Sommarens semestersegling -vart bär det hän?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Sommarens semestersegling -vart bär det hän?

Inlägg av Seagull » fre 23 maj 2014, 07:48

Hur ser seglingsplanerna ut för sommaren? Blir det någon längre semestertur eller väljer ni att "bara" avslappnat glida runt i hemmavattnen?
För egen del blir det bara 3 veckor (inte så bara) sammanhängande ledighet och färden går nog från Stockholmstrakten mot Åländska skärgården. Jag vill inte planera upp någon exakt rutt eftersom vindar och väder kan sätta käppar i hjulet och då istället skapa onödig stress att inte hinna med den i förväg planlagda rutten. Men om vädergudarna är på vår sida hinner vi nog runt på "baksidan" av Åland och kanske besöka några hamnar i Skärgårdshavet vid gränsen till egentliga Finland.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Sommarens semestersegling -vart bär det hän?

Inlägg av Gaidin » fre 23 maj 2014, 08:39

Jag har lagt ett bud på en båt i Västervik, accepteras budet blir det hemsegling till Vättern, det ser jag fram emot!

Tanken är att ta en sväng ut till Gotland och vara där tills vi tröttnar, sedan tillbaka in till skärgården för att ta oss norrut in till Mem och Göra kanal.
Framme i Vättern tar vi antingen höger eller vänster beroende på hur mycket semester det är kvar. Har vi tid svänger vi höger och går upp i Vätterns skärgård.

Resan kommer att ta fyra veckor.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Sommarens semestersegling -vart bär det hän?

Inlägg av Excel 319 » fre 23 maj 2014, 10:20

Fyra veckors sammanhängande ledighet, varav minst två ska tillbringas i Vättern. Jag tycker det är en fin tur från Vänern till Vättern.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Sommarens semestersegling -vart bär det hän?

Inlägg av Peter_K » fre 23 maj 2014, 11:46

En vecka skall jag hoppa runt i ytterskärgården i Stockholm med båten, en kompis är med på sin egen båt. Vi följer nog vindarna.
Sedan blir det nog en hel del turer med ungarna i närvattnen, oklart hur mycket sammanhängande det blir.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Sommarens semestersegling -vart bär det hän?

Inlägg av Mackey » fre 23 maj 2014, 12:33

Planen är att ägna hela juli åt att segla från Stockholm till Bornholm och tillbaks, förhoppningsvis tillsammans med en annan båt och säkert med en del besök i land längs vägen.
En del av sträckan är vår dotter och hennes man med, i övrigt hoppas vi att några vänner är med på andra delsträckor.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Sommarens semestersegling -vart bär det hän?

Inlägg av peterh » lör 24 maj 2014, 23:47

ligger just nu i träslövs läge, funderar på anholt i morgon.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Sommarens semestersegling -vart bär det hän?

Inlägg av jaba » sön 25 maj 2014, 21:45

Det blir Ålands och Finlands skärgård för tredje året i rad...många fina hamnar finns det :D

Ulf.Ason
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 06:47
Ort: Bourgogne, Frankrike

Re: Sommarens semestersegling -vart bär det hän?

Inlägg av Ulf.Ason » mån 26 maj 2014, 16:55

Utforskar Nederländerna några veckor till under juli. Sen blir det nog avmastning och tuffande söderut i kanaler under augusti, om inte vi får för oss att segla ner till spanska atlantkusten. Vi är lite mer sugna på Frankrike än Spanien så kanalerna ligger nära till hands.
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Sommarens semestersegling -vart bär det hän?

Inlägg av S-B A-son » mån 26 maj 2014, 20:01

Troligen en aning Danmark innan midsommar och så en rätt stor dos Danmark på mina fyra veckor i slutet juli till augusti.

Funderar på Samsö och Bälten och en avstickare åt Korsör.

mvh Sven-Barry

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Sommarens semestersegling -vart bär det hän?

Inlägg av eriksbo1 » tis 27 maj 2014, 09:00

Missa inte Estlands innanhav Väinänmeri. Det finns många fina nya gästhamnar på bl a Dagö och Ösel och Runö. Och ännu ett kvartssekel efter sovjettiden finns det en annorlunda exotik i miljön.

Skriv svar