Alternativ till marinplywood

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Alternativ till marinplywood

Inlägg av typhoon » tor 07 okt 2021, 09:11

Behöver byta ut delar av skott och bygga upp lite nytt i båten. Det kommer antingen inte synas eller målas över.

Frågan är då om jag kan använda WBP-limmad björk? Det hade varit skönt att slippa beblanda sig med skogsavverkningen av ädelträ.

Naturligtvis har teak och mahogny mycket bättre motstånd mot röta men om jag ändå skall försegla skivan med tre lager epoxy kanske det går lika bra.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Alternativ till marinplywood

Inlägg av Anders S » tor 07 okt 2021, 09:43

typhoon skrev:
tor 07 okt 2021, 09:11
Behöver byta ut delar av skott och bygga upp lite nytt i båten. Det kommer antingen inte synas eller målas över.

Frågan är då om jag kan använda WBP-limmad björk? Det hade varit skönt att slippa beblanda sig med skogsavverkningen av ädelträ.

Naturligtvis har teak och mahogny mycket bättre motstånd mot röta men om jag ändå skall försegla skivan med tre lager epoxy kanske det går lika bra.
Det går bra att använda, men furuplywood går minst lika bra. Marinkvalitet betyder "bästa limmet" och kvistfria ytterskikt. Förseglar du sådan kvalitet med tre lager epoxy bör du vara hemma.

De i handeln gängse mahogny- respektive teak-plywoodskivorna får man se upp med, alla är inte av fullgod marinkvalitet, hur fina de än är på ytan.
Anders S

Skriv svar