Kanske en Scampi?
-
- Platinamedlem
- Inlägg: 170
- Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
- Ort: Åbo
Kanske en Scampi?
Är nu sugen på en Scampi som går at få under 100 tusen men har en konstig motorlösning: motorn sitter på en fäste som är fastsvetsat i badplatformen och hänger därmed långt utanför aktern. Båten ser annars fin ut. Vad sägs? Sen har man ju Gelins förvarningar on Scampi i minnet: om att den mot däcket bultade skrovet kan deformera vid hård segling och att bottenstockarna är i järn och lossnar vid grundstötning. Åsikter om detta? Båten tilverkades under ett tiotal år så kanske det blev bättre med åren?
http://www.blocket.se/vi/53574710.htm
MVH
Kaj
http://www.blocket.se/vi/53574710.htm
MVH
Kaj
Re: Kanske en Scampi?
Skapligt mycket båt för pengarna. Inga fall dragna till sittbrunnen ser det ut som. Gissningsvis prutbart pris också.
Rolig båt att segla är det iallfall!
Rolig båt att segla är det iallfall!
Re: Kanske en Scampi?
Båten ser fin ut på bilderna men bilder säger dock inte allt. Priset är OK. Jag är lite tveksam till motorarrangemanget, det fungerar säkert helt utmärkt i platt vatten med i sjögång kan jag tänka mig att propellern ibland viftar i luften. Om båten i övrigt är bra skulle jag stoppa in en inombordare (kanske begagnad?) för att återfå de fördelar en sådan ger.
Re: Kanske en Scampi?
Ser fin ut, bara supstugan som ser fin ut kostar i dag en massa sköna 1000 lappar, tror du
kan testa utombordaren, dom går tyst och billigt 4t Hondorna, den går lätt att
sälja om du vill byta till inombordare, dock tror jag den satt under förpiken i orginal
Sen ser den ut att vara lämnad ifred, dvs lätt orginalskick, tycker jag är bra,
tecknet på prylnisse framfart med hål tagna i alla skott är inte lätt att få ogjort...
kan testa utombordaren, dom går tyst och billigt 4t Hondorna, den går lätt att
sälja om du vill byta till inombordare, dock tror jag den satt under förpiken i orginal
Sen ser den ut att vara lämnad ifred, dvs lätt orginalskick, tycker jag är bra,
tecknet på prylnisse framfart med hål tagna i alla skott är inte lätt att få ogjort...
Re: Kanske en Scampi?
Jag tycker den ser väldigt fin ut... 'oskruvad' och fräsch både in- och utvändigt.
Hade jag varit utan båt hade jag varit spekulant och hade jag köpt den hade jag omgående installerat en inombordare i lämplig storlek. Utombordararrangemanget tror jag inte alls på, inte nog med att den vispar luft som någon skrev (när den inte är helt under vatten), vikten långt bakom båten försämrar seglingsegenskaperna avsevärt.
Men som sagt... för övrigt ser den väldigt fin ut.
/T
Hade jag varit utan båt hade jag varit spekulant och hade jag köpt den hade jag omgående installerat en inombordare i lämplig storlek. Utombordararrangemanget tror jag inte alls på, inte nog med att den vispar luft som någon skrev (när den inte är helt under vatten), vikten långt bakom båten försämrar seglingsegenskaperna avsevärt.
Men som sagt... för övrigt ser den väldigt fin ut.
/T
Re: Kanske en Scampi?
Helt riktigt som T säger, vikten hamnar långt bak och speciellt Scampi är lite känslig för bakvikt, det var bl.a därför den fick inombordare i förpiken. Men skulle jag satsa på en ny inombordarinstallation fick det nog bli en motor på det traditionella stället under nedgångstrappan och jag skulle sätta in en med S-drev. Moderna motorer är heller inte så tunga som de var för 40 år sedan. Jag skulle satsa på en styrka på ca 15-20 hkr. 2 cyl. För ska man vara ärlig var inte den 1-cyl Yanmar som ofta satt som originalmotor i Scampi någon riktigt rolig upplevelse. För svag motor som vibrerade mycket. Den långa propelleraxeln genom halva båten gjorde inte saken bättre.
Så får du loss den här båten för ett bra pris, och sedan installerar en inombordare, kommer du att bli riktigt nöjd. Seglingsmässigt har det alltid pratats gott om Scampi.
Så får du loss den här båten för ett bra pris, och sedan installerar en inombordare, kommer du att bli riktigt nöjd. Seglingsmässigt har det alltid pratats gott om Scampi.
Re: Kanske en Scampi?
Fullständigt iskall.
Anledning? Ingen inombordare! Om man kan pruta så att man täcker en vettig begagnad inombordare (då bör det handla om en Yanmar, om inte motorfästen och propelleraxel säger annat - se upp för Farymann/Hydromarinvarianterna), så är det en annan sak. Men en vettig Scampi med fungerande motor ligger "bara" på 110-130 tusen (begärt). Att installera en inombordare "på nytt" (dvs, med inplastad motorbädd etc etc) är ett stort jobb.
