Ankarspel

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Ankarspel

Inlägg av Kenta » ons 06 okt 2021, 17:49

Hej alla kloka människor på forumet!
Jag hoppas ni kan råda mig. Jag går och funderar på att montera ett ankarspel i ankarboxen. Sträckan från kopplingsplintarna i motorrummet till tänkt ankarspel är ca 6 meter. Spelet är på 900 w och säkras med 50 a säkring. Hur stor kabelarea kommer jag att behöva så jag inte tappar någon effekt. Generatorn ger 70 A.
Hoppas att det är någon 12 V elkunnig person som kan råda mig. Själv vet jag bara att strömmen går härs och tvärs i tråden enl Tage Danielsson.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ankarspel

Inlägg av Anders S » ons 06 okt 2021, 19:08

Kenta skrev:
ons 06 okt 2021, 17:49
Hej alla kloka människor på forumet!
Jag hoppas ni kan råda mig. Jag går och funderar på att montera ett ankarspel i ankarboxen. Sträckan från kopplingsplintarna i motorrummet till tänkt ankarspel är ca 6 meter. Spelet är på 900 w och säkras med 50 a säkring. Hur stor kabelarea kommer jag att behöva så jag inte tappar någon effekt. Generatorn ger 70 A.
Hoppas att det är någon 12 V elkunnig person som kan råda mig. Själv vet jag bara att strömmen går härs och tvärs i tråden enl Tage Danielsson.
Jodu, det skall vi ordna: Du behöver 70 kvmm kabel.

Hur jag vet det? Kolla här (jag matade in dina värden, https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php (Var inte orolig, man anger 12v även om siten heter 24V...

Men alternativt kan man räkna på en dedikerad laddare (CTEC har en DC-DC modell för ändamålet) för ett batteri i förpiken, om man får svårt att dra 70 kvmm tur och retur. Hjertman (de är dyra) tar 250 spänn metern, du behöver ca 12 meter = 3000 kronor.
Anders S

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Ankarspel

Inlägg av Kenta » ons 01 dec 2021, 17:33

Nu behöver jag råd igen!
Jag har jag hittat ett utrymme för att ha ett batteri enbart för ett ankarspel. På det viset slipper jag dra 70 kvm kabel från generator till ankarspel. Men nu är det som vanligt, jag begriper inget om el, annat att den går härs och tvärs i tråden :oops: .
Jag tror att jag får plats med ett 60 Ah Optima startbatteri, fördelen med Optima är att det är totalt underhållsfritt och inte kan generera knallgas, men dock lite tyngre än ett vanligt Marinbatteri och vad jag förstår så behöver jag inte grövre kabel än 16 kvm från batteri till spel.
Så jag behöver hjälp med följande frågor från kunniga ”Guidare”.
1: Skulle det funka med ett startbatteri för drift av ett ankarspel på 700 W som tar hem ca 30 m kätting/minut?
2: Hur grov kabel måste jag dra för att klara laddningen till batteriet, sträckan ca 5-6 m enkel väg och en generator som ger 75 A?
Tackar för hjälpen på förhand!
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ankarspel

Inlägg av Anders S » tor 02 dec 2021, 11:39

Kenta skrev:
ons 01 dec 2021, 17:33
Nu behöver jag råd igen!
Jag har jag hittat ett utrymme för att ha ett batteri enbart för ett ankarspel. På det viset slipper jag dra 70 kvm kabel från generator till ankarspel. Men nu är det som vanligt, jag begriper inget om el, annat att den går härs och tvärs i tråden :oops: .
Jag tror att jag får plats med ett 60 Ah Optima startbatteri, fördelen med Optima är att det är totalt underhållsfritt och inte kan generera knallgas, men dock lite tyngre än ett vanligt Marinbatteri och vad jag förstår så behöver jag inte grövre kabel än 16 kvm från batteri till spel.
Så jag behöver hjälp med följande frågor från kunniga ”Guidare”.
1: Skulle det funka med ett startbatteri för drift av ett ankarspel på 700 W som tar hem ca 30 m kätting/minut?
2: Hur grov kabel måste jag dra för att klara laddningen till batteriet, sträckan ca 5-6 m enkel väg och en generator som ger 75 A?
Tackar för hjälpen på förhand!
Jadå, det går bra. Då har du två val: Det ena är tillräcklig kabelstorlek för att batteriet skall få laddning, det andra är att ladda ankarspelbatteriet via en smart laddare kopplad till generatorn. Nu drar ankarspel mycket ström NÄR MAN ANVÄNDER DEM och (såklart) ingenting däremellan. Därför dimensionerar du kabeln mellan batteri och ankarspel efter maxförbrukningen och ledningen till batteriet efter max laddning. Är det så att du kör motorn då du tar upp ankaret hjälper det till att skona extrabatteriet.

i antar att de korta kablarna (batteri-ankarspel) blir 35 kvmm eller något sådant, och sedan handlar det om att skatta laddströmmen. Den är inte så hög som man tror, vi gissar på 20A som mest och efter ett kort tag 5A (jag använder verkyget ovan). Då kommer 10 kvmm att räcka bra (med 6 meter mellan huvudbatteri och extrabatteri). Du kan gå ner till 6 kvmm men då finns det risk att du får stödladda någon gång på säsongen.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ankarspel

Inlägg av Peter_K » tor 02 dec 2021, 12:59

Jag hade inte anslutit ankarspelbatteriet till generatorn, utan till startbatteriet via ett spänningsstyrt skiljerelä från Biltema, och på så vis fått lite mjukhet i laddningen. Dessutom är ju startbatteri och ankarspelbatteri i praktiktiken alltid sammankopplade annars.
Alla borde ha skägg

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Ankarspel

Inlägg av Kenta » sön 20 mar 2022, 17:07

Hej Anders!
Vem ska man tro på, tro på när?
Läser jag Lewmars installations och användarmanual så står det att "Rekommendationen i tabellen baseras på kabelns totala längd från batteriet fram till ankarspel" och enl tabellen 15-24 m = 10 mm2, utan extra batteri till ankarspelet!?
Bilagor
Lewmar manual.jpeg
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ankarspel

Inlägg av Anders S » fre 25 mar 2022, 23:05

Kenta skrev:
sön 20 mar 2022, 17:07
Hej Anders!
Vem ska man tro på, tro på när?
Läser jag Lewmars installations och användarmanual så står det att "Rekommendationen i tabellen baseras på kabelns totala längd från batteriet fram till ankarspel" och enl tabellen 15-24 m = 10 mm2, utan extra batteri till ankarspelet!?
Det kan man fundera på.

Den enklaste förklaringen till Lewmars uppgift är att ankarspelet inte drar 700 W mer än en kort stund och tillfälligt. Men vill du uthålligt belasta kabeln räcker inte 10 kvmm.
Anders S

Skriv svar