Uppdatera sjökort

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
Skriv svar
Kallseglaren
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 08:48

Uppdatera sjökort

Inlägg av Kallseglaren » sön 05 jun 2016, 09:17

Jag har min maxi 87 I Storsjön I Jämtland men tänker traila upp den till Kallsjön för en fjällsjösommar. Kallsjön har en lång tradition av sjöfart både för kommunikation före järnväg och landsvägar och gruv drift och timmerflottning. Sjön är också en bland de djupaste I lander, men det är också gott om grund. Nu är det så att jag fått låna ett gammalt sjökort från 1951, det är ekolodat men djupet anges som höjd över havet. Alla djup är såklart handskrivna. Sjön är hårt reglerad av vattenkraften
. Lägsta dämningsgräns är 380 möh varifrån alla höjder (djup) anges. Nu till min fråga: Skalan är 1:20000. Hur kopierar man och hur transformerar man höjdvärderna till djupvärden. Som experiment har jag provat att färglägga djupkurvor enligt moderna sjökort. Kan man scanna av och lägga in det I min Garmin 527S?
Kallseglaren
Maxi 87
338

Kallseglaren
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 08:48

Re: Uppdatera sjökort

Inlägg av Kallseglaren » sön 05 jun 2016, 11:33

Tänker förtydliga mig om höjdangivelserna. Aktuellt djup blir dämningsgränsen - bottenhöjden + aktuella vattennivån - dämningsgränsen. Example: 380-373 + (382,5-380)=9,5. Kul system elder hur.
Kallseglaren
Maxi 87
338

Rexamo
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 04 feb 2018, 22:27

Re: Uppdatera sjökort

Inlägg av Rexamo » mån 05 feb 2018, 07:34

Hej !
Häftigt att du lyckats komma över ett kort på den sjön, har ja letat länge efter.
Ja vet inget sätt att scanna kartorna till garmin endast logga från tidigare turer med eget ekolod. Men det är ju en helt annan sak.
Roligt system med meter över havet, har stött på det tidigare men ytterst sällan. Har då bara varit på något mindre vatten.

Var ju ett tag sedan du ställde frågan. Så fick du någon ordning på det hela eller fick du mata in manuella waypoints på grunden i din plotter?
Sen undrar ja också ifall du möjligen har kortet eller någon kopia kvar? Skulle hemskt gärna komma över ett exemplar.
Hade varit riktigt roligt!

Skriv svar