Lösningen som gäller nu verkar inte alldeles genomtänkt. Eller så är det ett lyftbeslag som håller upp motorn högt, men det är bara en gissning. Stämmer uppgiften om att det är svetsat på badplattformen är det ingen bra lösning - för stor motor för badplattformen, tyngd på fel ställe och utsatt om man seglar på havet. I medsjö torde motorn regelbundet spolas över om den är uppfälld på plattformen.
Anledning? Ingen inombordare! Om man kan pruta så att man täcker en vettig begagnad inombordare (då bör det handla om en Yanmar, om inte motorfästen och propelleraxel säger annat - se upp för Farymann/Hydromarinvarianterna), så är det en annan sak. Men en vettig Scampi med fungerande motor ligger "bara" på 110-130 tusen (begärt). Att installera en inombordare "på nytt" (dvs, med inplastad motorbädd etc etc) är ett stort jobb.
Lösningen som gäller nu verkar inte alldeles genomtänkt. Eller så är det ett lyftbeslag som håller upp motorn högt, men det är bara en gissning. Stämmer uppgiften om att det är svetsat på badplattformen är det ingen bra lösning - för stor motor för badplattformen, tyngd på fel ställe och utsatt om man seglar på havet. I medsjö torde motorn regelbundet spolas över om den är uppfälld på plattformen.
Anders S
Re: Kanske en Scampi?
Skulle pruta ner Scampin och sedan köpa en marinkonverterad Honda fyrtaktsinombordare som är både billigare och 70-100 kg lättare än motsvarande diesel och segla ifrån alla.
http://www.saildrive.se/
...fast nu har jag en båt redan...
http://www.saildrive.se/
...fast nu har jag en båt redan...
Alla borde ha skägg
Re: Kanske en Scampi?
Jag håller till 100% med anders s här.
Förutom det som nämnts med viktfördelning så kan man anföra många andra fördelar med en "riktig inombordare" :
- startar med startmotor när man vill ( inte när motordj-ln vill)
- stannar inte vid manöver
- lämnar tillräckligt med ström
- använder bränsle som inte stinker och inte är explosionsfarligt
- får aldrig "loppa på stiftet"
- lyfter inte ut vattnet vid sjögång.
Och jag skulle återmontera motorn i förpiken, en bra montering med rätt viktfördelning för båten och man slipper
inu-drev ( eller z-drev eller vad nu marknadsförarna kallar det denna veckan), inga korrosionsbekymmer, inga gummimembran att byta och man kan ha riktigt backslag som tillåter stor 3 eller 4 bladig folding.
Frånsett bristen på motor var den nog inga fel på svampin, prutar man ner den 50-60 tusen så är det en bra båt.
Förutom det som nämnts med viktfördelning så kan man anföra många andra fördelar med en "riktig inombordare" :
- startar med startmotor när man vill ( inte när motordj-ln vill)
- stannar inte vid manöver
- lämnar tillräckligt med ström
- använder bränsle som inte stinker och inte är explosionsfarligt
- får aldrig "loppa på stiftet"
- lyfter inte ut vattnet vid sjögång.
Och jag skulle återmontera motorn i förpiken, en bra montering med rätt viktfördelning för båten och man slipper
inu-drev ( eller z-drev eller vad nu marknadsförarna kallar det denna veckan), inga korrosionsbekymmer, inga gummimembran att byta och man kan ha riktigt backslag som tillåter stor 3 eller 4 bladig folding.
Frånsett bristen på motor var den nog inga fel på svampin, prutar man ner den 50-60 tusen så är det en bra båt.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Kanske en Scampi?
Hm, ja, man kan ju se saken ur lite olika perspektiv.
Scampi som sådan har dåligt rykte. Det där med bottenstockar som hoppar loss tycker inte jag är så farligt - ganska bra faktiskt, ett sätt att ta upp energin vid en grundstötning. Men överlag var byggkvaliteten dålig, flera har svajköl - att fixa det kräver stora insatser.
Nu är denna en relativt sen båt, 1978, möjligt att det är ett bättre bygge i andra avseenden. Det går helt enkelt inte att uttala sig om själva båten utan att inspektera!
Hur mycket, och i vilka situationer, behövs motor? Beror på var och hur båten seglas. Är det bara för in/ut i hamn så finns fler och billigare möjligheter än att trycka in en dieselmotor. En liten elmotor strategiskt placerad, samt ett batteripaket förut, är ett annat alternativ som är både billigare och utrymmesbesparande (beroende på dimensioner).
Den som har behov av stora förflyttningar mhja motor skall nog titta på en helt annan båt.
Nuvarande motorinstallation är naturligtvis helt fel, men med fördelen att
1) prutbarheten ökar
2) utombordaren kan säljas (eller användas i annan båt).
Om båten är OK, och det går att pruta ner hyggligt kan detta vara ett tillfälle att få tag i en 30-fotare till ett bra pris.
/J
Scampi som sådan har dåligt rykte. Det där med bottenstockar som hoppar loss tycker inte jag är så farligt - ganska bra faktiskt, ett sätt att ta upp energin vid en grundstötning. Men överlag var byggkvaliteten dålig, flera har svajköl - att fixa det kräver stora insatser.
