Oljeläckage runt bälg 120S
Oljeläckage runt bälg 120S
Efter att drevoljan byttes under försäsongen har jag nu upptäckt att det samlar sig en hel del olja på bälgen efter en stunds motorgång. Kan inte se var denna kommer ifrån. Någon som varit med om liknande? Tips mottages! Hällde i 2,8 liter som anvisat på drevet. Locket är naturligtvis åtskruvat
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Oljeläckage runt bälg 120S
Är det motorolja eller drevolja? Drevoljan brukar vara klar, medan motoroljan är mörk.
/Anders G
Re: Oljeläckage runt bälg 120S
Samma typ av olja både i drevet och i motorn på dessa (gamla) grunkor
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Oljeläckage runt bälg 120S
Ja, det har jag oxå, men den i motorn mörknar, den i drevet inte. Eller har du nyss fyllt på?
/Anders G
Re: Oljeläckage runt bälg 120S
Med ny olja i drevet och sannolikt också i motorn är det inte så lätt att se skillnad förrän efter ett antal timmar (det dröjer ju innan det finns sot i (motor)oljan så det märks.
Det man kan tänka sig (man skall ju hoppas på det oskyldigaste, ju) är att inte riktigt all oljan runnit ut vid bytet eller att det helt enkelt varit "gott mått" vid påfyllningen. Oljan utvidgar sig i värme, och är det alltför fullt rinner det över. För att inte trycka ut packningar är det viktigt att det finns litet expansionsutrymme, och det brukar dessutom finnas ett ventilationshål i växellådor, ibland med en liten labyrint för att skydda mot smuts. Ofta sitter denna lilla öppning på oljepåfyllningsskruven.
Torka rent (oljan är inte riktigt bra för gummibälgen) och bevaka. Är min förutsägelse korrekt (onödigt mycket olja av någon anledning) lär det sluta "läcka". Har jag fel fortsätter läckaget, och den självklara platsen att gå vidare på är att kolla packningen i påfyllningslocket.
Det man kan tänka sig (man skall ju hoppas på det oskyldigaste, ju) är att inte riktigt all oljan runnit ut vid bytet eller att det helt enkelt varit "gott mått" vid påfyllningen. Oljan utvidgar sig i värme, och är det alltför fullt rinner det över. För att inte trycka ut packningar är det viktigt att det finns litet expansionsutrymme, och det brukar dessutom finnas ett ventilationshål i växellådor, ibland med en liten labyrint för att skydda mot smuts. Ofta sitter denna lilla öppning på oljepåfyllningsskruven.
Torka rent (oljan är inte riktigt bra för gummibälgen) och bevaka. Är min förutsägelse korrekt (onödigt mycket olja av någon anledning) lär det sluta "läcka". Har jag fel fortsätter läckaget, och den självklara platsen att gå vidare på är att kolla packningen i påfyllningslocket.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt: