Distansmaterial för bygge av skott

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Distansmaterial för bygge av skott

Inlägg av typhoon » fre 10 sep 2021, 16:11

Skall plasta upp ett par skott för montage av bl.a. trycklager och skulle önska lite tips på vettigt distansmaterial. Jag vill ha ett helt oorganiskt, ply och balsa är med andra ord helt uteslutet.

Divinycell (H100) i två lager med glas i mellan skulle nog funka. Ett annat alternativ är lägga upp massivt laminat med huggen matta och polyester.

Har sett på tuben en kille som använder något som heter coosa board men den hittar jag bara i Tyskland för 4000 kronor / skiva vilket är onödigt och dyrt.

Tips på material och var det går att köpa mottages tacksam!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Distansmaterial för bygge av skott

Inlägg av Anders S » lör 11 sep 2021, 16:42

typhoon skrev:
fre 10 sep 2021, 16:11
Skall plasta upp ett par skott för montage av bl.a. trycklager och skulle önska lite tips på vettigt distansmaterial. Jag vill ha ett helt oorganiskt, ply och balsa är med andra ord helt uteslutet.

Divinycell (H100) i två lager med glas i mellan skulle nog funka. Ett annat alternativ är lägga upp massivt laminat med huggen matta och polyester.

Har sett på tuben en kille som använder något som heter coosa board men den hittar jag bara i Tyskland för 4000 kronor / skiva vilket är onödigt och dyrt.

Tips på material och var det går att köpa mottages tacksam!
Problemet med skum är att vidhäftningen (eller kanske snarare "stryktåligheten") inte blir riktigt lika bra som med balsa. Men det finns litet möjligheter:

Ett skott eller en sorts bottenstock kan man givetvis göra massiv. Det är inga problem att få till tjockleken (enkelskrov kan ju vara flera cm tjocka på sina ställen). Ett sandwichlaminat blir ju inte starkare i absoluta tal, utan starkare i förhållande till vikten. Vikten spelar ju kanske mindre roll så pass långt ner i båten.

Men vill du gärna ha sandwich av någon anledning kan man göra som du tänker, flera sandwichskikt eller så kan man använda Coremat (då med epoxy). Ett sätt att få upp styrkan är att ha distansmatialet i remsor/rutor med massiv glasfiber i mellanrummen.

En möjlighet är att nyttja en färdig laminatskiva som bas, ifall man behöver fila, putsa och prova och inte vill göra en mall i spånplatta (eller något):
https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida ... M?id=00557

Personligen tycker jag att man nog kan göra motsvarande skiva själv på en melaminbelagd spånskiva eller släppmedelsbelagd formplywood, och då "slipper" man ju gelcoaten, som bara är till nytta ytterst och försvårar inlamineringen i skrovet (men, tvätta släppmedlet NOGA i så fall...).
Anders S

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Distansmaterial för bygge av skott

Inlägg av typhoon » mån 13 sep 2021, 21:01

Viktmässigt spelar det inte någon som helst roll, utan det var mer en undran om distansmaterial mer solida än skumskivor.

Fördelen med två lager skum + tre lager glas är att jag inte behöver lägga upp så hiskeligt många lager, jämfört med att baka ett solitt enkellaminat till samma tjocklek ca 20mm.

Oavsett metod, blir det till att baka upp det hela på en skiva, rensåga och sedan plasta fast i båten med väv och epoxy.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Distansmaterial för bygge av skott

Inlägg av Anders S » fre 17 sep 2021, 07:46

Du skriver "trycklager", vilket gör det hela litet knepigare. På min egen båt sitter ett sådant, väl förankrat i ett plywoodskott, väl inlaminerat i skrovet. Givetvis är plywooden "bästa kvalitet och väl ytbehandlad. Trycklager brukar man säga, men betänk att det ibland likaväl är ett "draglager", särskilt om man behöver backa litet extra upphetsat.

Det är (i min båt) inga problem med fukt - man kan säga att om det står vatten just där har man större bekymmer än risken att skottet ruttnar eller delaminerar på sikt. Alla båtar är inte lika.

