Nyfiken som jag är googlade jag på bavaria köl bilder.
I ett fall hade kölen halverats beroende på felaktigheter i gjutningen,
kanske ngt att kolla innan köp.
Ps man kan skippa googlandet också om man vill..
Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack
Re: Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack
Gammal tråd men ändå intressant då prisbilden
börjar bli attraktiv.
Har historien visat att båt inklusive köl hänger
ihop?
börjar bli attraktiv.
Har historien visat att båt inklusive köl hänger
ihop?
Re: Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack
Det kanske man kan säga. Ibland talar man om "badkarskurvan" då det gäller fel och problem. Detta talesätt bygger på att fel vanligtvis uppstår mycket tidigt eller mycket sent. Båtar är en typisk produkt där detta stämmer - förste ägaren lär upptäcka det mesta och ordna sådant på garantin. Så har en Bavaria klarat av den förste ägarens produktkontroll efter köpet och eventuella missgrepp i form av att loda med kölen i stället för på vedertagna sätt, så är chansen mycket god att en Bavaria har många år kvar, strukturellt.
Ingen modern båt tål grova grundstötningar, det skall man veta. Spåren efter en sådan kan de flesta dugliga besiktningsmän lätt upptäcka.
Däremot blir ju sådant som ålder på segel, batterier, slitage på inredningen, dynor och mer allmänt slitage en faktor som man måste räkna med, men det är väl bekant för de flesta. Eftersom Bavaria är en "modernt producerad båt" kan det vara litet knepigt att renovera delsystem, därför att de är svåra att komma åt. Kabeldragning, vatten, värme, styrning och röstjärnsinfästningar är exempel på sådant.
Anders S
Re: Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack
Så är det säkert.Anders S skrev: ↑fre 24 sep 2021, 11:07Det kanske man kan säga. Ibland talar man om "badkarskurvan" då det gäller fel och problem. Detta talesätt bygger på att fel vanligtvis uppstår mycket tidigt eller mycket sent. Båtar är en typisk produkt där detta stämmer - förste ägaren lär upptäcka det mesta och ordna sådant på garantin. Så har en Bavaria klarat av den förste ägarens produktkontroll efter köpet och eventuella missgrepp i form av att loda med kölen i stället för på vedertagna sätt, så är chansen mycket god att en Bavaria har många år kvar, strukturellt.
Ingen modern båt tål grova grundstötningar, det skall man veta. Spåren efter en sådan kan de flesta dugliga besiktningsmän lätt upptäcka.
Däremot blir ju sådant som ålder på segel, batterier, slitage på inredningen, dynor och mer allmänt slitage en faktor som man måste räkna med, men det är väl bekant för de flesta. Eftersom Bavaria är en "modernt producerad båt" kan det vara litet knepigt att renovera delsystem, därför att de är svåra att komma åt. Kabeldragning, vatten, värme, styrning och röstjärnsinfästningar är exempel på sådant.
Antar att det är ett slags gråskala - finns ju exempel på Hallberg Rassys som också knäcker kölinfästningar vid grundstötningar.
Man kanske kan anta att det, åtminstone delvis, handlar om typ av konstruktion än om fabrikat.
Är ex fenkölar som bultas i en stålram (typ X-yachts) förskonade från allvarligare skador - jag vet inte.
Är det så att modernare båtar har sämre åtkomlighet än äldre och vad skulle det i så fall bero på?
Re: Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack
När "moderna båtar" har sämre åtkomlighet beror det på att båtar byggs tidspressat och rationellt. Saker som man i gamla tider kunde ta ut, lossa eller byta sitter numera ofta svåråtkomliga, därför att man satt in dem innan andra delar "kommit i vägen". Framförallt gäller detta tankar, motorer, elsystemet (kabelhärvor) och strukturella delar till riggen (röstjärn, förstärkningar, förankringar etc)
Det här är bra för kunder och fabrik på det sättet att monteringen kan göras enkelt och "rätt" och med så litet besvär som möjligt vid bygget, dåligt i ett senare (mycket senare) skede om man behöver byta eller underhålla de här delarna. Att rensa dieseltanken från dieselodjur tänkte man kanske inte på vid designen, och en av kontrollerna på en ny (för dig) båt är ju (exempel) "finns det en lucka eller kan man hitta en plats för det" ?
