Information om Norge

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Information om Norge

Inlägg av Fredrik » mån 04 jun 2018, 18:56

Vi funderar att segla lite i Norge i sommar, tänkte gå Göteborg-Skagen-Kristiansand och sen följa kusten tillbaka hemåt.
Första frågan som dök upp är sjökort; finns det båtsportkort att köpa för sträckan Kristiansand-Strömstad eller måste man beställa vanliga kort för 400kr/st?

Finns det någon bra guidebok för hamnar, naturhamnar och sevärdheter? Jag är totalt novis på Norge, tar tacksamt emot tips på var man ska åka och vad man kan göra!
X-342 SWE 18 "Kexet"

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Information om Norge

Inlägg av HansH » tis 05 jun 2018, 09:43

Vi har gått sträckan Kristiansand - Sörlandet - Sverige två gånger fast i olika riktning.
Jättetrevlig tur som verkligen rekommenderas.
Havneguiden är ett måste för både naturhamnar och vanliga hamnar.
Missa inte Blindleia!
Vi hade lånat "vanliga" båtsportkort men använde dem bara för översiktsplanering - all finnavigering sköttes mha plottern.
Norska båtsportkort/sjökort är för övrigt ruskigt förvirrande och otydliga för oss som inte är van vid dem då de inte visar några djupkurvor utan det är ett virrvarr av massa djupsiffror.
Även utmärkningen av grund känns till en början lite ovan - järnstolpar med pil på den sida man skall köra :)
Det som var enklast och smidigast var faktiskt Eniro på sjön som täcker även Norska farvatten (men inte Danska).
Vi gjorde en liten variant (båda gångerna) och istället för Skagen så gick vi genom Limfjorden och sedan Thyborön - Kristiansand, som vid västlig vind ger en "trevligare" vindvinkel än från Skagen.
Annars väljer ni nog rätt håll då solgangsbrisen ofta ger vindar av nästan kulingstyrka längs med sörlandskusten in mot Oslofjorden.
Skagen är inte helt optimalt att utgå från då det är många extra distans för att runda Grenen/Skagens rev. Hirtshals är bättre men inte lika charmigt.
Det mesta är dyrt i Norge - det enda som inte kostade en förmögenhet var diesel, bananer, bröd och räkor.
Så för att slippa en ensidig kost på räkmackor och bananer - ta med mycket mat!

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Information om Norge

Inlägg av thomask » tis 05 jun 2018, 10:04

Vi tänkte gå nästan identisk rutt vecka 28, men till grannkommunen Arendal istället.och därefter Kragerö.
Alla gästhamnar finns utmärkta i Googlemaps, verkar vara lite billigare priser än hemma på övernattning.
Tänker att jag bara använder plottern för navigering.Norska sydkusten finns ju i en gratisversion Garmin 710L? Oslofjorden har vi varit i, och den är ju inte vidare badvänlig.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Information om Norge

Inlägg av HansH » tis 05 jun 2018, 13:16

thomask skrev:Vi tänkte gå nästan identisk rutt vecka 28, men till grannkommunen Arendal istället.och därefter Kragerö.
Alla gästhamnar finns utmärkta i Googlemaps, verkar vara lite billigare priser än hemma på övernattning.
Tänker att jag bara använder plottern för navigering.Norska sydkusten finns ju i en gratisversion Garmin 710L? Oslofjorden har vi varit i, och den är ju inte vidare badvänlig.
Om ni inte har gått Blindleia så rekommenderar jag verkligen att sikta lite längre västerut för att inte missa den.
När vi var i Norge sist så var gästhamnsavgifterna tämligen höga, men det finns gott om naturhamnar - de har ju dessutom byggt små bryggor längs berget på många ställen för att göra annars för grunda ställen tillgängliga för båtfolket.
Att vattnet på många ställen är brunt beror oftast på uppblandning av sötvatten från alla älvar som mynnar ut i fjordarna.
Så var fallet tex i Kragerö - brunt vatten men det gick att plocka upp fina torskar på kilot inne i gästhamnen.

