Påfyllningsslang - diesel

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Påfyllningsslang - diesel

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 30 aug 2021, 09:59

Måste byta påfyllningsslang till dieseltanken. Troligen 38 mm. Den gamla (sen 1986) är hård som betong. Blev tvungen att såga bort den lilla bit som satt om den gamla däckspåfyllningen - ett förmodar jag klassiskt problem när slangar suttit länge. Lyckades med uppbringande av oerhörda krafter få på slangen till den nya däckspåfyllningen vid motorbytet 2018. Ok sedan dess. Ända fram tills för en vecka sen. Hällde på 20 L diesel men tankmätaren rörde sig icke och när jag kollade i tanken så noll tillskott. Upptäckte då att slangen lossnat.....det var inte kul att få bort all dieseln i kölsvinet kan jag lova. :roll:
Eftersom 3 dagars seglats var planerade lyckades jag på två timmar blankt pila mellan hemmet och båten som vid kajen låg och göra en temporär skarv av en bit alu rör och klar armerad plastslang( slang i kontakt med diesel endast 5 mm).

Hursom: vad rekommenderar sällskapet???

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Påfyllningsslang - diesel

Inlägg av Anders S » mån 30 aug 2021, 15:48

Seymor B Fudd skrev:
mån 30 aug 2021, 09:59
Måste byta påfyllningsslang till dieseltanken. Troligen 38 mm. Den gamla (sen 1986) är hård som betong. Blev tvungen att såga bort den lilla bit som satt om den gamla däckspåfyllningen - ett förmodar jag klassiskt problem när slangar suttit länge. Lyckades med uppbringande av oerhörda krafter få på slangen till den nya däckspåfyllningen vid motorbytet 2018. Ok sedan dess. Ända fram tills för en vecka sen. Hällde på 20 L diesel men tankmätaren rörde sig icke och när jag kollade i tanken så noll tillskott. Upptäckte då att slangen lossnat.....det var inte kul att få bort all dieseln i kölsvinet kan jag lova. :roll:
Eftersom 3 dagars seglats var planerade lyckades jag på två timmar blankt pila mellan hemmet och båten som vid kajen låg och göra en temporär skarv av en bit alu rör och klar armerad plastslang( slang i kontakt med diesel endast 5 mm).

Hursom: vad rekommenderar sällskapet???
Grattis.

Jag har, i min båt, en påfyllningsslang av armerad PVC av den genomskinliga sorten. Den har suttit där sedan 1989 eller så och jag har tittat snett på den i 17-18 år (så länge jag haft båten). Nu skall den bytas, så är det bara.

Min lilla marknadsundersökning pekar på att det som vanligen rekommenderas är en sorts grov, spiralarmerad slang, ungefär som en avgasslang (som det inte är). Exempel: https://www.skeppamarin.se/pafyllningss ... u4EALw_wcB

Eftersom den sorten är dyr och styv tror jag inte det kommer att fungera att få den på plats i min båt. På Erlandsson finns denna slang, som i alla fall visuellt såg vederhäftig OCH monteringsmöjlig ut: https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida ... M?id=04752

När bränslenivån i min tank ligger väl under inloppet i höst kommer jag att byta till den senare varianten. Kan man montera den grövre varianten kan ju prisskillnaden kanske kvitta i den stora båtkonkursen, men båda påstås vara godkända för sitt syfte. (Det är inte den slangen som suttit i alldeles för länge.

När jag byter kommer jag att sätta ett nytt inlopp på en liten upphöjning (teakkloss) för litet mer fuktskydd, och för att slippa brottas med slangen under däck sätter jag slangen på påfyllningsbeslaget direkt. Sedan kan man trä på två slangklämmor då man sticker in den och skruva med en trolleriskruvmejsel för slangklämmor, eller göra ett spår för slangklämmans skruv i däcket om man nu alls icke kommer åt undertill. Då kan man sticka ner hela paketet, hopskruvat. Täta noga.

Må dina kameler aldrig sakna vatten, må din motor alltid göra det (i bränslet).
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Påfyllningsslang - diesel

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 30 aug 2021, 17:09

Tack för svar! Ja det underlättar ju något alldeles kolossalt om den senare, Erlandsson Brygga - typen är användbar. Det finns ju 99 procent av tiden ingen diesel i slangen som sådan. Alldenstund beslaget sitter bra till (nåja, jag måste klättra ner i aktra stuvutrymme efter att ha plockat bort fendrar, flaskor och annat som står i backar och jag är icke särskilt fet o rätt böjlig om än 183)kommer jag åter att fästa slangen (med dubbla klämmor) i beslaget. Det som är besvärligt är ju 1)att tråckla sig upp igen 2)få slangeländet genom diverse hål för vars tillkomst större utgrävningsarbete kräves.
Men det bidrar väl till bevarad rörlighet kan tänka.
Så tack för tipset - utsikten att åter brottas med en slangtyp som principiellt motsätter varje form av böjande, är omöjlig att kapa, och genast efter fastsättningen förvandlas till betong var inte lockande.
Kameler och nålsögon hava viss tjusning! :wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Påfyllningsslang - diesel

Inlägg av Anders S » tis 31 aug 2021, 10:48

Nu är ju våra respektive båtar såpass gamla att CE-konformitet inte krävs. Men det hindrar ju inte att man försöker göra rätt. Det kan tänkas att Erlandson (med flera) köper slangen av Lundgrens, i vart fall har Lundgrens (känd slangnisse) en snarlik produkt. Den hittar man här: https://lundgrenssverige.se/slangar--ol ... a-pvc-51mm (det finns fler dimensioner).

Poängen skulle ju kunna vara att man kan få bättre besked där avseende slangens lämplighet och godkännande.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Påfyllningsslang - diesel

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 31 aug 2021, 11:29

Ja den verkar vara densamma. Och väl godkänd för det mesta. Du har tydligen haft en "klar armerad" slang av den typ som jag nu använde en stump av för att skarva till - i alla år utan att något har hänt så denna sort tycks ju tåla det mesta. Bränslet stannar icke i den såvitt man inte tankar kolossalt fullt vid nån mack. Har jag faktiskt bara gjort en gång. Men snart försvinner ju bränslet från slangen. Jag tankar i princip enbart från dunk. Min tank rymmer 70 L och den fyller jag om våren. Från dunk. Sen har jag med mig 60 L till i dunkar och det räcker nästan 2 år..... Vilket alltså betyder att det icke står nån diesel i slangen. O eventuella räliga ångor kan man väl räkna bort.
Men har man nu en möjlighet att byta till en modern variant så verkar Erlandson/Lundgren-slangen vara den tillräckligt rätta. Kan tänkas att den gamla ändå på visa ställen uppvisar sprickor p gr av att materialet åldrats. Liksom f ö dess innehavare :roll: !
Tack för hjälpen!

Skriv svar