Sedan finns det varianter på det här temat: Historiskt byggdes många båtar med basinrede och innerliner för taket, varvid man (såklart) såg till att kablarna förlades "snyggt" i kanaler i taket. Ve och fasa på en trasa när någon senare ägare vill montera vindinstrument, något som inte var aktuellt på en familjeseglare från -84 - typ. Problemet är alltså inte nytt.
Bavaria har arbetat mycket medvetet för att optimera produktionen (det gör "alla") så att båtarna skall kunna byggas "rätt" från början, allt monteras när det passar bäst i produktionen. Att bygga in en bogpropellertunnel gör man ju (självklart) mycket enklare vid bygget, i en ren båt än på vinterplatsen i januari krypande i ett stuvfack.
Sedan är frågan om "håller kölen" och "är X-yachts lösning bättre" inte så lätt att svara på. Ifall Bavaria drabbas av ett gjutfel från kölgjuteriet har Bavaria muskler att styra upp gjuteriet så det inte händer igen - dvs "är det ett enstaka problem som inte händer igen?"), och vad gör man när X-yachts styrkeram kanske börjar rosta efter många år därför att någon stolle inte begrep att man skulle täta den nya genomföringen ordentligt och saltvarttnet legat där många år (den byter man inte så lätt...). I andra båtar (t ex min) där allt är lättåtkomligt och demonterbart, hur är man säker på att ingen skapar nya fel framöver ? En stor skillnad på traditionellt båtbygge och "modernt" är att i gamla båtar räknade man med underhåll, i modern produktion livslängdsberäknar man och räknar med att båtens dolda delar håller.
Är man spekulant på en nyare (och därmed kostsam) ny båt tycker jag att man gör rätt i att låta en besiktare titta på båten och bedöma den. Det stora problemet (med alla båtar) är troligen skador som drabbat dem efter de lämnat fabriken (dvs, "vad har förre äägaren ställt till med?") och kanske inte att kvaliteten är särskilt undermålig.
Det här är bra för kunder och fabrik på det sättet att monteringen kan göras enkelt och "rätt" och med så litet besvär som möjligt vid bygget, dåligt i ett senare (mycket senare) skede om man behöver byta eller underhålla de här delarna. Att rensa dieseltanken från dieselodjur tänkte man kanske inte på vid designen, och en av kontrollerna på en ny (för dig) båt är ju (exempel) "finns det en lucka eller kan man hitta en plats för det" ?
Sedan finns det varianter på det här temat: Historiskt byggdes många båtar med basinrede och innerliner för taket, varvid man (såklart) såg till att kablarna förlades "snyggt" i kanaler i taket. Ve och fasa på en trasa när någon senare ägare vill montera vindinstrument, något som inte var aktuellt på en familjeseglare från -84 - typ. Problemet är alltså inte nytt.
Bavaria har arbetat mycket medvetet för att optimera produktionen (det gör "alla") så att båtarna skall kunna byggas "rätt" från början, allt monteras när det passar bäst i produktionen. Att bygga in en bogpropellertunnel gör man ju (självklart) mycket enklare vid bygget, i en ren båt än på vinterplatsen i januari krypande i ett stuvfack.
Sedan är frågan om "håller kölen" och "är X-yachts lösning bättre" inte så lätt att svara på. Ifall Bavaria drabbas av ett gjutfel från kölgjuteriet har Bavaria muskler att styra upp gjuteriet så det inte händer igen - dvs "är det ett enstaka problem som inte händer igen?"), och vad gör man när X-yachts styrkeram kanske börjar rosta efter många år därför att någon stolle inte begrep att man skulle täta den nya genomföringen ordentligt och saltvarttnet legat där många år (den byter man inte så lätt...). I andra båtar (t ex min) där allt är lättåtkomligt och demonterbart, hur är man säker på att ingen skapar nya fel framöver ? En stor skillnad på traditionellt båtbygge och "modernt" är att i gamla båtar räknade man med underhåll, i modern produktion livslängdsberäknar man och räknar med att båtens dolda delar håller.
Är man spekulant på en nyare (och därmed kostsam) ny båt tycker jag att man gör rätt i att låta en besiktare titta på båten och bedöma den. Det stora problemet (med alla båtar) är troligen skador som drabbat dem efter de lämnat fabriken (dvs, "vad har förre äägaren ställt till med?") och kanske inte att kvaliteten är särskilt undermålig.
Anders S