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Information om Norge

Inlägg av SYBY » tis 05 jun 2018, 21:43

För min del tycker jag att området mellan Kristiansand och Lindesnes hör till det bästa på Sörlandskusten, så jag instämmer i rådet att utsträcka turen lite längre västerut.
Liksom i rådet att mellanlanda i Hirtshals snarare än Skagen. Hirtshals är helt OK, där finns bl a ett fint akvarium att besöka om man behöver vänta in lämplig vind,

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Information om Norge

Inlägg av oceansailor » ons 06 jun 2018, 09:26

Missa inte området väster om Krisiansand. Mandal, Farsund, Kirkehavn på ön Hidra samt Flekkefjord är är bara några av de pärlor som finns västerut.
Eftersom de flesta båtar från Olso och Sverige vänder i Kristiansand så är det betydligt mindre antal båtar. Dessutom så får man en försmak av vad västlandet har att erbjuda. Trevliga människor med fantastisk natur.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Information om Norge

Inlägg av HansH » tor 07 jun 2018, 06:58

oceansailor skrev:Trevliga människor med fantastisk natur.
Ju längre västerut desto trevligare och mer hjälpsamma!
Precis som i Sverige :wink:
Skämt åsido, ju längre österut in mot Oslofjorden man kommer desto fler nyblivna båtägare som inte alltid har koll på det där med att visa hänsyn och räcka en hjälpande hand vid tex förtöjning.

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Information om Norge

Inlägg av hedgehog » tor 07 jun 2018, 10:58

Håller med! Ju längre bort från Oslo desto finare.
Fyller på med Ytre Kalvekilen på Hidra. Trångt inlopp, nästan osynligt från sjön, sedan öppnar sig en fantastisk lagun. Helt underbart!
Rasvåg, även det på Hidra är en mysig liten hamn.
P
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Information om Norge

Inlägg av Fredrik » fre 08 jun 2018, 06:00

Tack för alla tips!
Nu är det bara att hoppas på gynnsamma vindar på semestern!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Information om Norge

Inlägg av thomask » sön 17 jun 2018, 21:02

[img]
749px-StrömSkagerack.jpg
[/img]
Och om det inte blåser kan man alltid driva runt.....

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Information om Norge

Inlägg av Fredrik » mån 18 jun 2018, 07:29

Man ska alltså ta rutten moturs om man har lite mer bråttom på semestern...
X-342 SWE 18 "Kexet"

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Information om Norge

Inlägg av HansH » mån 18 jun 2018, 07:39

Fredrik skrev:Man ska alltså ta rutten moturs om man har lite mer bråttom på semestern...
Nja, solgangsbrisen gör att medurs oftast är gynnsammast.
Det är när strömmarna krockar med solgangsbrisen som det kan bli ganska jobbig sjö på vissa stället.
Till och med inskrivet i sjökortet på vissa ställen som "Dangerous waves".

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Information om Norge

Inlägg av Anders S » mån 18 jun 2018, 12:37

HansH skrev:
oceansailor skrev:Trevliga människor med fantastisk natur.
Ju längre västerut desto trevligare och mer hjälpsamma!
Precis som i Sverige :wink:
Skämt åsido, ju längre österut in mot Oslofjorden man kommer desto fler nyblivna båtägare som inte alltid har koll på det där med att visa hänsyn och räcka en hjälpande hand vid tex förtöjning.
Så är det, troligen "huvudstadssyndromet"...

Till norskens försvar skall ju sägas att deras hytte-kultur, strandrätt och boendebelastning gör det knepigare att hitta naturhamnar ju längre in mot Oslo man kommer. Min uppfattning är att norrmannen ser med visst nöje på att "söte bror" kommer till Norge, men man skall nog inte förklara att "detta beror enbart på att alla norrmännen är i Sverige, så där kan man inte vara...

Jag tyckte norskarne var trevliga sist jag var där.
Anders S

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Information om Norge

Inlägg av Federico » mån 02 jul 2018, 13:00

Jag tänker segla samma tur också, dock via Strömstad och Koster. Precis som Fredrik frågade är det båtsportkort som gäller? De verkar vara hur många som helst och ganska dyra.
Vi kommer nog inte vara borta så länge så att vi hinner så långt västerut. Något att rekommendera fram till Arendal? Ormø-Færder? Sandefjord?
Tack!
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Information om Norge

Inlägg av Fredrik » mån 02 jul 2018, 15:21

Hej!
Jag fick tag i Norska båtsportkort från en webshop i danmark med leverans nästa dag: https://www.weilbach.com/products/soeko ... ort/norway
Jag köpte serie 3 och serie 4 så har jag kort från väster om Oslofjorden till Lindesnes väster om Kristiansand.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar