Mer kraft vid motorgång, yanmar 8

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Jerker
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 24 mar 2021, 11:01

Mer kraft vid motorgång, yanmar 8

Inlägg av Jerker » tis 17 aug 2021, 07:51

Hej!
Jag har en Compis 28 med en Yanmar diesel på 8 hk. Vid 10 m/s och motvind får jag knappt upp den i 2,5-3 knop. Motorn känns för klen!
Och ja, självklart är det bättre då att segla, eller stanna i hamn och invänta bättre vindar. Men då jag har småbarn och varannan vecka liv så har jag inte alltid den tiden som krävs.
Vad har ni för tankar/idéer kring detta? Vad kostar ett motorbyte? Finns det beg motorer med mer kraft som kan vara prisvärda? Tips på bra mek nära Vaxholm?
Jag inser att kostnaden lätt överstiger båtens värde och är beredd att satsa då jag verkligen gillar båten och vet att förra ägare tagit mkt väl hand om båten, och motorn. Så det sistnämnda talar såklart mot ett motorbyte eftersom den går som en klocka!

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Mer kraft vid motorgång, yanmar 8

Inlägg av Nils_D » tis 17 aug 2021, 08:24

Jag har inget svar på din fråga om motorbyte. Hoppas istället att du får svar från andra på forumet som är mer kompetenta än jag när det gäller inombordsmotorer. Men tänkte ge dig ett råd i väntan på eventuellt motorbyte, som du kanske kan ha nytta av om du inte redan känner till det. Och det är hur man kör en segelbåt med svag motor i så stark motvind att den knappt orkar att pressa sig fram genom vågorna.

De flesta (och jag vet förstås inte om det gäller just dig) kör i dessa situationer rakt mot vinden antingen utan satta segel eller med seglen vilt fladdrande som en flagga i stark vind. Mycket ineffektivt. Och obekvämt. Och om man gör det med satta segel sliter man fruktansvärt mycket på dem.

Om man istället "motorseglar" genom att köra med motorn och samtidigt ha ett segel satt, och på det viset seglande kryssa mot vinden så kombinerar man kraften från motorn med vindkraften så man får mer kraft än om man bara kört för motor. Och genom att man kör motor och därmed ökar båtens hastighet jämfört med att bara gå för segel kommer man att kunna "segla" betydligt högre i vind än om man inte hade kört motor samtidigt. De som provat brukar bli förvånade över hur mycket bättre båten tar sig genom vågorna på det viset jämfört med om den bara går för motor. Som en extra bonus skapar seglet också en mer stabil gång (jämför med gamla tiders fiskebåtar som hade ett stagsegel för att minska på rullningen vid kraftig sjöngång), och genom att seglet står jämt i vinden och inte fladdrar som det gör om man har det satt så slits det mindre.

Kanske känner du redan till detta, men om inte kan det kanske vara idé att prova och se om det fungerar också för dig och din Compis?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mer kraft vid motorgång, yanmar 8

Inlägg av Anders S » tis 17 aug 2021, 08:46

8 litet mer seniora hästkrafter är inte så mycket i motvind. En gammal (äldre än motorn...) tumregel är att det behövs en hk per ton båt för en knop i 10 m/s. Bara för att inte väcka motorseglarförhoppningar avseende en Compis och en 8 hk äldre motor. Compisen väger tre ton, så tumregeln skulle ge ungefär 3 knop i 10 m/s... (Men det visste du ju redan empiriskt, tror jag

Att lära sig motorsegla effektivt är en bra ide. Att tänka på är då att motorer inte gillar att luta alltför mycket, så man kan behöva reva eller välja enbart storseglet i de lägena.

En (egentligen rätt osäker) möjlighet är att byta till en 12-hästars YSE12, som troligen får plats direkt, annars kostar en lagom stor, ny motor runt 50 papp (två cylindrar, 18-20 hk), plus installationen och kanske litet ombyggnad runt motorrummet. Troligen tillkommer en ny propeller, axel och annat "småplock" till detta.

Så, lära dig "motorsegla" låter rätt vettigt.
Anders S

Jerker
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 24 mar 2021, 11:01

Re: Mer kraft vid motorgång, yanmar 8

Inlägg av Jerker » tis 17 aug 2021, 09:36

Spännande svar!
Om jag ska testa motorsegling- hade det funkat bra med att endast dra ut rullfocken, dvs revat försegel? Min fråga är egentligen kanske mer om principen att få en bättre gång funkar lika bra med revat försegel som storsegel?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mer kraft vid motorgång, yanmar 8

Inlägg av Anders S » tis 17 aug 2021, 10:17

Jerker skrev:
tis 17 aug 2021, 09:36
Spännande svar!
Om jag ska testa motorsegling- hade det funkat bra med att endast dra ut rullfocken, dvs revat försegel? Min fråga är egentligen kanske mer om principen att få en bättre gång funkar lika bra med revat försegel som storsegel?
Helt OK lösning, det bör gå alldeles utmärkt.

Fördelen är "steglös anpassning" av segelytan, nackdelen att man tappar (teoretiskt) stöttningen litet tidigare när man går mot vinden eftersom rullfocken inte enkelt kan skotas midskepps. Men har du rullfock, prova! Inget dåligt kan hända.

Bara så du förstår: 8 HK på en tretons segelbåt är ganska litet jämfört med "moderna segelbåtar", där man nog tänker sig att motorgång är vad många väljer om det blåser emot. Inget fel i det, men du har en mer renodlad hjälpmotor, dvs en motor lagom för vindstilla eller mycket tunn medvind (då kan man heller inte segla effektivt).
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Mer kraft vid motorgång, yanmar 8

Inlägg av Peter_K » tis 17 aug 2021, 14:50

Man kan ju också fråga sig… ja, din båt gör tre knop mot vind och vågor med nuvarande motor. Låt säga att du lägger 100 kkr på en ny motor och propeller på en gammal båt, och klämmer ner en motor på c:a 20 hk och trycker dig i sex knop mot vind och vågor - hur bekväm blir den resan? Kommer du i praktiken inte att gå så mycket fortare trots den större motorn?
Alla borde ha skägg

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Mer kraft vid motorgång, yanmar 8

Inlägg av Nils_D » tis 17 aug 2021, 19:45

Jerker skrev:
tis 17 aug 2021, 09:36
Spännande svar!
Om jag ska testa motorsegling- hade det funkat bra med att endast dra ut rullfocken, dvs revat försegel? Min fråga är egentligen kanske mer om principen att få en bättre gång funkar lika bra med revat försegel som storsegel?
Om det fungerar lika bra med rullfock (eller väl snarare rullgenua om du har en Compis) är nog svårt att ge ett generellt svar på, eftersom det handlar om samspel mellan segel och skrovform och hur de samverkar. Men om du inte är i en extremt trång farled eller passage är det väl bara att prova och se vad som händer.

Den stora fördelen med att använda genuan är ju som Anders S skriver att man kan variera segelytan smidigt så man inte har för mycket segel uppe. Men jag skulle inte bli förvånad om det visade sig att det blir sämre med genuan inrullad till fockstorlek, eftersom det flyttar tryckcentrum för seglet längre föröver, vilket i sin tur trycker ner fören i lä så du får sämre höjdtagning. Jag lärde mig nyligen den hårda vägen att jag inte kan kryssa med min IF med bara fock genom en trång passage till min hemahamn, för båten tar ingen höjd. Medan jag utan problem gjort det förr med en genua, både på en IF och på RJ85.

Skriv svar