Polera däckslucka med bra resultat??

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Beemwepaouer
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 13:40

Polera däckslucka med bra resultat??

Inlägg av Beemwepaouer » ons 01 sep 2021, 17:56

Hej, funderar på att ge mig på mina solblekta repiga däckluckor, men undrar om någon lyckats bra med detta?

Våtslipa med 500-2000 e ju ganska självklart och enkelt.

Men vad för slipmedel o duk/hätta ger ett lysande resultat?

Jag har själv provat med autosol och skumgummihätta på strålkastare till bilen, men det blev inge bra... :(
Tillräckligt bra för besiktning men rätt mjölkigt och ojämt...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Polera däckslucka med bra resultat??

Inlägg av Seawolf » tor 02 sep 2021, 09:27

Jag körde Abralon på plastglasen på bilen. Länge. Först 2000, sen 4000-papper på excenterslipen med vattenspray. Sist med Biltemas Strålkastarpolish.
Blev ganska bra. Från anmärkning vid förra besiktningen till inga kommentarer vid senaste.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Polera däckslucka med bra resultat??

Inlägg av Anders S » ons 08 sep 2021, 12:02

Beemwepaouer skrev:
ons 01 sep 2021, 17:56
Hej, funderar på att ge mig på mina solblekta repiga däckluckor, men undrar om någon lyckats bra med detta?

Våtslipa med 500-2000 e ju ganska självklart och enkelt.

Men vad för slipmedel o duk/hätta ger ett lysande resultat?

Jag har själv provat med autosol och skumgummihätta på strålkastare till bilen, men det blev inge bra... :(
Tillräckligt bra för besiktning men rätt mjölkigt och ojämt...
Repor kan man nog få bort, men det "solblekta" kan vara svårare. En del luckglas (ja, alltså, plast-) är UV-känsliga på så sätt att de grumlas ("blir korniga inuti") och detyder sällan något för styrkan. Att polera upp sådana luckor blir jobbigt, om ens möjligt, man får gå djupt.

Strålkastarkåpor (jag tvekar att kalla dem glas, för de är ju av plast) blir oftast blästrade och matta, där kan man (se olika How2-filmer) polera dem, ibland "som nya". Men där går inte skadorna så djupt ner i plasten.

Våtslipa med motsvarande 4000 som slutslip kan man naturligtvis göra om det handlar om enbart repor. Tar du bara bort någon tiondels mm (eller så) påverkas inte styrkan Då kan det vara en bra ide att polera/försegla med ett UV-skyddande medel.
Anders S

Skriv svar