Väljer du att göra det skottet som en sandwichkonstruktion måste du hantera tryckkrafterna OCH försäkra dig om att skruvarna som förankrar trycklagret kan dras till föreskrivet moment. Vill du inte göra skottet/bottenstocken massiv får du nog fundera, eftersom det (hållfasthetsmässigt) inte är någon höjdare att ha brottsanvisningar i skottet/bottenstocken.

Jag hade funderat på två vinklade delar (med trycklagret mellan dessa) och ifall en balk (Kanske i L-form) inlaminerad ovanför hade kunnat lösa din önskan om att slippa organiskt material och samtidigt få tillräcklig styvhet.
Anders S

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Distansmaterial för bygge av skott

Inlägg av typhoon » fre 17 sep 2021, 08:40

Självklart kommer jag lasta ut krafterna m.h.a. "stödskott" se bifogad principskiss avbildad ovanifrån.

Jag har tittat lite på ett material som heter 3D-core, det skall fungera för alla slags hartser och fungera bra vid handuppläggning. Det har förvisso samma densitet som den divinycell jag har på hyllan 100 Kg / m3 men vad jag förstår så väter det bättre och blir därför mer av ett "massivt" laminat.

Vad tror du om det Anders?
Bilagor
principskiss.png

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Distansmaterial för bygge av skott

Inlägg av Tomas E » lör 25 sep 2021, 21:32

typhoon skrev:
mån 13 sep 2021, 21:01
Fördelen med två lager skum + tre lager glas är att jag inte behöver lägga upp så hiskeligt många lager, jämfört med att baka ett solitt enkellaminat till samma tjocklek ca 20mm.
Jag förstår inte varför det skulle vara ett problem att plasta ett tillräckligt tjockt laminat. Du måste ändå borra ur sandwichlaminatet och plasta massivt där bultar och axel går igenom och skottet är så pass litet att viktbesparingen med sandwich är försumbar.

Om utrymmet tillåter plastning på plats skulle jag temporärt - med små och korta remsor glasfiber - plasta fast en melaminbelagd spånskiva (Anders förslag) på ena sidan med vax och släppmedel på den sida som ska plastas mot. Sedan plasta mot den sidan. Sedan ta bort spånskivan och plasta mot den plastyta som då blir fri.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Distansmaterial för bygge av skott

Inlägg av Anders S » mån 27 sep 2021, 08:30

Tomas E skrev:
lör 25 sep 2021, 21:32
typhoon skrev:
mån 13 sep 2021, 21:01
Fördelen med två lager skum + tre lager glas är att jag inte behöver lägga upp så hiskeligt många lager, jämfört med att baka ett solitt enkellaminat till samma tjocklek ca 20mm.
Jag förstår inte varför det skulle vara ett problem att plasta ett tillräckligt tjockt laminat. Du måste ändå borra ur sandwichlaminatet och plasta massivt där bultar och axel går igenom och skottet är så pass litet att viktbesparingen med sandwich är försumbar.

Om utrymmet tillåter plastning på plats skulle jag temporärt - med små och korta remsor glasfiber - plasta fast en melaminbelagd spånskiva (Anders förslag) på ena sidan med vax och släppmedel på den sida som ska plastas mot. Sedan plasta mot den sidan. Sedan ta bort spånskivan och plasta mot den plastyta som då blir fri.
Problemet kan ju vara att man inte kan laminera hur många lager som helst i en omgång och att härdningstiden mellan omgångarna är kritisk för hållfastheten. Inte för att jag vet att det är så, men om man har tio mil till båten och kan laminera 5-6 mm varje dag tar det ju nästan en vecka, varje kväll att laminera upp 30 mm...

Jag håller annars helt med om att skumkärnan kan man strunta i, och i så fall få upp styvheten med ett balksystem. Man kan forma skumkärnan så att man får balkar och webbar där skottet inte behöver vara massivt, så löser man detta.

Men i min båt (50 hk, CV-knut) är skottet av plywood, inplastat och har hållit sedan 1989. Om det är ett besked om att "god plywood är bra nog" eller om något annat ver jag inte... :D
Anders S

Skriv svar