Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av Anders S » mån 03 nov 2014, 11:55

Besqua skrev:En rent generell fundering, 3 lager av 4 helt kaputt, vad säger det om kvalitén, det är
väl uppenbart för tillverkaren att den används i en aggressiv miljö, ratt pidestalen alltså.
Men visst håller det i 10 år så kanske uppföljningen blir därefter, men ett väl kapslat lager rätt smort
borde hålla länge, anar att rosten etablerat sej i lagret under vintern, sedan vrider man lätt sönder det på våren.
Trist, men nu vet du hur man gör, och dom som har den produkten borde kolla till sin styrning, för du var ett lager från
ratt haveri.
Nja, riktigt så illa är det inte, för det står i handboken att man skall inspektera styrningen regelbundet (dom menar INTE "vart 10:e år vare sig det behövs eller ej) och fett (på rätt ställe, i mekanismer och på railen) är alla seglares vän. Nu har ingen lyft på locket på många år, och det har troligen runnit en del vatten (och saltspray, men så kanske inte alla seglar?). En bra grej (kanske så dags nu) är att kunna smörja lagren, eller byta dem till rostfria, permanentsmorda (det finns inga strykfria skjortor; egentligen ej heller permanentsmorda lager).

Men visst, man kanske tänker att segel håller i tio år, riggen håller i tio år, allt tågvirke håller i tio år, och så tänker man inte hela vägen - grejorna håller bara så länge om man håller efter dem och rättar till fel. Strax under styrningen finns ofta en motor, och den pysslar man ju om var 100:e timme eller så. Utan pyssel går det bortitok, annars inte.

Nu hoppas vi att locket sitter med väloljade skruvar och att det blir ett besök emellanåt. Om båten ligger mycket still kan man kanske fundera på ett rattkapell också.
Anders S

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av Besqua » mån 03 nov 2014, 13:50

Bra poäng med att kolla styrningen och smörja, kände ett sting där, nåväl bara att lossa själv och se efter innan....

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av msbr » mån 03 nov 2014, 23:49

Hej, Dessa utrymmen där lagrena sitter ska inte få mycket väta på sig så länge man tätat kompassockeln och även kabeln till kompassbelysning som sitter mitt under kompassen. Här kan det rinna ner vatten annars direkt in i lagrena.
Jag antar att fukt, tidens tand och avsaknad av underhåll, smörjning tillsammans verkat i flera år. Detta var del 2 i en helhetskontroll på styrmekanismen efter inköp av båten för 2 år sen och man kan ju lätt konstatera att det behövdes. En orsak till att man kanske drar sig till att pilla med detta är att det är inte helt enkelt då man måste slå och hamra för att få loss sakerna. Trots att detta är ett helt naturligt sätt att gå tillväga så känns det relativt onormalt och får man då inte loss ett lager eller motsv så finns risken att man ger upp. Lägg därtill att man ska svetsa. Jag spekulerar men jag hoppas någon kan få nytta av mina tips om man ska byta eller underhålla. Att smörja alla lager i denna konstruktion är rätt enkelt så när vi väl är så långt så hoppas jag det dröjer tills nästa gång de behöver bytas.

Vi kommer köra på kapslade stållager då vår bedömning är att rostfria är mjukare och på så vis troligen slits snabbare rent mekaniskt. Har även läst om keramiska lager för att undvika rost helt. Ang detta finns här nog en uppsjö teorier men har någon hardcore fakta på bästa lager så är det av intresse så klart.

Mattias

Skriv svar