Paraffin i diesel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
gvs
Diamantmedlem

Re: Paraffin i diesel

Inlägg av gvs » mån 16 maj 2011, 05:23

Smart, får titta på det och kanske vända. Visst finns det ett finfilter oxå.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 28 jun 2011, 21:15

Nu har jag solat ett par dunkar med diesel och efter ett par dagar har den förvandlats från grumlig till klar. Det var alltså inga stora paraffin-partiklar som bildats, som man kunde se med blotta ögat, utan en mängd småpartiklar som enbart sågs som en allmän grumling (fast i glaskoppen där de samlades i högre koncentration så var det mer karaktäristisk paraffin-karaktär.

Om ni är nyfikna på hur det ser ut så kan jag kanske ta lite bilder.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 02 jul 2011, 12:11

Angående riktningen på dieseln genom glaskoppsfiltren kan jag berätta att min varvs/motorguru Per-Arne Åkerström monterar nya såna av nån viss sort (Volvos egna antagligen) sätter de in och utlopp tvärtom mot för vad pilarna markerar, helt enkelt för att grumset ska komma till glaskoppen först i stället för till filtret. Låter ju mkt vettigare än tvärt om.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 02 jul 2011, 20:29

paraffin.jpg
Diesel som är grumlig av paraffinering
paraffin_2sol.jpg
Samma diesel efter 2 dagars solning i svart reservdunk

Skriv svar