Råd om Batteriladdare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sailaway
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 11 jul 2010, 17:12
Kontakt:

Råd om Batteriladdare

Inlägg av sailaway » ons 21 maj 2014, 19:38

Hej alla!

Har tidigare imponerats av den samlade kompetensen här på Sailguide så jag gör ett försök igen.

Har en batteribank med ett start- och två förbrukningsbatterier. Jag har (hade) en batteriladdare Mobitronic 915-012TA som jag tror har dragit sin sista suck. För något år sedan la fläkten av och nu kommer endast 12,44 V ut vid anslutningarna.
Så jag undrar helt enkelt vilken ny modell ni anser att ska köpa??
Vad tycker ni?

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Råd om Batteriladdare

Inlägg av paliswe » ons 21 maj 2014, 20:06

Det som behövs är en laddare som kan ladda de båda förbrukningsbatterierna (FB). Startbatteriet (SB) behöver sällan laddas av laddare, det batteriet används (i de flesta installationer) enbart till att starta motorn. Det är relativt lite energi som tas ut då och det laddas relativt snabbt upp av generatorn igen. Några gånger om året toppladdar man SB och då använder man sin laddare som normalt är kopplad till FB. Den laddaren bör dimensioneras till att vara ca 10% av antalet Ah, dvs har du två FB på vardera 75Ah så bör laddaren vara på 15A.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Råd om Batteriladdare

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 21 maj 2014, 20:23

Jag har superbra erfarenhet av Cetek. En sommar laddade jag fyra 75 amp förbrukare med enbart deras minsta på 3,5 amp, det borde inte ha gått, laddaren blev het som fan, men den pajade inte. Nu har jag deras 25 amp modell, helt perfekt tycker jag.
Det finns ju även Mobitronic, den kanske toppladdar lite fortare. När vi kommer till hemmahamnen brukar jag ladda några timmar med Cteken, sen brukar laddströmmen vara nere på kanske 4 amp enligt NASA dsiplayen, då brukar jag dra ur landströmmen o låta ssolcellen köra i det allra sista. Bra med CTEK är att de är dubbelisolerade, de behöver inte jordat uttag, o kan inte heller ge galvaniska strömmar som käkar upp egna eller grannarnas aludrev...

Med min CTEK kan jag köra all el helt utan batterier på vintern, den har ett 12 voltsläge, stabiliserad spänning. Jag har kört igång värmaren så, med alla batterier urkopplade. Kan väl vara bra att köra sån spänning om man har känslig elektronik inkopplad. Det finns säkert många bra laddare, men CTEK har fungerat otroligt bra för mig.
http://www.seasea.se/UserFiles/Byggplas ... 16s-V2.pdf

Mobitronic har extra utgång för startbatteriet...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Råd om Batteriladdare

Inlägg av Mats Brage » tor 22 maj 2014, 05:46

Hej,

har sedan ett par år en CTEK M300 för att ladda mina 4 st 95 Ah batterier och den är kopplad direkt mot landströmmen. Är onödigt stor egentligen men laddar snabbt. är jättenöjd med den och det kommer att bli en ny CTEK i nya båten

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Råd om Batteriladdare

Inlägg av stangen » tor 22 maj 2014, 09:36

Har en Tecsup Integral, 25A laddare med två utgångar (kan ladda två grupper) och landströmscentral, automatsäkring med jordfelsbrytare i ett mm.
Funkar som förväntat - kanon.
http://www.odelco.se/Tecsup-Kombinerad- ... ntral.html
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

sailaway
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 11 jul 2010, 17:12
Kontakt:

Re: Råd om Batteriladdare

Inlägg av sailaway » sön 25 maj 2014, 19:22

Det blev en CTEK 300, tror det blir bra! Verkar både enkel och effektiv. tack för goda råd!

Skriv svar