Segla från södertälje till Djurö?

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
Skriv svar
Olle.bergstrom
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 04 apr 2019, 11:58

Segla från södertälje till Djurö?

Inlägg av Olle.bergstrom » tor 04 apr 2019, 12:08

Hej!
Det är så att jag är på gång och ska köpa en segelbåt. En Triss magnum 600 närmare bestämt. Problemet är att den ligger i Södertälje och jag har båtplats på Bullandö marina (kring djurö)
Just nu så går jag i årskurs 9 och har alltså inte mer än en helg på mig att förflytta båten. Att ta den på släp funkar inte då min familj inte äger någon bil och mina föräldrar är inte jättesugna på att hyra en båttransport.
Hur jobbigt är det att köra från Södertälje till djurö? Någon som åkt en liknande rutt och hur lång tid tog det i så fall?
Ni får gärna komma med förslag på rutt då jag inte riktigt vet hur det ser ut med slussar och broar i Stockholm.

Tack på förhand!
/Olle

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Segla från södertälje till Djurö?

Inlägg av Fredrik » tor 04 apr 2019, 12:47

Hej, kul med båt!
Det är ca 50 sjömil att segla mellan Södertälje och Bullandö över Mälaren. Självklart är det möjligt att genomföra på en helg, men det blir långa dagar i en Triss Magnum. Har du bra seglingserfarenhet? Isåfall kan du ta med ett par kompisar, starta på fredag eftermiddag och köra tills det har blivit mörkt, starta igen tidigt lördag morgon osv. Ett riktigt kul äventyr! Var beredd på att ni kan få gå för motor en stor del av sträckan om det blåser för lite eller är för mycket motvind.

50 sjömil tar 17 timmar med en snittfart på tre knop, vilket är ungefär den fart ni kan räkna med.

Lycka till! Det låter kul! Ta med varma kläder och mat ni kan äta under gång.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Segla från södertälje till Djurö?

Inlägg av Peter_K » tor 04 apr 2019, 14:51

Med tillägg till ovan; kan du ta dig en bit på fredagkvällen också, är det ju bonus!
Tänkte du gå Mälaren, eller Södertälje Kanal..?
Alla borde ha skägg

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Segla från södertälje till Djurö?

Inlägg av Moby Dick » tis 09 apr 2019, 21:07

Hej ! Om masten är lägre än 11m föreslår jag att du går: Mälaren, Hammarby slussen ( 150:- ) Skurusundet, över Baggensfjärden, Kolström ( fast bro ),
och vidare Strömma kanal ( Rörlig bro kolla öppningstider ). Det är kortaste och mest skyddade leden. Du kan räkna med sjöbris 7-8 m/s = iskall motvind. Tag med varma kläder och bränsle till snurran. Lycka till.

Skriv svar