Problem VP MD2030
Problem VP MD2030
Jag har en inombordare som krånglar på två sätt:
1. När jag skulle starta igår fanns ingen diesel i slangarna mellan förfilter och luftskruv vid finfiltret. Öppnade luftskruven vid finfiltret och pumpade fram bränsle, och den gick igång utan knot (det där lät lättare än det var...). Jag har bytt bränsleslangar och filterhållaren i år, men har inte haft startproblem innan, dock har båten använts väldigt sparsamt i sommar. Jag antar att det är någon anslutning på eller vid filterhållaren som är otät. Jag har dragit åt slangklämmor, filter och luftskruv. Finns det någon alternativ teori?
2. På manöverpanelen har det tidigare varit svårt att läsa gångtimmarna på lcd-displayen. Igår dog varvräknaren och lcd-displayen. Laddningslampan lyste först med fast sken, började sedan blinka, samtidigt som varningssignal började låta. Efter att ha kört motorn ett tag (5-10 minuter) slocknade laddningslampan, varningssignalen tystnade, och sedan kickade varvräknaren igång. LCDn är dock död. Jag antar att det är någon sorts glapp eller dålig kontakt någonstans. Vad hände? Hur åtgärda? Detta skedde f.ö. efter det att jag hade gjort ett antal misslyckade startförsök i samband med problem 1 ovan.
1. När jag skulle starta igår fanns ingen diesel i slangarna mellan förfilter och luftskruv vid finfiltret. Öppnade luftskruven vid finfiltret och pumpade fram bränsle, och den gick igång utan knot (det där lät lättare än det var...). Jag har bytt bränsleslangar och filterhållaren i år, men har inte haft startproblem innan, dock har båten använts väldigt sparsamt i sommar. Jag antar att det är någon anslutning på eller vid filterhållaren som är otät. Jag har dragit åt slangklämmor, filter och luftskruv. Finns det någon alternativ teori?
2. På manöverpanelen har det tidigare varit svårt att läsa gångtimmarna på lcd-displayen. Igår dog varvräknaren och lcd-displayen. Laddningslampan lyste först med fast sken, började sedan blinka, samtidigt som varningssignal började låta. Efter att ha kört motorn ett tag (5-10 minuter) slocknade laddningslampan, varningssignalen tystnade, och sedan kickade varvräknaren igång. LCDn är dock död. Jag antar att det är någon sorts glapp eller dålig kontakt någonstans. Vad hände? Hur åtgärda? Detta skedde f.ö. efter det att jag hade gjort ett antal misslyckade startförsök i samband med problem 1 ovan.
Re: Problem VP MD2030
1. Kolla också nippeln på förfiltret, troligen var den "lös i förpackningen" till filterhållaren. Men det finns en farligare möjlighet: Membranet i matarpumpen kan ha fått en liten läcka. Då kan bränslet rinna tillbaka ("vacuumet släpper") och det är i sig inte farligt. Men OM matarpumpen läcker späds motoroljan ut och oljenivån stiger, (ibland så högt att motorn skenar), och givetvis smörjer oljan efterhand allt sämre.fredrikk skrev: ↑mån 06 sep 2021, 10:23Jag har en inombordare som krånglar på två sätt:
1. När jag skulle starta igår fanns ingen diesel i slangarna mellan förfilter och luftskruv vid finfiltret. Öppnade luftskruven vid finfiltret och pumpade fram bränsle, och den gick igång utan knot (det där lät lättare än det var...). Jag har bytt bränsleslangar och filterhållaren i år, men har inte haft startproblem innan, dock har båten använts väldigt sparsamt i sommar. Jag antar att det är någon anslutning på eller vid filterhållaren som är otät. Jag har dragit åt slangklämmor, filter och luftskruv. Finns det någon alternativ teori?
2. På manöverpanelen har det tidigare varit svårt att läsa gångtimmarna på lcd-displayen. Igår dog varvräknaren och lcd-displayen. Laddningslampan lyste först med fast sken, började sedan blinka, samtidigt som varningssignal började låta. Efter att ha kört motorn ett tag (5-10 minuter) slocknade laddningslampan, varningssignalen tystnade, och sedan kickade varvräknaren igång. LCDn är dock död. Jag antar att det är någon sorts glapp eller dålig kontakt någonstans. Vad hände? Hur åtgärda? Detta skedde f.ö. efter det att jag hade gjort ett antal misslyckade startförsök i samband med problem 1 ovan.
Grundkoll: På en frisk motor stiger ALDRIG oljenivån. Om den inte drar någon olja på säsongen må vara, men det blir aldrig MER.
2. Sådana skummiteter (dör, kommer tillbaka, allt rasar och återuppstår oförklarligt) KAN bero på något enkelt, en dålig jordförbindelse. Denna kan ju sitta var som helst, även på kretskort. Men det skadar aldrig att kolla kablarna, kontaktdon (ett ställe där 5.56 / WD40 har ett motiverat användningsområde och alla åtkomliga anslutningar.
Anders S
Re: Problem VP MD2030
1. Byt till nya packningar på de tre luftskruvarna till : Motorns finfilter, insprutningspumpen och på vattenavskiljande förfiltret.
Det räcker inte att bara lufta.
Hälsn Moby Dick
Det räcker inte att bara lufta.
Hälsn Moby Dick
Re: Problem VP MD2030
Om det är kopparbrickor som packningar till luftskruv m.m. blir de hårda och otäta när man lossat dem och monterat tillbaka. Dessa bör bytas, men som en nödlösning kan du även glödga dem över gasolköket så tar du bort härdningen så de kan återanvändas.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Problem VP MD2030
Tack för alla tips. Finfiltret med hållare och alla packningar är bytta i år. Förfiltret + alla o-ringar där är bytta. Återstår insprutningspumpen.
Jag har även bytt bränsleslangar i år.
Det verkar vara en bra idé med nya kopparbrickor.
Jag har även bytt bränsleslangar i år.
Det verkar vara en bra idé med nya kopparbrickor.
Re: Problem VP MD2030
Anders S:
1. Oljenivån har inte ökat synbart. Jag skall ha det under uppsikt.
2. Ska ta tillfället i akt att gå loss med 5-56 när det äntligen rekommenderas
1. Oljenivån har inte ökat synbart. Jag skall ha det under uppsikt.
2. Ska ta tillfället i akt att gå loss med 5-56 när det äntligen rekommenderas
Re: Problem VP MD2030
Ettan är löst nu. Det var ett litet läckage vid förfiltret. Löstes genom att dra åt en skruv...
Jag trycksatte bränslesystemet med hjälp av en tryckspruta från Biltema moddad med en slangnippel, som jag anslöt till slangen från tanken. Sen var det lätt att hitta läckor.
Glappkontakten kvarstår.
Jag trycksatte bränslesystemet med hjälp av en tryckspruta från Biltema moddad med en slangnippel, som jag anslöt till slangen från tanken. Sen var det lätt att hitta läckor.
Glappkontakten kvarstår.