Hur koppla in lanternor

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Hur koppla in lanternor

Inlägg av Tomas E » lör 07 aug 2021, 19:32

Har låtit montera en trikulörlanterna i masttoppen och har missat några anteckningar.

Från masten kommer de här två kablarna (och båda ska kopplas in). Den med blå+brun (kabel 1) trådar kommer från den ursprungliga, vita lanternan halvvägs upp i masten. Den med grå+röd+svart trådar (kabel 2) kommer från den nya trikulören i masttoppen. Båda ska vara inkopplade och det ska gå att växla mellan de två lanternorna.

Två tjocka kablar från masten.jpg

De anteckningar jag har säger att blå (från kabel 1) + svart (från kabel 2) ska in tillsammans i det översta, vänstra hålet. Sedan ska brun, röd och grå (kabel 2) in i den ordningen, se fotot.

Instrumentpanelen ser ut så här ("Instr" = tankmätaren, som också syns):

Instrumentpanel.jpg


Från instrumentpanelen kommer en kabel med tre likadana svarta trådar, en gulgrön tråd och en (mycket) tunn, svart tråd.

Från masten inkopplat.jpg

FRÅGA:
Hur ska den gulgröna och den tunna svarta tråden kopplas?
(Antar att jag sedan måste pröva mig fram så att de tre likadana svarta trådarna hamnar rätt gentemot hur det är kopplat i instrumentpanelen.)
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur koppla in lanternor

Inlägg av Anders S » sön 08 aug 2021, 14:40

Knepigt läge för en skrivbordslösning...

"Att mäta är att veta" brukar man säga, och här är det så.

Men du kan vänta dig att det handlar om 12v plus och minus, och trefärgslanternan behöver två trådar, liksom "motorlanternan", dvs den befintliga vita.

För att VÄXLA mellan trefärg och "motor" (eg topplanterna) behövs en omkopplare med "av" i mitten (on-off-on), som ger ström till endera av de två lanternorna. Eftersom "minus" kan vara gemensam behövs inte nödvändigtvis en tvåpolig omkopplare. En sådan kan du sätta i elpanelen men vill du inte dra ledningar över hela båten kan det fungera att ha den vid masten. https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... fon-p36128

För att reda ut vad som är plus och minus har man nytta av en sk multimeter, för en hundralapp eller så. https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... HIQAvD_BwE

En testmejsel med lampa och krokodilklämma kan räcka, men ger inte svar på plus respektive minus. https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000022293

Färgen säger ingenting utan ett elschema,
Anders S

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Hur koppla in lanternor

Inlägg av Tomas E » sön 08 aug 2021, 15:49

Anders S skrev:
sön 08 aug 2021, 14:40
För att VÄXLA mellan trefärg och "motor" (eg topplanterna) behövs en omkopplare med "av" i mitten (on-off-on), som ger ström till endera av de två lanternorna. Eftersom "minus" kan vara gemensam behövs inte nödvändigtvis en tvåpolig omkopplare. En sådan kan du sätta i elpanelen men vill du inte dra ledningar över hela båten kan det fungera att ha den vid masten. https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... fon-p36128
Jag kanske uttryckte mig luddigt när jag skrev "växla". Det ska gå att sätta på och stänga av trefärg respektive motor oberoende av varandra.

Trefärg har dessutom, förutom sina tre sektorer, även en runtomlysande ankringslanterna, ovanför den andra (trefärg).

En multimeter från Biltema köpte jag nyligen. Ska se om jag förstår något när jag har öppnat asken.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur koppla in lanternor

Inlägg av Anders S » sön 08 aug 2021, 22:10

Tomas E skrev:
sön 08 aug 2021, 15:49
Anders S skrev:
sön 08 aug 2021, 14:40
För att VÄXLA mellan trefärg och "motor" (eg topplanterna) behövs en omkopplare med "av" i mitten (on-off-on), som ger ström till endera av de två lanternorna. Eftersom "minus" kan vara gemensam behövs inte nödvändigtvis en tvåpolig omkopplare. En sådan kan du sätta i elpanelen men vill du inte dra ledningar över hela båten kan det fungera att ha den vid masten. https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... fon-p36128
Jag kanske uttryckte mig luddigt när jag skrev "växla". Det ska gå att sätta på och stänga av trefärg respektive motor oberoende av varandra.

