Varvproblem VP 2001

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
magdan
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 27 jan 2007, 17:40

Varvproblem VP 2001

Inlägg av magdan » mån 16 aug 2021, 11:29

Hej,
Har nyligen satt tillbaka min VP 2001 i min segelbåt och fått igång den men den går inte helt 100...?
När jag varvar upp den lite så misständer/går ner i varv en kort stund för att sedan hämta sig igen och så håller den på kanske var 20-30 sekund. Det läcker lite vid toppen på finfiltret (trycksidan), troligen från skruven man luftar. har inga skadade rör eller något annat ändrat mer än att jag satt på ytterligare ett förfilter innan koppen/grovfiltret. Ett filter sålt av Penta som skulle "slå sönder" partiklar så att inte systemet sätts igen?!?!?
Några idéer på vad jag bör kolla för att den skall gå rent på alla varvtal?
Tacksam för hjälp!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Varvproblem VP 2001

Inlägg av Anders S » tis 17 aug 2021, 08:34

magdan skrev:
mån 16 aug 2021, 11:29
Hej,
Har nyligen satt tillbaka min VP 2001 i min segelbåt och fått igång den men den går inte helt 100...?
När jag varvar upp den lite så misständer/går ner i varv en kort stund för att sedan hämta sig igen och så håller den på kanske var 20-30 sekund. Det läcker lite vid toppen på finfiltret (trycksidan), troligen från skruven man luftar. har inga skadade rör eller något annat ändrat mer än att jag satt på ytterligare ett förfilter innan koppen/grovfiltret. Ett filter sålt av Penta som skulle "slå sönder" partiklar så att inte systemet sätts igen?!?!?
Några idéer på vad jag bör kolla för att den skall gå rent på alla varvtal?
Tacksam för hjälp!
En självklar åtgärd är att fixa läckaget. När du skriver "trycksidan" menar du troligen trycksidan relativt matarpumpen, inte högtryckssidan.

Det låter som problem med bränsletillförseln, och det kan ju tänkas att läckaget är större än du tror, och hindrar stabil tillgång på diesel. Med "tur" räcker det att byta packning på luftskruven (kopparbricka?).

Sedan får man förvissa sig om att a: matarpumpen fungerar, b: det nya filtret fungerar (låter som ett sk "cyklonfilter" som skapar en virvel som skickar smuts åt sidan och ner i en bottenkopp) och att inga andra filter är igensatta. (Har du ett nytt finfilter? Sitter det rätt etc etc). Har du skräp i sugledningen ?
Anders S

Skriv svar