Bilder på arrangemang för skotskena önskas!

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Bilder på arrangemang för skotskena önskas!

Inlägg av AndersGustafsson » fre 10 jun 2011, 14:06

Närmast för framtida planering. NF har skotskenan i sittbrunnen och jag funderar på hur man enklast/bäst/snyggast ordnar till det. Som det är nu fungerar det, men är tungjobbat.
/Anders G

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Bilder på arrangemang för skotskena önskas!

Inlägg av SWE54 » fre 10 jun 2011, 20:37

Det tips jag kan ge är att man kan behöva i alla fall 4 skuret på vagnen för att den ska kunna användas relativt enkelt.
Jag hade 2 skuret från början och det var riktigt tungt, nu är den 3 skuren men det är gränsfall. (23 m2)
Den behöver byggas om till 4 skuren egentligen.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Bilder på arrangemang för skotskena önskas!

Inlägg av Berra2 » fre 10 jun 2011, 20:42

har en seglarkollega som har en NF. Fin båt, snabb seglare. mums. den tidigare ägaren flyttade skottskenan från mitt i sittbrunnen till bridgedäck - gav rymligare sittbrunn och mindre risk att slå sig. ser dessutom väldigt snyggt ut.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Bilder på arrangemang för skotskena önskas!

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 10 jun 2011, 23:13

Berra2 skrev:har en seglarkollega som har en NF. Fin båt, snabb seglare. mums. den tidigare ägaren flyttade skottskenan från mitt i sittbrunnen till bridgedäck - gav rymligare sittbrunn och mindre risk att slå sig. ser dessutom väldigt snyggt ut.
På min Vagabond 31 är det lika, skotskenan längst fram. Suveränt i byig vind, en hand till rorkulten, en till storskotet. Den självslående focken behöver man inte släppa ut på samma sätt som storen när körarna kommer. Nån av Vagabondseglarnas fruar ogillar skotskena på bridgedäck, den är ivägen om man vill luta sig där, alltså med fötterna bakåt o ryggen mot hytten. Mig stör det inte, man kan ju skotvagnen i mitten också om två pers vill luta sig...
Jag köpte ny skena, med linor o råttor så jag kan hala den fram o tillbaka, hos Benn´s.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bilder på arrangemang för skotskena önskas!

Inlägg av Lasse L » lör 11 jun 2011, 09:02

BJORK8.jpg
Det skall vara Björk i skotbalken.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Bilder på arrangemang för skotskena önskas!

Inlägg av AndersGustafsson » lör 11 jun 2011, 21:51

OK. Sätter det på listan till nästa båtmässa, där man kan kluma på grejerna....
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bilder på arrangemang för skotskena önskas!

Inlägg av Anders S » sön 12 jun 2011, 11:26

Lasse L skrev:
BJORK8.jpg
Det skall vara Björk i skotbalken.
Jag vill gärna påpeka att du stavat fel. Skott-skena heter det ! Är den inte laminerad? Björk och Al-uminium ?
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bilder på arrangemang för skotskena önskas!

Inlägg av Lasse L » sön 12 jun 2011, 21:14

Hittar inte skottskena i http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx
Eller är det skotskena du menar?
Björken är förflyttad till trädgården där den till hösten skall ge några famnar ved.
BJORKhemma.jpg
8)

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Bilder på arrangemang för skotskena önskas!

Inlägg av stangen » mån 13 jun 2011, 07:51

Anders,
Nya bilder på NF:ar ligger ute på http://www.nfseglare.com/ i galleriet. Flera bra bilder på varianter av skotskenor i just den båttypen.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Bilder på arrangemang för skotskena önskas!

Inlägg av AndersGustafsson » ons 29 maj 2013, 07:19

Flera bra bilder på varianter av skotskenor i just den båttypen.
Jo, har fortfarande funderingar... Vad är lämplig utväxling. Nu har jag 2:1 och det tror jag är för litet.

