Transportera vattenblandad sk-t?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Pär

Re: Transportera vattenblandad sk-t?

Inlägg av Pär » ons 13 aug 2014, 19:30

En liten rapport med våra erfarenheter efter ett par månader med "torrtoa".
Vi har varit ute alla helger samt levt 37 dygn i sträck på Vilda. Dock en del marinaliggande så vi har inte använt båttoan hela tiden. Jag har tömt det torra 2 ggr, den första gången inför semestern, inte för att det behövdes. Ingen lukt, inte ens vid tömning (till sopsäck). Urintanken luktar, mer ju längre tid det går till tömning. Luktar inte i båten utan från dunken när man ska tömma. På med locket direkt, sedan tömmer vi antingen i skog eller i toa i marina.
Jag har monterat toan långskepps, framåt, och det har inte varit något problem att använda den vid hyfsad kränkning.

Vi är helnöjda och kommer inte att byta tillbaka till vattentoa. Det blir eventuellt en större båt framöver, har den 2 toaletter så blir en "torrtoa" och en vatten för användning på öppet hav.

Jag skriver torrtoa för någon egentlig kompostering hinner det knappast bli tal om. Det viktiga är tycker vi att det funkar så bra och ger oss frihet att ligga länge i skärgård och naturhamnar utan att bli tvungna att leta på en tömningsstation eller släppa ut i olämplig miljö.

Rekommenderas!

Pär

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Transportera vattenblandad sk-t?

Inlägg av Mackey » tor 14 aug 2014, 13:41

Hej!
Kul med återrapportering och kul att det funkade bra.

Det verkar ju vara ett mycket bra alternativ till andra lösningar.
Vad kostade toan? Hittar det inte i tråden, men jag läste snabbt och slarvigt.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Pär

Re: Transportera vattenblandad sk-t?

Inlägg av Pär » tor 14 aug 2014, 16:29

Hej
Ca 8500 kr inkl frakt gav jag. Tror det börjar komma lite andra märken, Googla och kolla, kan finnas varianter som är värda att ta hem från USA. Å andra sidan, bekvämt med service inriktad svensk att handla av.
Pär

AnnaWendela
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 20:45

Re: Transportera vattenblandad sk-t?

Inlägg av AnnaWendela » sön 26 nov 2017, 13:54

Hej Pär!

Är du kvar på forumet efter 3 år? Vill du berätta vad du tycker nu? Har du kvar toan? Något du skulle gjort annorlunda? Vi ska byta toa i vinter och någon form av separationstoalett blir det så vi är mycket tacksama om vi får ta del av dina erfarenheter.
Vi är 2 vuxna + 2 barn som ska segla några veckor om sommaren och lite helger under resten av året.

Tack på förhand.

/ Anna

Vilda
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 14 dec 2014, 21:15

Re: Transportera vattenblandad sk-t?

Inlägg av Vilda » sön 26 nov 2017, 17:56

Hej!
Jo, är kvar. Vi har bytt båt, nu Bavaria 36 H. Installerade tämligen omgående Natures Head i nya Vilda, trots att det fanns tank med däckstömning. Det säger väl tillräckligt om hur nöjda vi är.

Jan tänka mig att med fler ombord får man komma ihåg att tömma urintanken rätt ofta men annars bör det funka bra för er. Lycka till
Pär

Skriv svar