Strömbrytare för vv-beredare Hallberg Rassy

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
nilsbertil
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 19 okt 2021, 09:46

Strömbrytare för vv-beredare Hallberg Rassy

Inlägg av nilsbertil » tis 19 okt 2021, 09:58

Vår Hallberg-Rassy båt (HR 36) som är försedd med vv-beredare ansluten till jordfelsbrytare med jordad stickkontakt, allt monterat i motorutrymmet.
Lite bökigt att "rycka ur" denna kontakt när vv-beredare ej behövs under pågående landström. Önskar en strömbrytare (via jordfelsbrytaren) för vv-beredaren i salongen för bekvämlighetens skull. Vilken typ och är det lämpligt att frångå den väg varvet valt (att öpnna till motorrummet, lägga sig på knä för att nå den jordade kontakten mot jordfelsbrytaren osv).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Strömbrytare för vv-beredare Hallberg Rassy

Inlägg av Anders S » tis 19 okt 2021, 14:11

nilsbertil skrev:
tis 19 okt 2021, 09:58
Vår Hallberg-Rassy båt (HR 36) som är försedd med vv-beredare ansluten till jordfelsbrytare med jordad stickkontakt, allt monterat i motorutrymmet.
Lite bökigt att "rycka ur" denna kontakt när vv-beredare ej behövs under pågående landström. Önskar en strömbrytare (via jordfelsbrytaren) för vv-beredaren i salongen för bekvämlighetens skull. Vilken typ och är det lämpligt att frångå den väg varvet valt (att öpnna till motorrummet, lägga sig på knä för att nå den jordade kontakten mot jordfelsbrytaren osv).
Man har en del möjligheter i båtar som inte gäller på land, bland annat behörighetsfrågan.

Jag rekommenderar inget i sådana här fall (man kan dö av att koppla fel på 220V), men det finns trepoliga brytare att hitta. Med en sådan kan man bryta nolla, skyddsjord och fas samtidigt. https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-400470/

I praktiken innebär detta samma sak som att dra ut strömkontakten. Men det finns en risk att något går sönder eller iskruvade kablar lossnar och då har man bara JFB:n att lita till (dvs, ungefär som nu).

För den som undrar: när det gäller just VV-beredare vill man gärna koppla ifrån den då den inte värmer, eftersom det finns en liten (inte så liten) risk att man får en "tjuvström" genom potentialskillnaden mellan "verklig jord" och elsystemets jord. Elsystemets skyddsjord är troligen fysiskt långt borta via kablarna och då är potentialskillnaden ibland överraskande stor med risk för korrosion. Det är inte ovanligt att skyddsjord är kopplad till elsystemets minus, särskilt om man har enpoliga motortillbehör. då är det extra lätt hänt.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Strömbrytare för vv-beredare Hallberg Rassy

Inlägg av Anders S » tis 19 okt 2021, 22:05

Som tillägg till tanken om att ha en trepolig brytare som isolerar VV-beredaren, så kan man naturligtvis se till att anslutningskabeln placeras på ett bekvämare ställe. Då tar man ut kontakten "som vanligt".

Man får givetvis inte koppla strömbrytaren så man enbart bryter skyddsjorden, men det var väl heller inte tanken. Haken här är att regelverken är litet luddiga avseende 230V-installation i fritidsbåtar, och med otur (dvs, primärt oskicklig installation) kan man ställa till med tråkigheter. Litet enkelt kan man säga att om det blir fel och felet upptäcks, så delas ansvaret mellan installatören och anläggningsinnehavaren (båtägaren). Är allt frid och fröjd och korrekt installerat (och dimensionerat) med korrekta delar, korrekt kabeldragning, korrekt gjorda kopplingar etc blir det bra.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Strömbrytare för vv-beredare Hallberg Rassy

