Penta MD5 plötsligt livlös
Penta MD5 plötsligt livlös
Hej! Hoppas kunna få lite hjälp med vad som har hänt med min MD5a. Skulle ta upp båten ur sjön idag (Johnson 26) och tuffade som vanligt bort till bryggan där kranbilen står. Motorn fungerade prima som vanligt. Lägger till och stänger av motorn för att det är en båt före mig som tar upp. När jag sedan ska starta den igen 10 min senare är den plötsligt helt död, inga lampor lyser och när jag vrider runt nyckeln händer ingenting, som om den bestämt protesterar mot att tas upp ur sjön. Gick ju lyckligtvis att förhala den med rep sista biten med jag vet inte var jag ska börja felsöka, misstänker ju såklart elen man kan inte mycket om det. Har två sammankopplade 12V batterier som jag kollade och båda båda är fulladdade. Vad kan ha hänt mån tro? Tacksam för all hjälp och funderingar jag kan få!
Re: Penta MD5 plötsligt livlös
Det brukar bli glapp kring säkringen som ser ut så här, då blir det precis som du beskriver.
Alla borde ha skägg
Re: Penta MD5 plötsligt livlös
Det finns en tråd om detta: viewtopic.php?t=10098
Nu är ju frågan om felsökning, och det kan nog vara rimligt att kolla just denna säkring (om den finns) det första man gör. Hur man kan göra om den inte kan ersättas med en likadan, se ovan.
En rätt bra ledtråd är att ingen motorel verkar fungera. Då behöver man inte kolla startmotorkretsen genast, utan kan vänta tills man fått liv i systemet
(varningslampor etc).
Annars gäller det att följa "tråden" från batteriet och vidare genom systemet. Svaga punkter brukar vara alla kabelförbindningar, brytare ("startlås" på en diesel), eventuella huvudbrytare, jordledningen (minusledningen). Ofta är det "trötta" förbindningar (glapp) eller oxid. Kolla också att batterikabelskorna är åtdragna och alla kablar som sitter i gods på motorn.
Nu är ju frågan om felsökning, och det kan nog vara rimligt att kolla just denna säkring (om den finns) det första man gör. Hur man kan göra om den inte kan ersättas med en likadan, se ovan.
En rätt bra ledtråd är att ingen motorel verkar fungera. Då behöver man inte kolla startmotorkretsen genast, utan kan vänta tills man fått liv i systemet
(varningslampor etc).
Annars gäller det att följa "tråden" från batteriet och vidare genom systemet. Svaga punkter brukar vara alla kabelförbindningar, brytare ("startlås" på en diesel), eventuella huvudbrytare, jordledningen (minusledningen). Ofta är det "trötta" förbindningar (glapp) eller oxid. Kolla också att batterikabelskorna är åtdragna och alla kablar som sitter i gods på motorn.
Anders S
Re: Penta MD5 plötsligt livlös
Precis det problemet har jag också. Jag får vicka lite på kabeln som går in i ovan nämnda säkringsbox, så funkar det igen. Nu börjar problemet bli så återkommande att jag nog får göra något åt detta inför nästa säsong. ska eventuellt byta ut den lilla kabeln, samt köra lite kontaktspray runt stiftkontakter och relän.
X-342 SWE 18 "Kexet"