Segla till Oslo
Segla till Oslo
Jag funderar på att förlänga Bohuslänseglingen i sommar norrut. Är det någon som har tips på att segla till Oslo? Jag har hört att Oslofjorden ska vara tråkig, trång, och dyrt såklart... Därför blir jag nyfiken. Jag tycker att det hade varit häftigt att kunna ta mig till centrala Oslo. Jag stör mig inte heller på att det är dålig seglingsvind, för ett såpass specifikt ändamål så går jag för motor om det krävs. Men finns det någon med erfarenheter som kan toppa upp upplevelsen?
Re: Segla till Oslo
Den turen gjorde vi för ett antal år sedan (dvs, förlängde den sedvanliga Bohus-raiden till Oslo).
Det stämmer nog att delar av turen är litet "tråkig", men det finns gott om intressanta delar som uppväger.
Från Strömstad och norrut (eller på hemväg) har man möjligheter till ett par avstickare, Dynekilen kan man dock kanske avstå från. Idefjorden, med Halden kan man kanske tänka sig, särskilt som vattenkvaliteten blivit bättre med åren. Hvaler är en fin del av skärgården, sedan leden norrut, förbi Hankö. Man måste vara medveten om att det går en trafikseparerad zon upp till Oslo, med sedvanliga begränsningar i "segelbåtars fria framfart".
Vid Dröbak ligger vraket av Blücher, sänkt genom torpeder från torpedstationen på landsidan och artillerield från fortet på ön. Är man en MÖP kan detta vara av intresse. Av begripliga skäl har Oslofjorden varit väl befäst, ungefär som inloppen till Stockholm. Om sådant kan man läsa mycket.
Vi pausade den gången i Son, men det finns flera mer eller mindre kända hamnar att besöka på vägen. Sist var vi ett par dagar i Tönsberg (vädret), där det bestående minnet är tre norska barn, misshandlande olika instrument till en möjlig melodi, "Ja, vi elsker etc etc…". Vi blev också kallade "söte bror", och kände väl i allmänhet att Norsken i allmänhet tyckte det var trevligt att det kom en svensk båt på besök - för det är INTE lika vanligt som tvärtom.
I Oslo finns en hel del att titta på, Akers Brygge, Holmenkollen och diverse museer, i synnerhet Bygdöy med Fram-huset och Kon Tiki ligger.
En egenhet i Norge är den svaga allemansrätten (jämfört med hos oss, troligen förklaringen till Norskens invasion sommartid) som gör det litet vanskligt att ankra eller förtöja litet som man tycker och önskar sig. Därför får man tänka sig för. Norsken är, litet försiktigt uttryckt, litet mer territoriell än vad vi kanske är vana vid, OCH hela Oslofjorden är bebyggd och utnyttjad, med hyttebyar mellan de riktiga tätorterna. Lägger man sig "fel" kan man bli bortschasad.
Väljer man att segla upp på ena sidan, och ner på den andra bör man ha i tanken att den norra sidan av Oslofjorden inte är lika "snäll" som den södra, beroende på bottenförhållandena och det faktum att det är "fritt blås" från S-SV-V-sektorn. Det kan bli märkbar och skumpig sjögång redan vid rimliga vindstyrkor. Men är vädret stabilt kan man förlänga resan genom att gå de inre lederna på Sörlandssidan (här spelar vädret mindre roll) och segla över till svenska sidan i höjd med Färder fyr (här vill man ha anständig vind i vettig riktning). Vi har haft den utsökta turen att gå hemåt i nordan, och upp i sydväst. Tvärtom blir inte lika kul, om det blåser ordentligt.
Minsta intresse och nyfikenhet på detta, så rekommenderas resan.
Det stämmer nog att delar av turen är litet "tråkig", men det finns gott om intressanta delar som uppväger.
Från Strömstad och norrut (eller på hemväg) har man möjligheter till ett par avstickare, Dynekilen kan man dock kanske avstå från. Idefjorden, med Halden kan man kanske tänka sig, särskilt som vattenkvaliteten blivit bättre med åren. Hvaler är en fin del av skärgården, sedan leden norrut, förbi Hankö. Man måste vara medveten om att det går en trafikseparerad zon upp till Oslo, med sedvanliga begränsningar i "segelbåtars fria framfart".
Vid Dröbak ligger vraket av Blücher, sänkt genom torpeder från torpedstationen på landsidan och artillerield från fortet på ön. Är man en MÖP kan detta vara av intresse. Av begripliga skäl har Oslofjorden varit väl befäst, ungefär som inloppen till Stockholm. Om sådant kan man läsa mycket.
Vi pausade den gången i Son, men det finns flera mer eller mindre kända hamnar att besöka på vägen. Sist var vi ett par dagar i Tönsberg (vädret), där det bestående minnet är tre norska barn, misshandlande olika instrument till en möjlig melodi, "Ja, vi elsker etc etc…". Vi blev också kallade "söte bror", och kände väl i allmänhet att Norsken i allmänhet tyckte det var trevligt att det kom en svensk båt på besök - för det är INTE lika vanligt som tvärtom.
I Oslo finns en hel del att titta på, Akers Brygge, Holmenkollen och diverse museer, i synnerhet Bygdöy med Fram-huset och Kon Tiki ligger.
En egenhet i Norge är den svaga allemansrätten (jämfört med hos oss, troligen förklaringen till Norskens invasion sommartid) som gör det litet vanskligt att ankra eller förtöja litet som man tycker och önskar sig. Därför får man tänka sig för. Norsken är, litet försiktigt uttryckt, litet mer territoriell än vad vi kanske är vana vid, OCH hela Oslofjorden är bebyggd och utnyttjad, med hyttebyar mellan de riktiga tätorterna. Lägger man sig "fel" kan man bli bortschasad.
Väljer man att segla upp på ena sidan, och ner på den andra bör man ha i tanken att den norra sidan av Oslofjorden inte är lika "snäll" som den södra, beroende på bottenförhållandena och det faktum att det är "fritt blås" från S-SV-V-sektorn. Det kan bli märkbar och skumpig sjögång redan vid rimliga vindstyrkor. Men är vädret stabilt kan man förlänga resan genom att gå de inre lederna på Sörlandssidan (här spelar vädret mindre roll) och segla över till svenska sidan i höjd med Färder fyr (här vill man ha anständig vind i vettig riktning). Vi har haft den utsökta turen att gå hemåt i nordan, och upp i sydväst. Tvärtom blir inte lika kul, om det blåser ordentligt.
Minsta intresse och nyfikenhet på detta, så rekommenderas resan.
Anders S
Re: Segla till Oslo
Instämmer. Dröbak är utöver minnena från kriget en gullig liten by och med en väldigt fin gästhamn. Innan dess har vi ju Moss som är en trevlig stad där man enkelt lägger till i kanalen, vi låg i den södra sidan. Horten på andra sidan vattnet stoltserar med en stor gästhamn med all service.
Hankösundet kan också rekommenderas. Särskilt om man ligger på den västra sidan, vid restaurangen. Enkel förtöjning vid y-bommar. Fina promenadstråk. Liten färja över till fastlandet.
Kul att ligga vid Aker Brygge, mitt inne i Oslo centrum. Hjälpsam personal som visar tillrätta om man ringer eller ropar upp på VHF strax innan ankomst. Telefonnumret står på en stor skylt vid inloppet till hamnen.
Sedan får man väl se hur det blir med reseförhållandena i år, karantän etc...
Själva siktar vi på en sommar med mycket ankring i naturhamnar...
Hankösundet kan också rekommenderas. Särskilt om man ligger på den västra sidan, vid restaurangen. Enkel förtöjning vid y-bommar. Fina promenadstråk. Liten färja över till fastlandet.
Kul att ligga vid Aker Brygge, mitt inne i Oslo centrum. Hjälpsam personal som visar tillrätta om man ringer eller ropar upp på VHF strax innan ankomst. Telefonnumret står på en stor skylt vid inloppet till hamnen.
Sedan får man väl se hur det blir med reseförhållandena i år, karantän etc...
Själva siktar vi på en sommar med mycket ankring i naturhamnar...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116