Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
Riptide
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 21:07

Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Riptide » tor 21 mar 2019, 21:31

Hejsan alla seglare!
Jag har blivit ny segelbåtsägare och vill segla långt långt om några år. Jag är ny på att segla men mycket van navigatör då jag jobbar på sjön och alltid haft motorbåt.
Men mitt mål för sommaren är att under 4 veckor hinna med:
Vaxholm-Utö-Visby-Utklippan-Helsingborg-Göteborg-smögen-Köpenhamn-Bornholm-Borgholm-st Annas skörgård-Nynäshamn-Vaxholm.
Jag har räknat med några extra dygn och jag räknar med att kanske inte kunna komma hela vägen runt till västkusten. Men har någon gjort en liknande resa?
Jag vet om att det blir längre seglingsdygn mellanåt. Men nu har jag gett mig lite fan på att hinna hela resan! Vad tror ni?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Peter_K » tor 21 mar 2019, 21:47

Jag vet inte vad du har för båt, men om du kollar på eniro.se; hur lång är resan?
Om du snittar fyra knop, hur många timmars segling är det?
Om du är ute 30 dagar, och inte ligger stilla en enda dag - hur många timmar måste du segla per dag för att hinna?

Fundera sedan, hur njutningsfull är den resan?
Alla borde ha skägg

Riptide
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 21:07

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Riptide » fre 22 mar 2019, 07:24

Det är en mamba 29.
Har räknat med att det liggdag minst en dag per destination. Ex:
Angör Visby kl 15 dag 1.
Har en dag i Visby dag 2
Avseglar Visby dag 3
Angör Utklippan dag 4
Osv

Jag vill ju helst göra resan bara lite för att testa mig själv och se om jag klarar av så mycket segling för en eventuellt långsegling till Västindien eller liknande om några år. Men det kanske blir för stressigt och jag får börja styra hemåt redan vid syd-kusten.
Någon som gjort en liknande segling, hur lång tid tog den med olika destinationer och nattnavigering osv?
Jättestort tack för svaren!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Peter_K » fre 22 mar 2019, 09:55

Angör Visby kl 15:00 dag 1..?
Varifrån seglar du, Slite..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Anders S » fre 22 mar 2019, 11:53

Med en 30-fots båt kan man räkna med att hålla runt 4 knop, givet att man ibland har motvind. Liggdagar kan svårligen planeras in, utan blir väderberoende (man vilar två gånger om man ligger kvar i hamn med en kuling i näbben, kan man säga). Likadant handlar det om hur långa pass man kan göra innan man behöver sova, för det går rimligtvis inte att sova i de här vattnen.

Men visst kan resan göras. Jag har en släkting som seglade sthl-strömstad tor under en normal semester (ett antal semestrar, dessutom) men detta var samtidigt en källa till missnöje hos resten av familjen, som inte riktigt gillade att gå upp fem och gå i hamn 8-9 på kvällen. Hunden tyckte inte det var så kul heller.

Aritmetik: Ungefär 600 M ena vägen, lika mycket tillbaka (skattat). 28 dagar (eg 30) vilket ger 1200M / 30 dagar - dvs ca 40 M per dygn.

Det blir ju inte mycket tid över. Vissa dagar kan man ju gå betydligt längre, några dygnsetapper lär behövas, vädret blir en stor faktor.
Anders S

Riptide
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 21:07

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Riptide » fre 22 mar 2019, 17:18

Peter_K skrev:
fre 22 mar 2019, 09:55
Angör Visby kl 15:00 dag 1..?
Varifrån seglar du, Slite..?
Jag tog bara det som exempel. Seglar från Vaxholm så vi når väl inte visby förrän dag 3 i bästa fall.

Riptide
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 21:07

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Riptide » fre 22 mar 2019, 17:25

Anders S skrev:
fre 22 mar 2019, 11:53
Med en 30-fots båt kan man räkna med att hålla runt 4 knop, givet att man ibland har motvind. Liggdagar kan svårligen planeras in, utan blir väderberoende (man vilar två gånger om man ligger kvar i hamn med en kuling i näbben, kan man säga). Likadant handlar det om hur långa pass man kan göra innan man behöver sova, för det går rimligtvis inte att sova i de här vattnen.

