Hej,
Jag har en Yanmar 4JH4-HTE i min båt. Den förbrukar generator/vattenpumpsremmar i hög takt.
Har nu tröttnat på det, finns det någon i detta eminenta forum som har koll på det finns ombyggnadssatser till antingen sk.'Poly-V'(Multi-v, d v s platt rem med många små v) rem alternativt en dubbelremslösning?
Nej, det är inte rost i v-spåren i remskivorna, nej det är inte fel remspänning, (jobbade med just kringaggregatsdrivning inom fordonsutveckling en gång i tiden), kontrollerar och justerar remspänningen regelbundet.
Hur tungt går generatorn:
Generatorn försörjer idag, ett 95Ah AGM startbatteri + 2 st 95 Ah AGM förbrukarbatterier via relä. Dock så matas dessa förbrukningsbatterier kontinuerligt med en 100W solpanel med MPPT regulator.
Så, nej, generatorn går inte speciellt tungt.
Generatordrivning Yanmar
Re: Generatordrivning Yanmar
Välkommen till forumet.
När det gäller frågan kan man göra på ett par sätt: Det ena är att gå vägen över multiribb-rem, vilket kräver anpassade remskivor för generator, vattenpump och vevaxel. Balmar gör en sådan sats, den är inte direkt billig. ( https://balmar.net/balmar-technology/al ... echnology/ )
Dubbla standardremmar kräver också ombyggda remskivor med komplikationen att remdata är kritiska (så likadana som möjligt).
Men när det gäller Yanmar och drivremmar bör man vara medveten om att Yanmars egna remmar har specifika mått, både på bredd och vinkel. Köper man "piratremmar" kan man få remmar som är "goda nog" i de flesta fall, men inte riktigt lika bra och välformade.
Utöver vad du redan nämnt att du kollat, verifiera att vevaxelskivan är shimsad rätt i förhållande till vp och gen, och verifiera att de båda drivna komponenterna inte har något lagerspel, vare sig radiellt (snedställning) eller axiell (lägesförändring). Ser du sällan eller aldrig 40A på amperemätaren BORDE standardremmen räcka till om allt är rätt i övrigt.
När det gäller frågan kan man göra på ett par sätt: Det ena är att gå vägen över multiribb-rem, vilket kräver anpassade remskivor för generator, vattenpump och vevaxel. Balmar gör en sådan sats, den är inte direkt billig. ( https://balmar.net/balmar-technology/al ... echnology/ )
Dubbla standardremmar kräver också ombyggda remskivor med komplikationen att remdata är kritiska (så likadana som möjligt).
Men när det gäller Yanmar och drivremmar bör man vara medveten om att Yanmars egna remmar har specifika mått, både på bredd och vinkel. Köper man "piratremmar" kan man få remmar som är "goda nog" i de flesta fall, men inte riktigt lika bra och välformade.
Utöver vad du redan nämnt att du kollat, verifiera att vevaxelskivan är shimsad rätt i förhållande till vp och gen, och verifiera att de båda drivna komponenterna inte har något lagerspel, vare sig radiellt (snedställning) eller axiell (lägesförändring). Ser du sällan eller aldrig 40A på amperemätaren BORDE standardremmen räcka till om allt är rätt i övrigt.
Anders S
Re: Generatordrivning Yanmar
Jag har samma motor och har inte behövt byta rem på 2200 timmar nu.