Segla till Christians ö

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
Skriv svar
alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Segla till Christians ö

Inlägg av alfp » mån 29 maj 2017, 09:24

Segla till Christians ö
Hej jag har planer att segla till Christians ö i sommar. Någon som har besökt ön? Vad skall man ha för gästflagga, den danska eller klarar man sig med Bornholms gästflagga? (som jag redan har) Någon som vet, Jag vill ju ligga bra till i gästhamnen och för hamnkaptenen.

MVH
alfp
Alfp

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Segla till Christians ö

Inlägg av Lasse L » mån 29 maj 2017, 18:00

"Provsegla" med din "gäst/gast", några ggr, för att du skall kunna komma underfund med om ni trivs med varandra.
Har seglat längre sträckor med "obekanta", det krävs stoor tolerans om seglingen skall bli "bra".
http://lasselundell.se/windica.html

Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Re: Segla till Christians ö

Inlägg av Moogmannen » tis 30 maj 2017, 06:07

Fantastisk ö! Men dyr (dock fin) resturang och en affär med begränsat utbud. Viktigt att veta är att dom stänger hamnen vid för stark vind. Jag körde dansk flagg.

alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Re: Segla till Christians ö

Inlägg av alfp » tis 30 maj 2017, 13:56

Bra tips Lasse L. Har seglat med en äldre herre i helgen, det visade sig att han hade svårt att se på längre håll. Styrmärken som tex en kobbe (modell mindre) på ca 500m, så det blir ingen segling med honom i varje fall. Det kan ju också bli sena kvällar ibland innan hamnen behagar visa sig, mörkerseendet blir också sämre med åren, så är det för mig i varje fall.

Moogm. Då behöver jag inte ta så mycket öl med mig. Ja jag får nog ta och skaffa en Dansk flagga, och blåser det åt fel håll så får jag kanske gå till Bornholm istället. Men det händer nog att de också stänger sina hamnar, men då med portar?
MVH
alfp
Alfp

Skriv svar