Elmotor till en Linjett 30?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00
Kontakt:

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av typhoon » fre 07 jun 2024, 22:42

Är en reduktionsväxel helt uteslutet?

Den skulle ge dig följande:
  • Ökat vridmomentet och sänkt varvtal ut på axeln. (Förmodligen passande din gamla propeller)
  • Motor skulle inte behöva jobba så hårt.
  • Du når motorns effekttopp.
  • Yttterligare ett hål i plånboken
Jag har under vintern byggt en reduktionsväxel och är hittills mycket nöjd med resultatet.

Vill du inte bygga själv så kolla med miromax de har en växel som verkar välbyggd.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1791
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av Seawolf » ons 12 jun 2024, 12:52

Hela det nutida gröna tänkandet innebär ju att huvuddelen av fossilanvändningen skall ersättas med förnybart skapad energi. Alltså skall t.ex. fordon med förkärlek huvudskaligen drivas på el.
För personbilar innebär detta antingen att man för med sig bortåt ett ton av batterier. Men eftersom de flesta milen består av sträckor på mindre än fem mil, så har utvecklingen lett till att laddhybrider med en tiondels så mycket batterier plus en liten förbränningsmotor (för de få längre körsträckorna) är optimalare.
På båtsidan ser vi att några tillverkare av motorbåtar fortfarande anser att en elbåt skall göra minst 25 knop.
Däremot har andra delar av båtmarknaden sedan mycket lång tid insett att hybriddrift med vindenergi och fossilkraft är det optimala. Fast då utan att gå omvägen av vindkraftverk-elnät-laddare-batterier-elmotor.
Segelbåt kallas denna hybridlösning, där merparten av sträckorna sker med ren vindkraft, utom några minuters motorkörning vis start och stopp. Plus att i undantag använda fossilkraft för längre färder vid ogynnsam vind.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00
Kontakt:

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av typhoon » tor 13 jun 2024, 13:52

Kom att tänka på en till sak när jag tittade närmare på dina batterier. Vad jag kan läsa mig till så har de en maximal urladdningsström på 60 A (2C) vilket får anses som högt och inte något jag skulle använda kontinuerligt. 2C medger ett maximalt effektuttag på 12,2 kW.

Om man antar att angiven effekten för 11 kW Aquamot avser utmatad effekt och att den sammanlagda verkningsgraden för motor och styrdon är 87%, så kräver 11 kW utmatad effekt en upptagen effekt på 12,4 kW. Om batterierna har intern BMS, så slår de förmodligen i från vid detta läge.

kolla motorns effektkurva och se vid vilket varvtal den lämnar sin fulla effekt. Detta varvtal skall möta propellerns dito, antingen genom propellerns utformning eller en växel.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

Skriv svar