Trefärg har dessutom, förutom sina tre sektorer, även en runtomlysande ankringslanterna, ovanför den andra (trefärg).

En multimeter från Biltema köpte jag nyligen. Ska se om jag förstår något när jag har öppnat asken.
Det gör du säkert (förstår, alltså).

Har du två lampor i topplanternan (trefärg respektive ankar-) är en tråd gemensam minus, de andra två går till endera ljuskällan (diodlampor?)

Nu känns det ju som de två trådarna som redan sitter ihop är gemensam minus, och då återstår att reda ut vilken brytare som de andra ingående trådarna går till. Det kan man prova sig fram till.

Därefter gäller det att reda ut vilka lanterntrådar som går till minus - de tre Fel! två! minustrådarna skall kopplas till dubbeltråden (efter att du verifierat att det är minuspolen). Du behöver inte dra tre minustrådar. Om du provar dig fram, ha ett par extra säkringar till hands.

När det gäller motorlanterna, trefärg och ankarlanterna är det så pyssligt att man aldrig får ha två eller tre av dem samtidigt, bara en (beroende på läge). Nu skall en vaken person förstås kunna behärska sig från att trycka på alla samtidigt, men det skall man tänka på.

Bonus: Har ankarlanternan lysvidd nog, så kan den gälla som kombinerad akter och topplanterna (motorlanterna) vid motorgång.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur koppla in lanternor

Inlägg av Anders S » tis 10 aug 2021, 08:51

Jag kan väl lägga till att det inte handlar om tre minusledningar från masten, utan bara två. Minus för trefärg/ankar är ju gemensam.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Hur koppla in lanternor

Inlägg av Peter_K » tis 10 aug 2021, 18:27

Anders S skrev:
sön 08 aug 2021, 22:10
Bonus: Har ankarlanternan lysvidd nog, så kan den gälla som kombinerad akter och topplanterna (motorlanterna) vid motorgång.
I alla fall om den sitter minst 0,5 meter över den röd-gröna lanternan (eller, egentligen 1,0 meter, men det finns dispensregler…), så då får man använda den röd/gröna i fören, vilket lär krångla till anslutningarna ännu mer.
:wink:
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur koppla in lanternor

Inlägg av Anders S » tis 10 aug 2021, 20:12

Peter_K skrev:
tis 10 aug 2021, 18:27
Anders S skrev:
sön 08 aug 2021, 22:10
Bonus: Har ankarlanternan lysvidd nog, så kan den gälla som kombinerad akter och topplanterna (motorlanterna) vid motorgång.
I alla fall om den sitter minst 0,5 meter över den röd-gröna lanternan (eller, egentligen 1,0 meter, men det finns dispensregler…), så då får man använda den röd/gröna i fören, vilket lär krångla till anslutningarna ännu mer.
:wink:
Jajamän. Jag har sett en engelsk brytare av monstermodell, som har flera lägen för alla lagliga ljuskombinationer. Jag skulle göra en sådan av en roterande omkopplare med många poler och fyra eller fem skivor, men det fick jag bara huvudvärk av - det blev bara en dåligt fungerande prototyp... :mrgreen:

Därför finns det en poäng att kunna tända var lanterna för sig, men någon sorts indikation kan vara vettigt. Skräp till lanternor som inte lyser sig själva kan man tycka, men trefärg- och ankar- kan vara svåra att se nerifrån.

Men steg ett i denna tråd är nog att få allt att lysa, sedan kan man fundera på "listiga brytare".
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Hur koppla in lanternor

Inlägg av Fredrik » fre 08 okt 2021, 06:51

Jag vill tillägga att det är bra att hålla rätt på vad som är plus och minus. För motorlanternan fungerar det oavsett hur man kopplar in trådarna sålänge man har en vanlig glödlampa. Men om man en dag får en snilleblixt att man vill sätta in en LED-lampa istället, kommer den inte att fungera om man har vänt polariteten. På min båt är det två vita kablar till den ankringslanternan i toppen och det var lite huvudbry att lista ut varför den inte ville lysa när jag hade satt i en LED-lampa.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar