/Anders G
Re: Riggspänning, NF
Lustigt att ni hakar upp er på ordvalet när man försöker förklara så ni ska förstå...
Finns det fler än ett inre och ett yttre vantpar på din båt?
Finns det fler än ett inre och ett yttre vantpar på din båt?
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Riggspänning, NF
Jag beklagar, avsikten var inte att märka ord. Ville bara kolla att vi pratade om samma sak och nej, min NF har bara två vanter per sida. Förra båten dock, hade dubbla undervanter.
Om jag uttryckt mig olämpligt så ber jag om ursäkt.
Om jag uttryckt mig olämpligt så ber jag om ursäkt.
/Anders G