buckla i skrovet

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

buckla i skrovet

Inlägg av Berra2 » tor 14 okt 2021, 21:05

min båt har fått en buckla i skrovet under vattenlinjen som jag vill reparera men jag undrar hur.
bucklan är inåt och uppstod av felpallning på en stötta. det är alltså under vattenlinjen så det är enkellaminat.
jag vill göra det slätt igen. måste jag såga hål och plasta över hålet eller kan jag bara slipa ned kanterna och fylla med spackel
och sedan glasfiber och plast?
det läcker inte och insidan är slät.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: buckla i skrovet

Inlägg av Anders S » fre 15 okt 2021, 21:42

Berra2 skrev:
tor 14 okt 2021, 21:05
min båt har fått en buckla i skrovet under vattenlinjen som jag vill reparera men jag undrar hur.
bucklan är inåt och uppstod av felpallning på en stötta. det är alltså under vattenlinjen så det är enkellaminat.
jag vill göra det slätt igen. måste jag såga hål och plasta över hålet eller kan jag bara slipa ned kanterna och fylla med spackel
och sedan glasfiber och plast?
det läcker inte och insidan är slät.
Sådana där saker kan ibland rätta till sig själva.. Om det inte är mycket gammalt, så vänta tills våren för att se hur illa det är då. Fördelen är att "bucklan" kan gå tillbaka, nackdelen är att om den gör det kommer din lagning att bli en utåtbula i stället för en inåtbula, Såga INTE hål.

Är du orolig för styrkan, ge dig hellre på insidan med några extra lager material, av samma sort som skrovet i övrigt.
Anders S

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: buckla i skrovet

Inlägg av Berra2 » lör 16 okt 2021, 10:03

Tack.
Jag är inte orolig för styrkan, bucklan har funnits där i flera år.
Och den har alltså inte gått tillbaka.
Det jag vill är att få skrovet slätt.
Förstår av ditt svar att jag kan fylla bucklan och spackla slätt och vara nöjd sedan?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: buckla i skrovet

Inlägg av Anders S » lör 16 okt 2021, 14:59

Berra2 skrev:
lör 16 okt 2021, 10:03
Tack.
Jag är inte orolig för styrkan, bucklan har funnits där i flera år.
Och den har alltså inte gått tillbaka.
Det jag vill är att få skrovet slätt.
Förstår av ditt svar att jag kan fylla bucklan och spackla slätt och vara nöjd sedan?
Risken finns att lagningen (den är "bara" kosmetisk", inte strukturell) kan lossna om den inte görs ordentligt. Sedan kan jag tro att djupet på bulan är begränsat, men bara du har ju sett skadan. I så fall kan man antagligen spackla bulan med epoxyspackel och behöver inte använda matta. Kanske kan det vara vettigt att grunda med epoxy med fiberarmering och avsluta med tätt ytspackel.

Men är du osäker på något sätt kan du ju fråga ett varv och fråga vad de gör åt saken. Då får du en indikation på om en litet enklare lagning kan fungera.
Anders S

Skriv svar