Men visst kan resan göras. Jag har en släkting som seglade sthl-strömstad tor under en normal semester (ett antal semestrar, dessutom) men detta var samtidigt en källa till missnöje hos resten av familjen, som inte riktigt gillade att gå upp fem och gå i hamn 8-9 på kvällen. Hunden tyckte inte det var så kul heller.

Aritmetik: Ungefär 600 M ena vägen, lika mycket tillbaka (skattat). 28 dagar (eg 30) vilket ger 1200M / 30 dagar - dvs ca 40 M per dygn.

Det blir ju inte mycket tid över. Vissa dagar kan man ju gå betydligt längre, några dygnsetapper lär behövas, vädret blir en stor faktor.
Tack för svaret!
Ja vädret kommer ju spela stor roll och eftersom det sitter en ganska liten yanmar i båten på endast 8hk så blir det nog mycket segling. Men känns som att jag får dela upp resan i olika steg. Går allt super bra når man väl kanske hela vägen runt till västkusten och hem igen. Går det bra men inte lika bra kanske man når syd-kusten/helsingborg kanske. Går allt åt pipan så blir det kanske bara Gotland och kanske öland.
Det gäller ju kanske bara att jag kommer till västkusten och vädret har varit mycket gynnsamt men sen för att vara motvind hela vägen hem. Då blir det stressigt för att hinna tillbaka till jobbet.. Har räknat med typ 3-4 extra dagar och att jag kanske kommer behöva hoppa några destinationer för att hålla tidsplanen. Men desto mer jag tänker på det desto mer får jag känslan av det kommer bli mer stressigt än njutfullt.
Återigen, jag uppskattar svaren :P

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 22 mar 2019, 17:48

Tänk på att det är relativt stor sannolikhet att du har sydvästlig vind ner till Falsterbokanalen. Sen när du skall tillbaka från Götet blir det sak samma.
Sen blåser det ju ofta på ett sånt sätt att det hindrar en. Vi skulle flera somrar iväg till ostkusten igen (hade båten tidigare i Blekinge) men två somrar i rad ostlig kuling/ditåt en vecka och det är inte roligt på sydkusten. Kalmarsund kan vara en rysare - massa gånger vi varit på väg från Kalmar och det tar for ever innan man kan gå in vid Torhamns udde. Och på väg där har vi mött SO kuling från Kristianopel och neråt. Hanö bukten och Sandhammaren kan vara bleke men men...Sommarstorm har inneburit inblåsning i Rönne. Sens moral: det blåser verkligen inte alltid som man vill och tiden du angivit känns för mig ohyggligt snålt tilltagen. Det är en bra bit detta,som Anders S visar. Skall du segla själv? Hursom får du stå på - jag skulle icke göra det....I allmänhet tycker jag att vi behövt minst en extra vecka för att segla halva denna sträcka -om det skall vara njutbart.
Å andra sidan cyklade Göran Kropp till Mount Everest.............

Riptide
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 21:07

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Riptide » fre 22 mar 2019, 20:55

Seymor B Fudd skrev:
fre 22 mar 2019, 17:48
Tänk på att det är relativt stor sannolikhet att du har sydvästlig vind ner till Falsterbokanalen. Sen när du skall tillbaka från Götet blir det sak samma.
Sen blåser det ju ofta på ett sånt sätt att det hindrar en. Vi skulle flera somrar iväg till ostkusten igen (hade båten tidigare i Blekinge) men två somrar i rad ostlig kuling/ditåt en vecka och det är inte roligt på sydkusten. Kalmarsund kan vara en rysare - massa gånger vi varit på väg från Kalmar och det tar for ever innan man kan gå in vid Torhamns udde. Och på väg där har vi mött SO kuling från Kristianopel och neråt. Hanö bukten och Sandhammaren kan vara bleke men men...Sommarstorm har inneburit inblåsning i Rönne. Sens moral: det blåser verkligen inte alltid som man vill och tiden du angivit känns för mig ohyggligt snålt tilltagen. Det är en bra bit detta,som Anders S visar. Skall du segla själv? Hursom får du stå på - jag skulle icke göra det....I allmänhet tycker jag att vi behövt minst en extra vecka för att segla halva denna sträcka -om det skall vara njutbart.
Å andra sidan cyklade Göran Kropp till Mount Everest.............
Ja, det mesta talar ju för att jag inte hinner runt som min plan var... jaja.
Men jag kommer ha min flickvän med mig men hon har knappt sjövana. Men hoppas även på att lura till mig några sjövana kompisar som lite löser av varandra på delsträckor. Men det blir väl upp till bevis i sommar hur det gick. Får återkoppla då!

