Båtsportkort från 1975 för gammalt?

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
Skriv svar
Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Båtsportkort från 1975 för gammalt?

Inlägg av Jonjoh » mån 11 maj 2020, 07:57

Hej jag letar efter båtsportkort men då jag bor mitt emellan två kort tänkte jag snåla och köpa begagnat och så kom det upp ett kort på Tradera som räcker både ovanför och nedanför mitt område - men från 1975.... Men vad säger ni är ett sånt tillförlitligt ändå eller ska jag köpa nyare?

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Båtsportkort från 1975 för gammalt?

Inlägg av Nils_D » mån 11 maj 2020, 11:02

Enligt min uppfattning är ett båtsportkort från 1975 på tok för gammalt för att användas för navigation. Sedan dess har grundläggande kartunderlag ändrats, på flera ställen har det gjorts nya sjömätningar, och utprickningen har ändrats. Dessutom är de äldre korten i en annan skala, som gör det mycket svårare att se detaljer.

För egen del har jag visserligen båtsportkort från början på 2000-talet. Men jag har också en GPS-navigator där jag ser till att uppgradera dess sjökort inför varje säsong. Har också fört in en del viktiga ändringar i mina hemmavatten som jag noterat i navigatorn på båtsportkorten. Utan den uppdateringen skulle det vara fullständigt självklart att köpa nya kort.

Sedan har jag behållit en uppsättning sjökort från 1984 som jag har hemma för planering när de andra korten ligger i sjön. Om du får korten från 1975 mer eller mindre gratis kan den kanske vara värt att köpa dem för samma slags användning. Men inte på bekostnad av uppdaterade kort för användning i båten.

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Båtsportkort från 1975 för gammalt?

Inlägg av Yapdiver » mån 11 maj 2020, 11:32

Jonjoh skrev:
mån 11 maj 2020, 07:57
Hej jag letar efter båtsportkort men då jag bor mitt emellan två kort tänkte jag snåla och köpa begagnat och så kom det upp ett kort på Tradera som räcker både ovanför och nedanför mitt område - men från 1975.... Men vad säger ni är ett sånt tillförlitligt ändå eller ska jag köpa nyare?
Vad kostar det att gå på grund?

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Båtsportkort från 1975 för gammalt?

Inlägg av Jonjoh » mån 11 maj 2020, 11:50

Yapdiver skrev:
mån 11 maj 2020, 11:32
Jonjoh skrev:
mån 11 maj 2020, 07:57
Hej jag letar efter båtsportkort men då jag bor mitt emellan två kort tänkte jag snåla och köpa begagnat och så kom det upp ett kort på Tradera som räcker både ovanför och nedanför mitt område - men från 1975.... Men vad säger ni är ett sånt tillförlitligt ändå eller ska jag köpa nyare?
Vad kostar det att gå på grund?
Jag hade inte gått på grund utan detta kortet och kommer inte göra det med, kör ju 100% på plotter. Tänkte ha det som referens bara, gillar mycket bättre att bläddra mig fram än att knappa mig fram. Så jag tänkte :)

Men som ni säger det är kanske lite för gammalt.. Synd på ett kort som sträcker sig samma sträcka som nästan 2 moderna båstportkort. För en tiondel av priset av ett nytt :wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtsportkort från 1975 för gammalt?

Inlägg av Anders S » mån 11 maj 2020, 21:00

Det snabba, enkla svaret på din fråga är "JA, DET ÄR FÖR GAMMALT".

Det finns massor av skäl att ha ett dugligt sjökort i båten, även om man har en uppdaterad plotter. Strömknas är det viktigaste, så man kan navigera på gammalt sätt (kan man det, ingen självklar fråga längre), att man kan sitta i ruffen och planera, sitta hemma för att planera, visa kompisar på fina hamnar, få visat fina hamnar i gengäld etc etc är de trevliga skälen. Men sedan 1975 har rutnätet ändrats, utprickningen ändrats, farleder justerats, broar byggts - du fattar...

Men! Båtsportkorten ges ut med några år emellan, och därför är de så kuranta de kan vara i ett par år. Man kan använda gamla kort (men inte så gamla) bra länge, men man måste då vara noga med rättning eller inse att prickar, bojar och till och med fyrar ändrar sig, flyttas eller släcks. Öarna ligger som regel kvar på samma plats. Jag har helt OK kort som jag har framme/nära mig "i fall att", men de håller länge, man byter inte varje år.
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Båtsportkort från 1975 för gammalt?

Inlägg av Segelbo » ons 13 maj 2020, 17:44

Jag köper nya båtsportkort varannan eller var tredje gång det ges ut nya, beroende på hur slitna mina gamla är.
MEN... vad jag gör är att prenumerera på de veckovisa utskicken från Sjöfartsverket som kallas ufs (underrättelser för sjöfararande). Jag för in alla relevanta ändringar med penna i mina sjökort. Det kan handla om allt från justering av djupkurvor, nyupptäckta grund, släckta fyrar, ändrade fyrsektorer, nya musselodlingar... Ja, du fattar. Det tar två minuter i veckan att läsa och föra in ändringarna. Kan tyckas nördigt, men är väl använd tid enligt min mening.
I min plotter har jag Navionics sjökort och Navionics skickar ut "daily updates". Det är väl kanske att ta i, men inför varje längre tur, stoppar jag in mitt kort i datorn och låter det uppdateras. Tar nästan ingen tid alls. Man hinner ungefär sätta på kaffet och slå upp en kopp.
Kan inte nog betona vikten av att ha aktuella, uppdaterade och rättade kort i båten. Oavsett om de är analoga eller digitala. Läs några ufs på Sjöfartsverkets hemsida, så ser du vad jag menar. https://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofar ... ofarande-/
Kostar inget att prenumerera på dem. Anbefalles å det varmaste.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Båtsportkort från 1975 för gammalt?

Inlägg av Jonjoh » ons 13 maj 2020, 20:07

Jag hör vad ni säger, väldigt bra info... jag skippar de där gamla korten och köper mig något nytt åt det hållet jag ska om det nu blir uppåt eller neråt :)

Segelbo detta med ufs hade jag aldrig hört talas om - är det bara Nacionics som har den här som egen tjänst eller? Jag har Garmin... men känns som min 42cv plotter är i minsta laget och det kanske finns bättre grejer som har mer stöd. Eller som du säger det ligger kanske i själva sjökortet, på minneskortet.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Båtsportkort från 1975 för gammalt?

Inlägg av Segelbo » tor 14 maj 2020, 07:50

När man köper ett Navionicskort ingår "daily updates" under ett år. Sedan kan man förnya prenumerationen på sitt sjökort år för år mot en kostnad.
Prenumerationen på ufs gör du kostnadsfritt på Sjöfartsverkets hemsida. Kommer ett mail i veckan med en pdf med alla ändringar längs hela Sveriges kust och de stora sjöarna.
Vill man ha ytterligare en backup kan man förstås ha ett sjökortsprogram på sin smartphone eller läsplatta. Finns flera. Själv kör jag Navionics app, tycker den är bra. Där laddar man ner uppdateringar direkt online till sin enhet så att man alltid har aktuella kort. Bra med två från varandra helt fristående navigationshjälpmedel. Redundans är alltid bra...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar