Byte av loggivare ned mindre dim.än tidigare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Byte av loggivare ned mindre dim.än tidigare

Inlägg av Göran A » fre 03 dec 2021, 17:21

Skall byta mina instrument då varken vind eller lod fungerar.
Kommer att köpa Garmins paket med vind, logg och lod. Problemet är att den bef. bordsgenomföringen för loggen är dryga 50 mm och den nya kommer att vara 43 mm.
Efter att ha tagit bort den gamla genomföringen funder jag på att fylla hålet med epoxispackel och kanske sätta dit en 43 mms träplugg som jag sedan kan borra bort.
När jag monterar den nya genomföringen så använder jag med Sikaflex som även tätar mot epoxispacklet.
Allra enklast är att fylla upp enbart med Sikaflex, men det känns lite tveksamt.
Någon med erfarenhet av detta?
Är inte det roligaste att konstatera efter sjösättningen att det inte blev så bra, dvs väldigt blött.
Kan naturligtvis behålla den gamla genomföringen och sätt ditt en blindplugg, men placeringen är bra för loggen och vill inte ha fler hål än nödvändigt i skrovet.

Göran A

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Byte av loggivare ned mindre dim.än tidigare

Inlägg av Yapdiver » fre 03 dec 2021, 17:45

Hålet är för stort för att bara fylla med epoxispackel enligt min mening. Jag skulle slipa ner runt omkring och lägga dit ny glasfiberväv så att du får en konstruktion som håller.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byte av loggivare ned mindre dim.än tidigare

Inlägg av Anders S » lör 04 dec 2021, 09:20

Såklart måste hålet förminskas ordentligt, Kanske kan man hitta någon form av bussning (typ "mycket kort genomföring...), men en permanent installation får man nog laga på det tråkiga och jobbiga sättet. Det enklaste är troligen att slipa kanten på hålet v-format (fasa både inne och ute. Sedan blir det rätt enkelt att laminera en kaka på insidan och möta den med en motsvarande kaka på utsidan. Då fastnar pluggen "tandläkar-style" och kan inte lossna. Grunda ordentligt för fuktskyddets skull.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Byte av loggivare ned mindre dim.än tidigare

Inlägg av Seawolf » lör 04 dec 2021, 10:35

Göran A skrev:
fre 03 dec 2021, 17:21
Skall byta mina instrument då varken vind eller lod fungerar.
Kommer att köpa Garmins paket med vind, logg och lod. Problemet är att den bef. bordsgenomföringen för loggen är dryga 50 mm och den nya kommer att vara 43 mm.
Efter att ha tagit bort den gamla genomföringen funder jag på att fylla hålet med epoxispackel och kanske sätta dit en 43 mms träplugg som jag sedan kan borra bort.
När jag monterar den nya genomföringen så använder jag med Sikaflex som även tätar mot epoxispacklet.
Allra enklast är att fylla upp enbart med Sikaflex, men det känns lite tveksamt.
Någon med erfarenhet av detta?
Är inte det roligaste att konstatera efter sjösättningen att det inte blev så bra, dvs väldigt blött.
Kan naturligtvis behålla den gamla genomföringen och sätt ditt en blindplugg, men placeringen är bra för loggen och vill inte ha fler hål än nödvändigt i skrovet.

Göran A
En tanke är att göra en bussning som är lite konad så den inte kan tryckas inåt. Man kan nog utgå från ett biltemarör och fasa befiontligt hål en smula så det anpassas till rörets konform, sen trycker man dit det med hård sikaflex. Efter härdning kan man sen finkapa och slipa till.
Image3.jpg
Image3.jpg (20.24 KiB) Visad 3014 gånger
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Byte av loggivare ned mindre dim.än tidigare

Inlägg av Göran A » lör 04 dec 2021, 12:44

Tack. lösning med bussning verkar intressant. Bussningen lär ju inte kunna lossna då flänsen på insatsen för genomföringen på utsidan samt muttern på insidan håller den på plats.

Göran A

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Byte av loggivare ned mindre dim.än tidigare

Inlägg av Fredrik » tis 14 dec 2021, 08:42

Min erfarenhet av såna här funderingar är att man i slutändan alltid ångrar att man inte gjorde jobbet riktigt. Javisst, det är lite jobbigt att slipa och plasta, men det är antagligen ändå det enklaste och snabbaste sättet. Fasa av med vinkelslipen, plasta, spackla, måla, borra nytt hål. Eftersom hålet är på undersidan behöver man ju inte direkt få en perfekt färgmatchad gelcoat...

Alternativet att försöka få in nåt rör "Biltema-stajl" kommer i slutändan antagligen att bli dyrare och ta längre tid, då man får köpa Sikaflex och annat och kanske göra om när det inte blir bra. Dessutom brukar jag ha svårt att sova om jag kommer på att jag kanske har tänkt fel när jag gjorde min fusklagning...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Byte av loggivare ned mindre dim.än tidigare

Inlägg av Yapdiver » tis 14 dec 2021, 20:22

Fredrik skrev:
tis 14 dec 2021, 08:42
Min erfarenhet av såna här funderingar är att man i slutändan alltid ångrar att man inte gjorde jobbet riktigt. Javisst, det är lite jobbigt att slipa och plasta, men det är antagligen ändå det enklaste och snabbaste sättet. Fasa av med vinkelslipen, plasta, spackla, måla, borra nytt hål. Eftersom hålet är på undersidan behöver man ju inte direkt få en perfekt färgmatchad gelcoat...

Alternativet att försöka få in nåt rör "Biltema-stajl" kommer i slutändan antagligen att bli dyrare och ta längre tid, då man får köpa Sikaflex och annat och kanske göra om när det inte blir bra. Dessutom brukar jag ha svårt att sova om jag kommer på att jag kanske har tänkt fel när jag gjorde min fusklagning...
Precis, därav mitt svar. Tog en halv dag på min förra båt och det mesta var väntetid.

Skriv svar