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av marede » lör 23 mar 2019, 07:55

Ja återkoppla gärna, det är alltid roligt att höra hur det gick och dina erfarenheter.

Jag tycker det låter som en spännande utmaning, och så länge du är beredd att omförhandla med dig själv och vara nöjd med att låta det bli vad det blir, så blir det säkert jättebra vare sig du kommer hela vägen eller bara en bit.

Jag hade nog sett till att ha lite mer reservtid för hemvägen om jag var tvungen att vara hemma ett visst datum, så slipper man känna sig pressad att ge sig ut i "fel" väder. Då kan du ju ta en liten omväg sista dagarna eller bara lata dig några extra liggdagar i solen. :)

Och pressa nu med lagom sträckor så du får med dig din flickvän även nästa sommar. :D
//Martin
Najad 34 HR -77

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Peter_K » lör 23 mar 2019, 13:08

Riptide skrev:
fre 22 mar 2019, 17:18
Jag tog bara det som exempel. Seglar från Vaxholm så vi når väl inte visby förrän dag 3 i bästa fall.
Fast det känns som om du missar poängen.
Jag hade satt mig ner och gjort en ordentlig ruttplanering för att se om det är realistiskt. Med en tjej som är oerfaren; utan att känna henne och vilka ni är kan det mycket väl bli för tufft för henne, och därmed er, att köra en sådan resa. Varför inte bara tuffa runt i Stockholm, köra en avstickare till Åland, käka lite på restaurang ibland osv i stället för att planera värsta trippen.
Tänker jag.
Alla borde ha skägg

Riptide
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 21:07

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Riptide » lör 23 mar 2019, 18:28

marede skrev:
lör 23 mar 2019, 07:55
Ja återkoppla gärna, det är alltid roligt att höra hur det gick och dina erfarenheter.

Jag tycker det låter som en spännande utmaning, och så länge du är beredd att omförhandla med dig själv och vara nöjd med att låta det bli vad det blir, så blir det säkert jättebra vare sig du kommer hela vägen eller bara en bit.

Jag hade nog sett till att ha lite mer reservtid för hemvägen om jag var tvungen att vara hemma ett visst datum, så slipper man känna sig pressad att ge sig ut i "fel" väder. Då kan du ju ta en liten omväg sista dagarna eller bara lata dig några extra liggdagar i solen. :)

Och pressa nu med lagom sträckor så du får med dig din flickvän även nästa sommar. :D
Kul med lite positivitet och optimism :D
Ja det känns som att det kluriga verkar vara att komma runt syd-kusten i motvinden och allt hänger ju på att väder och vind är med mig vilket med största sanning inte lär vara. Men vi får se hur långt det bär. Största anledningen varför jag vill göra det är att få se mycket och testa om det finns en långseglare i mig som finnas att jobba vidare med.
Tack så mycket!

Riptide
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 21:07

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Riptide » lör 23 mar 2019, 19:37

Peter_K skrev:
lör 23 mar 2019, 13:08
Riptide skrev:
fre 22 mar 2019, 17:18
Jag tog bara det som exempel. Seglar från Vaxholm så vi når väl inte visby förrän dag 3 i bästa fall.
Fast det känns som om du missar poängen.
Jag hade satt mig ner och gjort en ordentlig ruttplanering för att se om det är realistiskt. Med en tjej som är oerfaren; utan att känna henne och vilka ni är kan det mycket väl bli för tufft för henne, och därmed er, att köra en sådan resa. Varför inte bara tuffa runt i Stockholm, köra en avstickare till Åland, käka lite på restaurang ibland osv i stället för att planera värsta trippen.
Tänker jag.
Jag har gjort en ruttplanering som ser ut ungefär som mitt exempel. Men då har jag räknat på en snittfart på 5 knop. Tänkte jag skulle göra en ny för att presentera här fast med 4 knop. Märker ju direkt att med en knops skillnad blir det stora tidsvariationer på dessa långdistansare. Så jag förstår vad du menar. Men siktar man mot stjärnorna kanske man kommer till molnen iallafall :D Kan dra min första planering jag gjort som är baserad på 5 knop.
15 Juli- Avg Vaxholm 9:00- Ank Utö ca 18:00 45nm
16 Juli Avg Utö 03:00- Ank Visby ca 19:00 85nm
17-18 Juli Liggdag i visby
19 Juli Avg Visby 9:00 mot Utklippan 140 nm
20 Juli Ank Utklippan 14:00
21 juli avg Utklippan 18:00. Denna resa kan ju bli tuff med eventuell mot vind och att den är lång. Kanske får planeras om under tidens gång. 100nm
22 Juli Ank Trelleborg 14:00.
23 Juli Avg Trelleborg 08:00 Ank Helsingborg ca 18:00 50nm
24 Juli Liggdag i Helsingborg
25 Juli Avg Helsingborg 10:00. 110 nm till Göteborg
26 Juli Ank Göteborg 8:00
27-28 Juli Liggdag i Göteborg.
29 Juli Avg Göteborg 06:00 Ank Smögen 17:00 55nm
30 Juli Liggdag i Smögen
31 Juli Avg Smögen 8:00 Mot Köpenhamn 170 nm
1 Aug Ank Köpenhamn runt 18:00.
2-3 aug Liggdag Köpenhamn.
4 aug Avg Köpenhamn 16:00 mot Bornholm 90nm
5 aug Ank Bornholm 10:00
6 aug Liggdag I Bornholm
7 aug Avg Bornholm 8:00 mot Borgholm 115Nm
8 aug Ank Borgholm 7:00
9 aug Liggdag i Borgholm
10 aug avg Borgholm 04:00 Ank St Anna 22:30 93nm
11 aug Liggdag St Anna
12 aug 06:00 Avg St Anna. 19:00 Ank Nynäshamn 65nm
13 aug Beroende på tid segla hem direkt eller ha en liten skärgårds kryssning på slutet. Nysnäshamn-Vaxholm
14-18 aug extra dagar.
Håller inte schemat det minsta får jag ju nöja mig med Bornholm kanske i bästa fall. Kanske bara Öland. Men tänker att jag är 26 år och är nog hellre ute efter att se många saker kort tid än att se få saker långtid. Det optimala är väl att kunna stanna på ställen 3-4 dagar istället för 1-2. Men då ska jag ha semester i 10 veckor som jag antagligen aldrig kommer få :P
Men när jag lägger upp schemat så där och antar att det inte kommer vara en sommar med massa oväder och kunna segla i en fart mellan 4-6 knop som då ger en median på 5 knop. Jag kanske är lite optimist men går det åt pipan med tiden är det väl bara att vända hemåt igen tänker jag :D

Riptide
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 21:07

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Riptide » lör 23 mar 2019, 19:56

Och förutom rutten är min tanke att hinna segla en del på helgerna så dels min tjej som vill med får sjövana och lär sig att navigera samt att jag lär känna båten. Segla i Stockholm skärgård. Ta en tur till Åland vid nationaldagen då man får en långhelg osv. Förutom det så försöker jag få tag i lite vänner som vill vara med på västkustseglingen så vi ofta är 3-4 ombord så vi kan segla med ett bra vaktschema så vi får lösa av varandra vid rodret.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av oceansailor » sön 24 mar 2019, 13:05

Det ären ambitös plan som Du har. Dåligt med tid för att vänta in tjänligt väder. Man kan segla Stockholm-Göteborg t.o.r på kortare tid men det kräver några övernattsseglingar. Ex.vis Stockholm - Öland. Öland-Simrishamn, Simrishamn-Göteborg. Då går det riktigt fort. Nu känner inte jag Din flickvän. Men det är inte många tjejer (eller killar för den delen) som gillar att sitta i en liten båt i tufft väder 24/7. När man kommer lite längre bort från Sverige så träffar man fler och fler ensamma män i segelbåtar. Antalet brukar öka med avståndet till hemmahamnen. Varför inte mjukstarta och försöka få tjejen heltänd på båtlivet istället. Du får erfarenhet och blir en bättre seglare seglare vilket garanterat kommer öka chansen för att tjejen blir lika intresserad som Du.

Skriv svar