Inlägg av Seawolf » ons 20 okt 2021, 05:46

Om 230V installerats på sedvanligt sätt av HR, och det saknas isolationstransformator, så är antagligen gröngula skyddsjorden från land ansluten till båtens gröngula dito. Förhoppningsvis via en galvanisk isolator. Dessutom är inte sällan dessutom båtens 12V minus också ansluten till båtens gröngula jord. Ur personsäkerhetssynpunkt är det OK, men eftersom landsidans gröngula i Sverige rätt ofta har en spänning som överstiger de c:a 1.5 volt som den galvaniska isolatorn spärrar för, så uppstår ofta korrosion, särskilt via varmvattenberedaren.
Vill man bryta bort både fas, nolla ("två hål i väggen") och gröngul jord från något, så är detta inte tillåtet på land. Enda undantaget är om man letar reda på de speciella 3-poliga brytare som är byggda så att de först bryter fas/nolla, därefter skyddsjord, och tvärtom då de slås till. Vanliga trepoliga brytare är inte tillåtna på land.
Vill man känna sig trygg för korrosion med 230V och i synnerhet med även varmvattenberedare, så är en isolationstransformator bäst.
Men man kan även använda sig av ett s.k. TT-jordat system, https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem
kompletterat med en galvanisk isolator för typ 8 Volt http://www.batteknik.se/webshop/elcentral/Manual2.pdf som spärrar jordspänningarna i hamnar i Sverige (och troligen i hela övriga världen).
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Strömbrytare för vv-beredare Hallberg Rassy

Inlägg av Anders S » ons 20 okt 2021, 07:37

Seawolf skrev:
ons 20 okt 2021, 05:46
Om 230V installerats på sedvanligt sätt av HR, och det saknas isolationstransformator, så är antagligen gröngula skyddsjorden från land ansluten till båtens gröngula dito. Förhoppningsvis via en galvanisk isolator. Dessutom är inte sällan dessutom båtens 12V minus också ansluten till båtens gröngula jord. Ur personsäkerhetssynpunkt är det OK, men eftersom landsidans gröngula i Sverige rätt ofta har en spänning som överstiger de c:a 1.5 volt som den galvaniska isolatorn spärrar för, så uppstår ofta korrosion, särskilt via varmvattenberedaren.
Vill man bryta bort både fas, nolla ("två hål i väggen") och gröngul jord från något, så är detta inte tillåtet på land. Enda undantaget är om man letar reda på de speciella 3-poliga brytare som är byggda så att de först bryter fas/nolla, därefter skyddsjord, och tvärtom då de slås till. Vanliga trepoliga brytare är inte tillåtna på land.
Vill man känna sig trygg för korrosion med 230V och i synnerhet med även varmvattenberedare, så är en isolationstransformator bäst.
Men man kan även använda sig av ett s.k. TT-jordat system, https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem
kompletterat med en galvanisk isolator för typ 8 Volt http://www.batteknik.se/webshop/elcentral/Manual2.pdf som spärrar jordspänningarna i hamnar i Sverige (och troligen i hela övriga världen).

En sådan är inte lätt att finna. Däremot kan man givetvis använda en fyrpolig brytare, och då anger Garo att denna modell bryter nollan sist och kopplar in först. (Man får normalt inte bryta skyddsjorden, men i vårt fall är det ju det man vill, och då kopplar man skyddsjord på noll-blecken, fas och nolla på två av fasblecken). Finns att få tag på: https://www.elbutik.se/product.html?product_id=422170

Garo säger: http://www.garo.se/installation/brytare ... gra-4p-16a
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Strömbrytare för vv-beredare Hallberg Rassy

Inlägg av Seawolf » ons 20 okt 2021, 12:58

Sådan brytare som hanterar att bryta /sluta en kontakt senare/tidigare skall kunna gå att använda.
Däremot är det förtjänstfullt att i samma veva kolla upp om denna HR har isolationstrafo eller typ TT-jordning för båtens egen 230VAC-installation.
Såvitt jag vet är inget av dessa alternativ standard för HR.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar