Värmekollaps?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Värmekollaps?

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 29 jun 2021, 19:48

Provade, i samband med stora genomgången av elsystemet även den med så synnerlig möda installerade Eberspächer värmaren Airtronic 2 D - 4 och visst fungerade den.
Men, i går morse blev det kallt uti (inuti) båten och skulle jag sätta på värmaren. Inte f-n gick det...."Kein Heizgerät" upplystes jag om....( ja ja jag kunde valt engelska som språk men..). Ett fasligt röjande och bökande bland anslutningar och paneler men icke nått glapp nånstans. Säkringarna hela.
Suck. På det igen i dag. Inklusive att gå in på inställningar, knappa mig fram till testprogrammet som strax förkunnar: "Kein Fehler".....Men lik förb-t går den inte. Lusläser den ytterst invecklade (för mig iaf) bruksanvisningen och tycker mig absolut göra som där står. Trycker igång för värme (börvärdet väl över dagens kajuttemperatur). Displayen lyser förtroende ingivande rött som den skall - men plötsligt blir displayen tom igen och den röda ringen lyser enbart med sin frånvaro.
Finns testprogram inbyggt och när jag gör det signaleras att värmaren är OK medans panelen dels visar "kein Heizgerät" (1) dels 2 Mismatch.
Har kontaktat support-SE@eberspaecher.com och ringt dit - hänvisas till Thermoprodukter. Som förstås har dragit ner på styrkan eftersom det är sommar. Men nån skall ringa....
Fattar att detta är högre skolan men kanske nån har erfarenhet? Att installera värmaren var "värsta" amatörjobbet" - litanian utförligt presenterad i tidigare post.
Har månne mr Murphy fortbildat sig?? Eller har jag utsatts för nån förbannelse??? :mrgreen:

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Värmekollaps?

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 30 jun 2021, 17:10

Svarar själv! : problemet löstes genom förnämlig backup av Stefan på Thermoprodukter samt bistånd från Joakim på Eberspaecher.
Visade sig vara felkoder som någon (mr Murphy?? - i så fall en mångförslagen och uppenbarligen uppdaterad man)stoppat in :roll:
Via idogt bladande på menyerna med detaljerade instruktioner som hjälp löstes det hela.
Sensmoral: vissa problem skall man rådfråga expertis om. Detta var ett sådant. 8)

Skriv svar