Nu är denna en relativt sen båt, 1978, möjligt att det är ett bättre bygge i andra avseenden. Det går helt enkelt inte att uttala sig om själva båten utan att inspektera!
Hur mycket, och i vilka situationer, behövs motor? Beror på var och hur båten seglas. Är det bara för in/ut i hamn så finns fler och billigare möjligheter än att trycka in en dieselmotor. En liten elmotor strategiskt placerad, samt ett batteripaket förut, är ett annat alternativ som är både billigare och utrymmesbesparande (beroende på dimensioner).
Den som har behov av stora förflyttningar mhja motor skall nog titta på en helt annan båt.
Nuvarande motorinstallation är naturligtvis helt fel, men med fördelen att
1) prutbarheten ökar
2) utombordaren kan säljas (eller användas i annan båt).
Om båten är OK, och det går att pruta ner hyggligt kan detta vara ett tillfälle att få tag i en 30-fotare till ett bra pris.
/J
Re: Kanske en Scampi?
Motorarrangemanget verkar ju omöjligt. Och hur är det att försöka sälja båten vidare i sinom tid? Riktigast är väl att försöka föreställa sig vad en välskött, men motorlös Scampi vore värd. Inte mycket, trots fin supstuga... Skulle ta det varligt.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 515
- Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
- Ort: Stockholm
Re: Kanske en Scampi?
Efter att nyligen ha renoverat en 80-talsbåt med mycket nytt, bl a motor, skulle jag nog inte satsa igen på en båt som inte har en bra motor - det är ju inte så att det råder brist på båtar från sent 70 början 80.
Scampin seglar bra men kvalitén var det lite si och så med - skulle vara mycket försiktig och definitivt budgetera för en ny inombordare och sen se om det totala priset är relevant mot övrigt utbud av motsvarande båtar
Mats
Scampin seglar bra men kvalitén var det lite si och så med - skulle vara mycket försiktig och definitivt budgetera för en ny inombordare och sen se om det totala priset är relevant mot övrigt utbud av motsvarande båtar
Mats
Senast redigerad av 1 Mats Brage, redigerad totalt 0 gånger.
Scanner 391 nr 142
Re: Kanske en Scampi?
Om man letar runt på t.ex Blocket upptäcker man att de vettiga Scampi som finns till salu erbjuds för priser från strax under 100´till ca 150´. Nu vet man ju inte vad dessa båtar slutligen säljs för men man ska samtidigt betänka att de alla verkar ha gamla originaldieselmotorerna kvar, d.v.s att man även i dessa fall måste ha ett kommande motorbyte med i kalkylen. Jag tycker därför inte det behöver vara fel att köpa den båt som diskuteras, om priset blir det rätta, och nu ta smällen med motorbytet på en gång. Detta förutsatt att trådskaparen har tid, lust och budget för att göra ett motorbyte. Om båten i övrigt känns fräsch kommer en ny inombordare göra susen.
Det där med att stoppa in en elmotor kan vara en bra idé, lite beroende av hur man avser att använda båten. Jag skulle hur som haver trots allt montera motorn under nedgångstrappan, den långa axeln genom båten från förpiken är ingen lyckad konstruktion, speciellt inte som originalet var en 1-cyl diesel. Dessutom tror jag en bidragande orsak till svaga bottenstockar kan vara just att propelleraxeln ska igenom alltihop.
Som jag tror så är trådskaparen Kaj bosatt i Finland -det kanske finns någon på detta forum som bor nära den nu utannonserade båten och kan erbjuda sig att göra en första (opartisk) kontroll så att Kaj slipper resa långt för att titta?
Det där med att stoppa in en elmotor kan vara en bra idé, lite beroende av hur man avser att använda båten. Jag skulle hur som haver trots allt montera motorn under nedgångstrappan, den långa axeln genom båten från förpiken är ingen lyckad konstruktion, speciellt inte som originalet var en 1-cyl diesel. Dessutom tror jag en bidragande orsak till svaga bottenstockar kan vara just att propelleraxeln ska igenom alltihop.
Som jag tror så är trådskaparen Kaj bosatt i Finland -det kanske finns någon på detta forum som bor nära den nu utannonserade båten och kan erbjuda sig att göra en första (opartisk) kontroll så att Kaj slipper resa långt för att titta?
Re: Kanske en Scampi?
Jaaa, det är mycket fram och tillbaka.
Av en ren slump såg jag en heeelt annan båt på blocket: http://www.blocket.se/dalarna/Norlin_32 ... ?ca=11&w=3
Snyggare, helt klart.
Noggran besiktning helt nödvändigt.
Motorn skulle jag räkna som helt slut.
/J
Av en ren slump såg jag en heeelt annan båt på blocket: http://www.blocket.se/dalarna/Norlin_32 ... ?ca=11&w=3
Snyggare, helt klart.
Noggran besiktning helt nödvändigt.
Motorn skulle jag räkna som helt slut.
/J