Ingen större idé att gå på Båtmässan i Göteborg 2015?

Annonsera gärna kring olika typer av evenemang. Seglingsturer, kappseglingar, båtträffar, mässor etc
Skriv svar
Westcoast
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 20:00

Ingen större idé att gå på Båtmässan i Göteborg 2015?

Inlägg av Westcoast » mån 10 nov 2014, 10:06

"Vintern 2015 har över 20 båtföretag i Sverige gjort gemensam sak för visning av båtar. Tillsammans kommer vi att erbjuda alternativ till de traditionella inomhusmässorna i Sverige och ordna egna aktiviteter och visningstillfällen. Istället för att ställa ut på de allt mindre inomhusmässorna i Sverige kommer vi ordna visningar i egna lokaler samt i Düsseldorf i januari. Eftersom det ofta är leveranstid på våra modeller så fokuserar vi våra aktiviteter i perioden oktober - januari"

/Westcoast

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Ingen större idé att gå på Båtmässan i Göteborg 2015?

Inlägg av Gaidin » mån 10 nov 2014, 15:58

Om det bara är båtar man vill titta på så kanske ja... Men tillbehören finns väl kvar i samma utsträckning?
Personligen tycker jag det är mycket trevligare att titta på båtar i sjön, öppna varv är båtar, på vintern är det tillbehör...

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Ingen större idé att gå på Båtmässan i Göteborg 2015?

Inlägg av HansH » mån 10 nov 2014, 16:16

Tillbehör behöver man inte betala inträde för att titta o klämma på. Bara att kliva in i närmaste tillbehörsaffär...
Jag skippar nog mässan om det endast är motorbåtar o tillbehör.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Ingen större idé att gå på Båtmässan i Göteborg 2015?

Inlägg av toaen » tis 11 nov 2014, 16:16

Fast det blir väl nästan ingen skillnad antingen det finns segelbåtar eller inte.

Det är ju ytterst sällan det finns nån, för mig, intressant segelbåt på mässan ändå.
Dessutom går i alla fall jag inte på mässan för att köpa båt.

Nej, det är nog mera tillbehören som lockar att titta på. Visst - man kan gå in i en tillbehörsbutik, men det är inte samma sak. På mässan finns ju de lite udda prylarna och utställarna har lite mer tid att prata.

Sen är det ju de gamla båtarna som oftast visas upp som är kul att titta på.

Dessvärre är Göteborgsmässan felaktigt placerad i tiden. När den går av stapeln är jag nästan alltid i Stockholm pga en gammal "försyndelse".
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ingen större idé att gå på Båtmässan i Göteborg 2015?

Inlägg av Spider » tis 11 nov 2014, 17:18

Kommer nog att gå på mässan så länge den existerar. För oss är det lite av en markering att säsongen är på väg. Hoppas på Classic Boat show och lite tjärdoft, för att fem minuter senare köpa något onödigt i kolfiber 8)
Ojdå, läste hela rubriken lite sent. Jag tänkte på Älvsjö.

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: Ingen större idé att gå på Båtmässan i Göteborg 2015?

Inlägg av tompelompe » tis 11 nov 2014, 17:59

Jag håller med toaen, köper inga båtar på mässan iallafall men det ska bli intressant att se vad segelbåtstillverkarna har för alternativa utställningar.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Jomevisst är det idé att gå på Båtmässan i Göteborg 2015?

Inlägg av Lasse L » tis 11 nov 2014, 19:39

Såklart att jag skall gå på mässan.
Förra året så var det gratis inträde för gubbar med skepparkrans, kompissen skaffade lösskägg och gick in gratis. :wink:
Alltid trevligt att prata med kända och okända försäljare av "pryttlar", och återuppknyta bekantskapen med dom.
Men jag bojkottar: vissa boklådor, skokräm, glasögonputsare, kastrullrengöring, klädförsäljare, damsugarmunstycke, fönsterskrapor, mm. försäljare.
Det är ju BÅTmässa man går på.
Är lite "nördig" i nya prylar, köper inte så mycket men de inspirerar till nya "projekt".
Mässrabatter skall man inte förakta. Behöver ny bogpropp, kan säkert hitta en till fördelaktigt pris då.
Bredbandsradar till Pc står på önskelistan.
Båtar köper jag på annat håll.
I slutet på januari har för det mesta isen lagt sej, så mässan blir starten till nästa säsong. 8)

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Ingen större idé att gå på Båtmässan i Göteborg 2015?

Inlägg av paliswe » tis 11 nov 2014, 20:35

Det var betydligt färre besökare 2014 än det var 2013, kommer inte ihåg de exakta siffrorna men det rörde sig om många procent. Ser man tillbaka 10 år så har besökarantalet säkert halverats. Det är ju i stort sett samma prylar som visas varje år, några få nyheter är det naturligtvis, men de är svåra att upptäcka. Så om man missar mässan något år så går man inte miste om så mycket.
Det var många båtutställare som sålde båtar 2014. Fast jag tvivlar på att det var några spontanköp, handlar man en båt för några hundra tusen har man nog sett ut objektet i förväg! Det är nog så att det är ett bra tillfälle för möte mellan säljare och köpare och att skriva kontrakt på mässan.
Det fanns dock andra där Inte ett enda kontrakt skrevs på mässan, men det skapade kontakter som senare resulterade i försäljning.

Att ställa ut kostar en förmögenhet, det tar en vecka att få dit båtar eller motorer eller andra grejor, det ska ställas ut under 10 dagar och sedan ska den tranporteras hem igen. Folk är engagerade under tre veckor (minst). jag förstår att en del båttillverkare anordnar egna mässor där de inte behöver betala några hundra tusen bara för mässmontern.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ingen större idé att gå på Båtmässan i Göteborg 2015?

Inlägg av sangris » tis 11 nov 2014, 21:46

Tråkigt att utvecklingen går åt detta hållet med färre båtar. Håller med om att en båtmässa utan båtar inte är en riktig båtmässa, men som föregående skribent skriver så är det ju inte helt gratis att ställa ut så man kan ju förstå att det blir så...
Jag tror jag besökt Göteborgsmässan varje år sedan tidigt 80-tal. Att besöka mässan och kliva ner i några olika båtar var ju enda chansen för "vanligt" folk att komma i närheten o se hur de såg ut... Utom Storebro båtarna, för de fick man inte besöka om man inte hörde till rätt samhällsklass....
Numera tittar jag inte så mycket på båtar utan mer på tillbehören, men det är stämningen runt omkring som ger känslan att snart är det vår igen. Skepp o hoj alla glada seglare!

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: Ingen större idé att gå på Båtmässan i Göteborg 2015?

Inlägg av tompelompe » ons 12 nov 2014, 21:24

En av tillverkarna kör med öppet hus nu i helgen 15-16/11 på Bullandö. Nordic Yachts.
http://www.nordicyachts.se/

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: Ingen större idé att gå på Båtmässan i Göteborg 2015?

Inlägg av tompelompe » fre 14 nov 2014, 16:06

Även Gåshaga Marina har öppet hus 11-16 november

Skriv svar