Vallerö sund?

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Vallerö sund?

Inlägg av SYBY » mån 14 sep 2015, 14:28

Plockar upp denna tråd från i vintras och kan meddela följande:
Det går utmärkt att gå genom Vallerö sund med segelbåt, förutsatt att man har Hydrographicas kort samt håller rätt på var man befinner sig.
Jag gick den passage som omnämns tidigare i tråden en vacker dag i somras och hade aldrig mindre än 3 meter på ekolodet. Ett par ensmärken på norra Vallerö skulle dock vara till stor hjälp.
Det finns ett par vita ensmärken på Tistholmen, som anvisar en nordligare passage än den jag gick. Vet inget om djupet där.
Det är ganska strömt i sundet och säkert ganska obehaglig sjö när det blåser. Men en fin sommardag kan det vara en bra genväg.

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Vallerö sund?

Inlägg av SYBY » ons 17 aug 2016, 15:57

Sommarens blygsamma bedrift blev att segla ensam genom Vallerö sund, från väst till ost.
Detta efter att föregående år ha studerat passagen och letat upp ensmärken.
Kartan visar hur jag seglade - djupet var hela tiden betryggande. Det finns säkert andra möjligheter.
(Detta är norr om Käringön på västkusten, för nytillkomna läsare).
Bild

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vallerö sund?

Inlägg av Seawolf » ons 17 aug 2016, 17:25

SYBY skrev:Plockar upp denna tråd från i vintras och kan meddela följande:
Det går utmärkt att gå genom Vallerö sund med segelbåt, förutsatt att man har Hydrographicas kort samt håller rätt på var man befinner sig.
Jag gick den passage som omnämns tidigare i tråden en vacker dag i somras och hade aldrig mindre än 3 meter på ekolodet. Ett par ensmärken på norra Vallerö skulle dock vara till stor hjälp.
Det finns ett par vita ensmärken på Tistholmen, som anvisar en nordligare passage än den jag gick. Vet inget om djupet där.
Det är ganska strömt i sundet och säkert ganska obehaglig sjö när det blåser. Men en fin sommardag kan det vara en bra genväg.
Ensmärken skulle kunna arrangeras så här. Den kanske mest kritiska är den med ensmärken åt båda håll.
Image1.jpg
Vallerö sund utan allt för mycket ström en fin sommardag bör kunna vara en optimal plats att snorkla i. Men se upp med strömmen, den är stark och oftast utåtgående.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Vallerö sund?

Inlägg av SYBY » ons 17 aug 2016, 20:45

Seawolf skrev: Ensmärken skulle kunna arrangeras så här. Den kanske mest kritiska är den med ensmärken åt båda håll.
Det vore utmärkt om något sådant kom till stånd. Min tidigare propå om saken till Kryssarklubbens Västkustkrets (Hamn och ankarplatskommittén) resulterade inte i något svar. Det kanske krävs att en "insider" stöter på?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vallerö sund?

Inlägg av Seawolf » ons 17 aug 2016, 21:19

SYBY skrev:
Seawolf skrev: Ensmärken skulle kunna arrangeras så här. Den kanske mest kritiska är den med ensmärken åt båda håll.
Det vore utmärkt om något sådant kom till stånd. Min tidigare propå om saken till Kryssarklubbens Västkustkrets (Hamn och ankarplatskommittén) resulterade inte i något svar. Det kanske krävs att en "insider" stöter på?
Från väldigt välunderrättat håll kan informeras att föreningar som nuförtiden vill måla och så på land måste ha tillstånd, och se till att bara säkra sådana leder antyds. Vallerö sund är för utsatt och udda.

Det skall nog till spontana aktiviter från anonyma entusiaster som skulle göra tricket.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar