Runda Sverige

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
Skriv svar
Ingemar
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 20:25
Ort: Karlstad

Runda Sverige

Inlägg av Ingemar » sön 02 apr 2017, 18:47

Hej Seglare.
Jag seglar på Vänern och har kört Göta kanal fram & åter. Men nu är jag sugen på att åka ner till Göteborg sedan runda Sverige och upp
Till Mem sedan slussa hem till Vänern. Frågan är vad tror ni det tar för tid och på ungefär hur långt är det ! Har givetvis tänkt mej å ta det lugnt
Stanna på vissa ställen troligt vis endast dagsturer men kan bli någon natt segling. Vi pratade med några på Kanalen dom hade gjort denna resa
På 4 veckor. Så vad tror ni vill höra lite åsikter om detta Mvh Ingemar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Runda Sverige

Inlägg av Anders S » sön 02 apr 2017, 20:29

Det borde gå utmärkt att göra på fyra veckor.

Möjligen kan man fundera litet på medsols eller motsolsrunda, eftersom den förhärskande vindriktningen sommartid är sydväst. Här får man fundera på hur man tycker det verkar "bäst": att få en längre sträcka (men inomskärs till stor del) på ostsidan mot vinden eller riskera att få en frisk motvindssträcka på den mer öppna Hallandskusten och Sundet - men efter sydspetsen blir det lättseglat igen.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Runda Sverige

Inlägg av HansH » mån 03 apr 2017, 09:30

Vi gjorde den resan 2009, dvs GBG - Mem - Vänern - GBG.
För hela sträckan tog vi knappt 5 veckor på oss, varav tre veckor för GBG - Mem.
Vi hade extremt gynnsamma vindar och behövde inte göra ett enda kryss-slag mellan GBG och Mem. Bara sträckbog, undanvind eller stiltje/motorgång. Och endast en "ligge-dag" pga för mycket vind.
Stor del av sträckan sker ju utanför öppen kust och man har ingen skärgård att gömma sig bakom om det är blåsigt.
Man bör/måste nog ha ett antal reservdagar i händelse av en blåsig sommar...
Vi körde av väderskäl två nattseglingar, men då låg vi istället kvar i hamn dagen efter.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Runda Sverige

Inlägg av T » mån 03 apr 2017, 13:54

Det är ungefär 400 M mellan Gbg och Mem, kanske 420 (Gbg - Sthlm är ca 500 M). Hur lång tid det tar beror ju lite på vad det är för båt? Och vad det är för besättning, dom eventuella yngre besättningsmedlemmarna brukar inte vara så roade av alltför långa etapper.
Att gå Göta Kanal bör ta en vecka, har jag hört. Då har du 3 veckor kvar att segla runt kusten, det borde inte vara några problem.
Jag har seglat 2 ggr t.o.r Sthlm - Gbg. Tidsåtgången varierade rätt kraftigt, första resan till Gbg tog 5 dgr, den andra närmare 5 veckor. Det hänger ju lite på mål och ambition.
En av hemresorna Gbg - Sthlm tog ca 2 veckor. Den var i hyfsat normalt tempo eftersom jag seglade ensam. Det blev en nattetapp från Gbg till Ven, den tog 19 timmar så jag vilade en dag på Ven, sen var det dagsetapper till Skanör, Kåseberga, Hanö (inblåst 1 dag), Kristianopel, Kalmar (1 liggedag), Klintemåla (?), sen vidare upp längs kusten med hyfsat korta dagsetapper, till ett antal naturhamnar på vägen. Jag kan väl tänka mig att jag var tvärs Mem efter totalt 12 dagar. Så 3 veckor borde funka, även om man stannar till lite mer, här och där...

:o
/T

Skriv svar