Nja, riktigt så illa är det inte, för det står i handboken att man skall inspektera styrningen regelbundet (dom menar INTE "vart 10:e år vare sig det behövs eller ej) och fett (på rätt ställe, i mekanismer och på railen) är alla seglares vän. Nu har ingen lyft på locket på många år, och det har troligen runnit en del vatten (och saltspray, men så kanske inte alla seglar?). En bra grej (kanske så dags nu) är att kunna smörja lagren, eller byta dem till rostfria, permanentsmorda (det finns inga strykfria skjortor; egentligen ej heller permanentsmorda lager).Besqua skrev:En rent generell fundering, 3 lager av 4 helt kaputt, vad säger det om kvalitén, det är
väl uppenbart för tillverkaren att den används i en aggressiv miljö, ratt pidestalen alltså.
Men visst håller det i 10 år så kanske uppföljningen blir därefter, men ett väl kapslat lager rätt smort
borde hålla länge, anar att rosten etablerat sej i lagret under vintern, sedan vrider man lätt sönder det på våren.
Trist, men nu vet du hur man gör, och dom som har den produkten borde kolla till sin styrning, för du var ett lager från
ratt haveri.
Men visst, man kanske tänker att segel håller i tio år, riggen håller i tio år, allt tågvirke håller i tio år, och så tänker man inte hela vägen - grejorna håller bara så länge om man håller efter dem och rättar till fel. Strax under styrningen finns ofta en motor, och den pysslar man ju om var 100:e timme eller så. Utan pyssel går det bortitok, annars inte.
Nu hoppas vi att locket sitter med väloljade skruvar och att det blir ett besök emellanåt. Om båten ligger mycket still kan man kanske fundera på ett rattkapell också.