Yamaha Malta dör vid gas

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Kolakossan
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 02 aug 2021, 20:43

Yamaha Malta dör vid gas

Inlägg av Kolakossan » mån 02 aug 2021, 20:45

Hej!
Har en Yamaha Malta, 3hk tror jag den är på från ca 2002.
Efter att ha stått ett bra tag så fick jag igång den men den gick då bara på högre varvtal och dog vid låg gas/tomgång. Jag plockade isär förgasare och rengjorde allt, satte tillbaka den och nu går den bara på tomgång(lite bluddrig) och dör vid nästan minsta gaspådrag. Kan varva upp lite men dör sedan. Plockade ner förgasaren och rengjorde munstycken ännu en gång med nål och bromsrengöring, rengjorde även tanken men den dör fortfarande vid gas. Tändstiftet har vart oljigt de gångerna jag haft igång den och har testat att späda med mer bensin. Har testat att ljustera skruven på förgasaren men det blir ingen skillnad. Den dör så fort man LÄGGER I choken. 
Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yamaha Malta dör vid gas

Inlägg av Anders S » tor 05 aug 2021, 08:37

Kolakossan skrev:
mån 02 aug 2021, 20:45
Hej!
Har en Yamaha Malta, 3hk tror jag den är på från ca 2002.
Efter att ha stått ett bra tag så fick jag igång den men den gick då bara på högre varvtal och dog vid låg gas/tomgång. Jag plockade isär förgasare och rengjorde allt, satte tillbaka den och nu går den bara på tomgång(lite bluddrig) och dör vid nästan minsta gaspådrag. Kan varva upp lite men dör sedan. Plockade ner förgasaren och rengjorde munstycken ännu en gång med nål och bromsrengöring, rengjorde även tanken men den dör fortfarande vid gas. Tändstiftet har vart oljigt de gångerna jag haft igång den och har testat att späda med mer bensin. Har testat att ljustera skruven på förgasaren men det blir ingen skillnad. Den dör så fort man LÄGGER I choken. 
Tacksam för svar!
Om den startar lätt , prova med ett nytt stift (för att få en ny packning) och börja inställningarna med "snål blandning". Att en varm motor "dör" då man lägger i choken är som det skall vara, för fet blandning är lika illa som för mager. Sedan handlar det om tändningsförställning, gasreglagets läge och om gasen påverkar tändläget rätt.
Anders S

Skriv svar