En annan fråga är var det är bäst att ha cleaten för trimlinorna? I ändarna (ovan), eller i skotvagnen (nedan)?
Skotskena.jpg
Barton
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bilder på arrangemang för skotskena önskas!

Inlägg av Anders S » ons 29 maj 2013, 07:35

En annan fin båt är H-båt, och där vill man också trimma skotvagnen. (Hint, Staren och Lasern är nu borta, rationaliseringar i segelbåtsflottan...) Vid mina botaniseringar i olika kataloger visar det sig att det finns oerhört fiffiga (och dyra) skotvagnar med trolleridragningar av trimlinan, så att man kan få automatik, dvs lälinan lossnar själv då man trimmar upp vagnen. Både Ronstan och Harken har sådana lösningar. Dyrt, dock.

http://www.ronstan.us/marine5/story.asp ... on=gallery
http://www.harken.com/article.aspx?id=10276

På stora båten har jag en "ändlös" lina (det är fel, den har två ändar, fortfarande) som innebär att jag kan flänga loss lälinan ur råttan med en snärtig av handen. Det fungerar också, litet beroende på hjur man sätter råttorna och hur bygeln sitter. Allt man vinner genom att kunna vagna upp förlorar man inte genom att glida ner i lä och lossa råttan, men litet kostar det.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Bilder på arrangemang för skotskena önskas!

Inlägg av AndersGustafsson » ons 29 maj 2013, 08:03

Jo. Snyggt, men inga små pengar. Det är IOFS inga större fel på själva skenan och vagnen, så ett alt kunde vara att komplettera? Märke okänt, men jag har tillgång till CNC-Fräs :)

Några synpunkter på att låta linorna komma ut vid vagnen eller vid ändorna?
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bilder på arrangemang för skotskena önskas!

Inlägg av Anders S » ons 29 maj 2013, 08:29

AndersGustafsson skrev:Jo. Snyggt, men inga små pengar. Det är IOFS inga större fel på själva skenan och vagnen, så ett alt kunde vara att komplettera? Märke okänt, men jag har tillgång till CNC-Fräs :)

Några synpunkter på att låta linorna komma ut vid vagnen eller vid ändorna?
Jag förstår funktionen som att styrbordsdrag lossar babordsråttan och vice versa, det kan inte vara raketforskning att få till det med litet arbete. Kul projekt, du gillar väl sådant?

Om utväxlingen inte påverkas blir det ofta bättre ("starkare") att dra via ett block på vagnen. Brytblock för att rikta linan till en råtta hjälper inte till ed utväxlingen, och man kan ju då tänka sig en råtta på en svirvlande platta. Var råttan sedan sitter spelar nog mindre roll, bara den är lätt åtkomlig för rorsman.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Bilder på arrangemang för skotskena önskas!

Inlägg av AndersGustafsson » ons 29 maj 2013, 08:42

Jag förstår funktionen som att styrbordsdrag lossar babordsråttan och vice versa, det kan inte vara raketforskning att få till det med litet arbete. Kul projekt, du gillar väl sådant?
Visst :) Heath Robinson...
Om utväxlingen inte påverkas blir det ofta bättre ("starkare") att dra via ett block på vagnen. Brytblock för att rikta linan till en råtta hjälper inte till ed utväxlingen, och man kan ju då tänka sig en råtta på en svirvlande platta. Var råttan sedan sitter spelar nog mindre roll, bara den är lätt åtkomlig för rorsman.
OK. Och i en smal sittbrunn kommer man oberoende åt. Så ponera att man sätter råttor på vagnen och block i ändorna.
Skotskena2.JPG
/Anders G

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Bilder på arrangemang för skotskena önskas!

Inlägg av stangen » ons 29 maj 2013, 16:09

Hello,
Går ju storskotsskena -planer själv... Har fördenskull samlat ihop bilder på andra NF som jag nu lade upp på NF -gruppens sida på fejsboken.
Kika där för inspiration och idéer: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 220&type=1
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar