ICC (International Certificate of Competency)

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

ICC (International Certificate of Competency)

Inlägg av Schvidja » lör 21 feb 2015, 11:30

Vi funderar på att hyra båt i Karibien till hösten och då såg jag att de vill att man har ett ICC intyg.
Jag har både klass 8 och kustskeppare men undrar lite vad som krävs för att få ut ett ICC.
Ni som seglat i de områdena vad har ni haft för kompetensbevis?

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: ICC (International Certificate of Competency)

Inlägg av Anders » lör 21 feb 2015, 12:33

Här finns lite mer info. http://sjoklar.se/fritid/kurs/icc
Enligt denna länk så räcker din kompetens för att få ett ICC, men Sjöklar skriver bara ut ett intyg direkt om du tagit kursen hos dem. Annars kräver de att du skriver prov igen. Vet inte om det finns någon annan i Sverige som är godkänd att skriva ut intyget, hittade ingen vid snabb sökning på nätet.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: ICC (International Certificate of Competency)

Inlägg av sangris » lör 21 feb 2015, 18:03

Finns inte NFB (nämnden för båtlivsutbildning) kvar? Eller är den ersatt av Sjöklar?

Edit: var lite snabb i mitt svar/fråga. NFB finns, men efter en snabb blick på deras hemsida hittar jag inget om ICC.
Om trådskaparen är med i Svenska Kryssarklubben så brukar de kunna stå till tjänst annars...

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: ICC (International Certificate of Competency)

Inlägg av paliswe » sön 22 feb 2015, 10:56

Så då är den blå boken man har klistrat full med märken och fått fina stämplar i, och som det står beskrivning på engelska, tyska, franska och spanska i, tämligen värdelös då?

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: ICC (International Certificate of Competency)

Inlägg av sangris » sön 22 feb 2015, 11:14

NFB, den blå boken, består enl deras hemsida av representanter från Transportstyrelsen, Svenska Båtunionen, Svenska kryssarklubben och Svenska seglarförbundet.
Transportstyrelsen är ju en statlig myndighet så det vore väl märkligt om inte den blå boken med alla märken o stämplar plötsligt skulle sakna "tyngd" och vara värdelös.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: ICC (International Certificate of Competency)

Inlägg av Schvidja » sön 22 feb 2015, 11:25

Kryssarklubben ordnar båtintyg (alltså för den som seglar dit i egen båt) men inte kompetensbevis. Sjöklar verkar vara de enda som ordnar ett ICC det känns bara rätt krångligt och dyrt att åka till Sthlm för att göra ännu ett prov. Men frågan är om inte blå boken fortfarande fungerar som du skriver sangris. Man kanske ska kolla lite mer med NFB.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: ICC (International Certificate of Competency)

Inlägg av paliswe » sön 22 feb 2015, 15:56

sangris skrev:NFB, den blå boken, består enl deras hemsida av representanter från Transportstyrelsen, Svenska Båtunionen, Svenska kryssarklubben och Svenska seglarförbundet.
Transportstyrelsen är ju en statlig myndighet så det vore väl märkligt om inte den blå boken med alla märken o stämplar plötsligt skulle sakna "tyngd" och vara värdelös.
Jo, att den är giltig i Sverige ifrågasätter jag inte, nu var det att använda den utomlands, och det är ju en massa text på olika språk som ger intryck av att den skulle vara giltig utomlands. Att Sjöklar skulle ha monopol på att utfärda intyg som gäller i utlandet verkar också konstigt. Återstår alltså att som Schvidja förslår. kontakta NFB och låta dem reda ut det.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: ICC (International Certificate of Competency)

Inlägg av sangris » sön 22 feb 2015, 19:17

Precis Paliswe. Jag syftade också på utomlands. Att den har sin giltighet i Sverige råder nog inget tvivel om. I sin utformning med hålslagna siffror och mönstrade papper så har den känslan av "passkvalité" för mig. Jag benämnde den värdelös eftersom det var så du själv uttryckte det. Tror vi är helt överrens i den frågan. Att Sjöklar, som är en sammanslutning av två privata utbildningsorganisationer, skulle ha monopol på att utfärda detta intyg (ICC) ser jag som uteslutet. Tills någon annan bevisar motsatsen för mig. Ser fram emot att få veta vad NFB svarar Schvidja.
Schvidja, glöm inte avge rapport här :-)

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: ICC (International Certificate of Competency)

Inlägg av Anders » sön 22 feb 2015, 19:41

Ja, det ska bli spännande att se svaret från NFB!
Frågan är ju även intressant för de som tänker ta skepparexamen framöver. Om man tar den via Sjöklar så kan man enkelt få ICC också, tar man det någon annan stans får man göra ytterligare ett prov och betala mer pengar till Sjöklar? Låter som en klar konkurrensnackdel i så fall för alla utan Sjöklar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: ICC (International Certificate of Competency)

Inlägg av Anders S » sön 22 feb 2015, 20:59

Det handlar om två frågor här:

På den först ställda frågan är ju svaret att en uthyrare får ställa de krav han anser befogade, och om ICC krävs, så får man försöka förklara att ICC inte är ett svenskt begrepp, utan att man har ett nationellt kompetensbevis som gäller i hela världen (det gör det också, om man seglar en svensk båt). Går båtägaren (redaren!) inte med på att hans båt står under befäl av någon med en "hittepålicens" (från det konstiga landet Sverige...) så står man där. Kollas lämpligen upp innan man tänker hämta ut båten.

På den indirekta frågan, så gäller svenskt kompetensbevis alltid på en svensk båt, bara kompetensbeviset/examen är relevant i sin omfattning.
Anders S

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: ICC (International Certificate of Competency)

Inlägg av Schvidja » mån 23 feb 2015, 11:13

Har kollat med en förrättare inom NFB, han menar att det inte brukar vara några problem att använda sig av blå boken, ta en kopia av bokens inledning med intygen och skicka till uthyraren. NFB verkar dock för att regeringen ska ratificera FN resolutionen 40 så att NFB kan anpassa intygen till ICC.
NFB själva svarar att det inte är sjöklar som utfärdar ICC bevisen utan en organisation på Irland (som ratificerat res 40) som ger ut det. Han säger vidare att NFB arbetar tillsammans med transportstyrelsen för att få till en ratificering, men osäkert när det sker. Avseende den blå boken så är den väl accepterad utomlands och han känner inte till ngt fall där man inte har kunnat hyra båt genom att uppvisa innehav av nautisk kompetens via den blå boken. NFBs rekommendation för att hyra båt utomlands är Kustskepparintyg i kombination med SRC. Kustskepparintyg är den högsta behörigheten du behöver ha i Sverige för att framföra ett Fritidsskepp. Har du den har du det som behövs. Detta gäller under förutsättning att du inte ska färdas på kanalerna i Europa, då behöver du komplettera med Kanalintyg.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: ICC (International Certificate of Competency)

Inlägg av sangris » mån 23 feb 2015, 16:31

Se där ja... Det finns trots allt ett ljus i mörkret :-)

jappelino
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 15:00

Re: ICC (International Certificate of Competency)

Inlägg av jappelino » tis 30 jun 2015, 23:18

Fick veta av en anställd på Sunsail i BVI att de hyr ut $2000000 båtar till personer utan formell kompetens. Road town Tortola, förmodligen det största stället i Karibien.

Skriv svar