Tottnäsbron och Dragets kanal, djup?

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
Skriv svar
Kajsa
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 10 sep 2018, 16:04

Tottnäsbron och Dragets kanal, djup?

Inlägg av Kajsa » tor 30 maj 2019, 20:58

Vi ska transportera segelbåt från Södertälje kanal och norrut in i Stockholms skärgård. Tyvärr ligger vindarna på hårt från syd i helgen (och vi måste flytta båten) och det känns lite olustigt att runda Torö och segla via Öja med en båt vi inte känner än. Dragets kanal dök upp som alternativ och via hörsägen så ska det vara djupare än vad som sägs på sjökortet. Själva kanalen är jag inte så orolig för eftersom jag läst att den ska vara muddrad. Men hur är det med de smala passagerna strax öster om Tottnäsbron? Enligt sjökortet ska det vara 1,6 djup där. Är det någon som på senare år gått den vägen med en segelbåt som går djupare än så? Vår går 1,63 :?

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Tottnäsbron och Dragets kanal, djup?

Inlägg av Nils_D » lör 01 jun 2019, 13:06

Är rädd att mitt svar kommer lite försent för dig, och tyvärr kan jag inte ge dig besked om hur djup leden är i den passagen. Har bara gått där med båtar med mindre djupgående än er (IF, H-båt, RJ85).

Men jag tycker inte du skall vara alltför bekymrad över att gå söder om Torö. Man behöver ju inte runda Öja. Leden norr om Öja där man går in norr om St Grässkär minns jag som lättnavigerad. Det är ju bara en kort passage som är väl utprickad och lättnavigerad innan man passerat Ölandssten och strax därefter kan man ju gå norrut öster om Torö och vidare genom Dragets kanal om man vill slippa de öppna vattnen öster om Järflotta.

Kajsa
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 10 sep 2018, 16:04

Re: Tottnäsbron och Dragets kanal, djup?

Inlägg av Kajsa » lör 01 jun 2019, 20:55

Nu kan jag berätta hur det gick om det hjälper någon annan som undrar. Av en man i båtklubben vi seglade från fick vi höra att han gått den vägen med en båt som går 1,7 utan problem så vi körde den vägen. Det gick fint men med liten marginal. Dragets kanal är 2 m djup enligt skyltar vid infart. Det smala sundet närmast tottnäsbron var enligt vårt ekolod 1.7 som grundast, och då var vattenståndet ändå +17. Så marginalen var liten, men det kan ju ha varit typ en gren eller gädda, blinkade bara till 1,7 och var omkring 2 i övrigt. 😊

Ojje
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 02 jul 2020, 11:14

Re: Tottnäsbron och Dragets kanal, djup?

Inlägg av Ojje » tor 02 jul 2020, 11:20

Sticker 1,75. Gick precis igenom med +8 cm i vattenstånd. Vi klarade oss med en mindre ryggdunk :-)

Saksanmerimies
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 25 jan 2024, 17:11

Re: Tottnäsbron och Dragets kanal, djup?

Inlägg av Saksanmerimies » tor 25 jan 2024, 17:21

Vi gillar att använda denna passage. Vår båt (Comfortina 35) har ett djupgående på 1,85 meter. Vi har varit där en gång vid normalt vattenstånd (Landsort norra station) och funnit följande djup (från nordväst till sydost).

Tottnäsbro: Öppnar varje hel timme
Ängsösund: Framhävd i sidled. Djup 2,10 meter
Abborrströmmen: Inte bojad. Djup i mitten 2,50 m
Tattmarsström: Inte bojad. Djup 3,0 m.

Skriv svar