Seglingsvänner sökes

Söker du besättning, gast eller resesällskap. Annonsera gärna i denna kategori
Skriv svar
merab
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 08 jul 2018, 21:14

Seglingsvänner sökes

Inlägg av merab » ons 11 jul 2018, 15:47

Hej! Jag är en tjej på 24 år som precis skaffat min första segelbåt utan att någonsin ha seglat innan. Jag har blivit frälst och spenderar nu all min tid med att läsa på om segling samt att segla och öva. Jag har redan halvt som halvt börjar planera att inom de närmsta åren åka iväg på en långfärdsegling.
Jag har inga vänner som seglar eller delar denna dröm med mig. IOM att segling är allt jag tänker på så vore det kul att ja någon att prata med det om som också är intresserad. Är du en erfaren seglare som vill prata lite eller har du precis som jag precis hittat till segling och vill bolla tankar och idéer med någon? Oavsett så skriv gärna till mig om du har lust.

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Seglingsvänner sökes

Inlägg av s20 » fre 13 jul 2018, 00:10

Du har PM/C
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

andgustav
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 14:05

Re: Seglingsvänner sökes

Inlägg av andgustav » ons 18 jul 2018, 08:57

Hej!
Du får gärna bolla erfarenhet med mig. Jag har seglat en del i många år och idag har jag stort intresse för b l a kappsegling. Vad är det för båt du har? Vilken kompetens har du när det gäller segling, säkerhet och navigation?
Anledningen varför jag frågar är att jag håller på att vidareutveckla mig som funktionär och vi prioriterar säkerheten väldigt högt. Om du ska ha med vänner på en s k långsegling ska ni kuska runt en del först i skärgården och se till att ni fungerar tillsammans. Du är varmt välkommen att höra av dig.
Skicka ett PM till mig tack!

Becka
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 07 aug 2018, 17:52

Re: Seglingsvänner sökes

Inlägg av Becka » ons 08 aug 2018, 18:54

Hej! Jag står i begrepp att ge mig in och köpa min första segelbåt. Är 45 år och har bara varit lite gast i min ungdom. Jag är jättenyfiken på hur du har gått till väga, om du har några tips att dela med dig. Jag hade tänkt att kolla upp båtplats först och tittar efter Maxibåt eller Albin. Ngt prisvärt som har lite plats för barnen men som ändå går att segla själv och som ska klara lite sjö. Jag planerar att ta förarabevis under vintern. Vad köpte du och hur tänkte du?
Jag blir jätteglad för alla tips.

Becka

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Seglingsvänner sökes

Inlägg av s20 » fre 10 aug 2018, 18:52

Hej Becka, vet inte om du fått kontakt med merab ännu, men delar gärna med mig av lite tankar kring båtlivet. Bra idé att snarast börja söka båtplats, det brukar vara svårare än att hitta båten, men det beror ju på var man bor också. Utbildning är väldigt bra, Förarbevis och gärna kustskepparen också när man ändå är i farten. Att välja båt är inte helt lätt, fundera igenom hur du ska använda din segelbåt, alla båtar är kompromisser på något sätt. Försök om du har kontakter att komma ut och segla med vänner. Prata med båtägare och ha inte bråttom när du ska köpa. Alltid bra att ha med någon som kan vara lite "opartisk", det är väldigt lätt att köpa med hjärtat. Det ska vara med, men inte dominera när det gäller pengar. Hör gärna av dig om du vill bolla idéer. Snart är det höst och bara en massa drömmar inför nästa säsong/C
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Thallatha
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 10:48

Re: Seglingsvänner sökes

Inlägg av Thallatha » lör 11 aug 2018, 10:24

Nu hade ju trådskaparen redan köpt båt.

Förr hade jag alltid semester Augusti, ibland in i September. Hade ett jobb där alltid nån måste va i tjänst och dessutom trivs jag bäst när det är lite lugnare - över huvud taget.

Det kan bli många fina seglingsdagar långt in på hösten. Visserligen kortare dagar och man måste kanske mer hålla koll hur vädret kan utvecklas.

Nu för tiden har jag båten i sjön hela året.
000DSC_0072.jpg
Hållö hamn i början av December för ngra år sen.

merab - vad hadedu köpt för båt?

Nu vet jag inte hur mycket du an om segling, men en sait som jag (efter 55 år som seglare) ibland läser med glädje är denna.
http://www.landkrabban.se/

Årets upplaga av Kryssarklubbens årsbok är lite seriösare kunskapsbank när det gäller sjömanskap och navigation. Tar upp det mesta på ett enkelt sätt, både för nybörjare och mer erfarna.
Skepparens Handbok.jpg
Min personliga åsikt är att alla som har båt bör va medlemmar i SSRS.

https://www.sjoraddning.se/medlemskap

Nu kommer visserligen "vän av ordning" att påpeka att man kan va ansluten till "Sjöassistans" via sitt försäkringsbolag.

Det är dock SSRS som åker på övervägande delen av sjöräddningsinsatserna.

En av mina mer "oförståndiga" arbetskompisar (oförståndet består i att han envis håller fast vid att han skall ha motorbåt) fick motorhaveri. Han ringde sjöräddningen på 112. SSRS kom ut, men det var inget sjöräddningsuppdrag. Kompisen var ansluten till "sjöassistans" via sitt försäkringsbolag, men hade inte förstått skillnaden. Bogseringen iland skulle kosta ett antal tusenlappar. Besättningen på SSRS räddningsbåt räckte över ett inbetalningskort på medlemsavgften och släpade in honom till hemmahamnen. Han betalade snabbt in medlemsavgiften.

Becka
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 07 aug 2018, 17:52

Re: Seglingsvänner sökes

Inlägg av Becka » lör 25 aug 2018, 01:58

Hej! Tack för ditt svar. Det var ungefär i dessa banor jag tänkt själv, kollar just nu efter båtplats och skall ta förarabevis i vinter. Båt kommer men vill börja i rätt ände som är en ganska praktisk ände för mig. Det känns dock som.om dessa första steg är relativt enkla, svårare när det gäller att välja båt eller välja hur mkt tid man skall lägga ner. Undrat om det finns båtpooler?
Går det att hyra båt tills man vet mer vad man vill ha?

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Seglingsvänner sökes

Inlägg av Nils_D » sön 26 aug 2018, 08:56

Becka skrev: svårare när det gäller att välja båt eller välja hur mkt tid man skall lägga ner. Undrat om det finns båtpooler?
Det verkar som det finns något slags båtpooler, en eller flera, i Stockholmstrakten. Vet inte mycket om dem, och inte heller om det finns i andra delar av landet.

IF förbundet har i Stockholm en båt man kan hyra. http://www.ifboat.se/hem/oif/72-hyr-prydamari-2018
Har för mig att man också har träffar där man får prova på att segla båten. Hittar ingen information på länken ovan, men där finns namn på kontaktpersoner som säkert kan berätta mer.
Becka skrev:Går det att hyra båt tills man vet mer vad man vill ha?
Självklart. Det inte bara går, jag skulle rekommendera det. Att titta på en båt som ligger vid bryggan kan ge en bra bild av hur inredningen är och hur välskött den är, men det är svårt, för att inte säga nästan omöjligt, att veta hur den fungerar under segel. Själv hyrde jag båtar genom organisationer som förmedlar uthyrning av privatbåtar, som t.ex. RTC, i flera år innan jag köpte min första egna. Uthyrarna brukar kräva förarintyg eller annat bevis på nautisk kompetens, men det fixar du ju lätt i vinter.

Är du nyfiken på en specifik båttyp och du ser en i en hamn i din närhet, så varför inte fråga ägaren om denne kan bjuda på en provtur. Vi är många som gärna visar upp våra båtar och delar med oss av våra erfarenheter till andra. Vill du testa en IF och kan ta dig till Arkösund utanför Norrköping är det bara att höra av dig!

Skriv svar