Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Anders S » ons 23 jun 2010, 10:29

Eilean skrev:Och min tanke var att hur förlåtande skall man vara åt företag som envisas att släppa ofärdiga produkter och låta konsumenterna betatesta och felsöka.
Det får man väl bestämma själv. Men kan du kvalificera "envisas med" ?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Eilean » ons 23 jun 2010, 12:26

Anders S skrev:
Eilean skrev:Och min tanke var att hur förlåtande skall man vara åt företag som envisas att släppa ofärdiga produkter och låta konsumenterna betatesta och felsöka.
Det får man väl bestämma själv. Men kan du kvalificera "envisas med" ?
Mr Q är ju inte den ende som drabbats av det trådlösa systemets brister och sedan har vi kombinationen VHF/Navtex som jag nämnt tidigare. Det finns kanske fler exempel, men dessa är de jag känner till.
Och för mig räcker det, Nexus är inget som kommer ombord på min båt, jag är inte särskilt förlåtande.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Mr Q » ons 23 jun 2010, 16:59

Så vida jag inte av misstag målat två st 5cm vita stripes på vindgivarpinnen, så har min kära vindgivare fått besök av en ovanligt lösmagad fiskmås. Jahapp, bara att vänta på nästa spöregn och hoppas att inte acken blivit förstörd under tiden. Men någon vecka oladdad bör den väl tåla?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av bosseh » ons 23 jun 2010, 18:00

Mr Q skrev: bara att vänta på nästa spöregn och hoppas att inte acken blivit förstörd under tiden.
Lugn, det är snart midsommar ...
Acken klarar sig

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Mr Q » lör 10 jul 2010, 09:26

Jag lyckades få ned vindgivaren idag. Det fanns tyvärr inte ett spår av måslort på den. Jag hade preppat med en ny ack, men mottagningen var intermittent och dog inom någon minut vid varje försök. Genom att boota om givaren medelst dra ur och stoppa i batteriet fick jag fart på den. Men RSI-värdet hoppade upp och ned som en tok. Varierade mellan 10 och 30.

Medans jag gjorde litet annat lade jag givaren på däck med solcellen mot solen, direkt över främre garderoben. 0 RSI.

Vid ett tillfälle tyckte jag att jag fått fart på den, men när jag moterat den i masttopp (17,5 meter upp) och kom ned - gissa en gång: DÖD!.

Nåväl det är väl bara att lämna in skräpet och få en annan utbytesenhet (denna har jag redan bytt en gång). Undrar varför denna enhet kommit som utbyte till Nexus från början? :roll: Nåväl denna funkade i alla fall i nästan ett år. Fina grejor.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Mr Q » lör 10 jul 2010, 13:59

Var inne på Benns som kontaktade Nexus Support, tydligen var den vindgivaren jag hade en utdaterad modell. Så jag fick ut en ny mot min gamla som inbyte.

En stor eloge ska ges för Nexussupporten i alla fall!

Förhoppningsvis får de ordning på sina grejor så småningom. När de funkar är de ju riktigt bra och en ovärderlig hjälp i seglingen.

Sambal
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 31 mar 2006, 12:57
Kontakt:

Re: Nexus trådlösa vindgivare har gjort det igen

Inlägg av Sambal » tis 12 okt 2021, 13:13

Nu fungerar min vindgivare av första generationen Silva/Nexus! Efter att ha mastat av satte jag mig med vindgivaren i knät och med rubbing på en trasa. Jag gnuggade och gned i säkert 10 minuter med ny pasta och ny trasa åtskilliga gånger tills allt det matta på solpanelens yta var helt borta. Nu är den svartglänsande igen och jag har både testat laddningen till batteriet och att den fungerar mot instrumentet även efter att ha legat i mörker en vecka. Till våren ska jag skydda ytan med vanligt vax, enligt rekommendationen från Garmins serviceavdelning.

Batteriet ska hålla minst 2,4 volt. Efter laddning har jag mätt 2,7 volt. För att mäta spänningen har jag stoppat ner två knappnålar i den lilla vita stickkontakten och sedan mätt med en vanlig voltmeter. Man får bara passa sig jävligt noga så man inte kortsluter batteriet med nålarna!

Efter detta var jag tvungen att lusläsa manualen för att ta bort kopplingen mot WSI-boxen och sedan återansluta den. Det gör man med hjälp av knapparna på Sea-Data-instrumentet. Manualen finns väl på nätet om någon tappat bort den. Skriv annars en fråga här så kan jag förklara.

Skriv svar