Idag fanns det äntligen tid för att bottenmåla min båt. Den står i en vagga med sex st stöttor. Stöttorna går att justera så att man kan fälla undan dem (en i taget förstås) så att man kan måla bottenfärg överallt. Stöttorna är försedda med en rund dyna av gummi, ca 25 cm i dia.
En av stöttorna var rejält åtdragen, den pressade så hårt mot skrovet att där blivit en ca 10 mm djup fördjupning. Laminatet har alltså tryckts in så mycket att divinycellen inne i skrovet har deformerats. Det invändiga laminatet är opåverkat.
Det är en ganska stabil båt, en Vagabond 31.
Är det här en acceptabel svit efter en vinteruppläggning?
Om det skall repareras måste laminatet tas bort i insjunkningen, nytt laminat skall på plats och detta skall lamineras in så att det fäster i det gamla laminatet. Ett tämligen trist jobb. Hur stora är mina odds att få firman som sköter varvet där båten ligger att göra detta, givetvis utan kostnad för mig?
Om de vägrar att åtgärda, vad blir enklast för mig? Att ta dit en besiktningsman och på rättslig väg kräva ersättning eller att göra jobbet själv?
Eller bör jag låta mitt försäkringsbolag ta hand om det hela? Kan jag i så fall kräva firman ifråga på självrisken?
Firman som sköter om varvet är hyfsat stor, de driver flera varv i Göteborgstrakten. Vill påstå att deras servicenivå är usel och att de tar hutlöst betalt.
Inbuktning efter stötta
Re: Inbuktning efter stötta
Hej
Det brukar stå i avtalen att båtägaren övertar ansvaret för pallning och stöttor en vecka efter upptagning. Även försäkringsbolagen skriver att man skall kolla sina stöttor under vintern. Om det var min båt skulle jag göra så här, rätt eller fel. Slipa bort färg och gelcoat i bulan. Klipp till 3-4 runda glasfiberbitar och plasta fast dem. Spackla och plasta fast ytterligare 3-4 glasfiberremsor. Slipa och måla.
Polyester eller epoxi ? Båten är byggd av polyester. Jag skulle valt polyester. Välj glasfiber som passar polyester eller epoxi.
Lycka till Moby Dick
Det brukar stå i avtalen att båtägaren övertar ansvaret för pallning och stöttor en vecka efter upptagning. Även försäkringsbolagen skriver att man skall kolla sina stöttor under vintern. Om det var min båt skulle jag göra så här, rätt eller fel. Slipa bort färg och gelcoat i bulan. Klipp till 3-4 runda glasfiberbitar och plasta fast dem. Spackla och plasta fast ytterligare 3-4 glasfiberremsor. Slipa och måla.
Polyester eller epoxi ? Båten är byggd av polyester. Jag skulle valt polyester. Välj glasfiber som passar polyester eller epoxi.
Lycka till Moby Dick
Re: Inbuktning efter stötta
Hade det varit min båt hade jag letat efter strukturella skador (sprickor in/utsida, inredning som lossnat och liknande). Finns inget sådant, hade jag sjösatt och använt båten som vanligt. Sannolikt försvinner bucklan av sig själv då.
Alla borde ha skägg