Honda 50hk . Får inte ut effekten av varven
Honda 50hk . Får inte ut effekten av varven
Hej
Vi har en Honda 50hk från 94-95 .
Innan vi la i den idag så varva den 6400 med full gas på land.
När vi sedan har den i vattnet så får vi bara effekt till lite över 4000. Mellan 4000 - 6500 varv så låter motorn bara mer men inget händer. Skulle gissa att vi får ut 60% av motorn om jag jämför med tidigare somrar.
Våran familj är amatörer när det kommer till motorer men om du har något tips på vad det kan vara så hör gärna av dig.
Mvh Tomas
Vi har en Honda 50hk från 94-95 .
Innan vi la i den idag så varva den 6400 med full gas på land.
När vi sedan har den i vattnet så får vi bara effekt till lite över 4000. Mellan 4000 - 6500 varv så låter motorn bara mer men inget händer. Skulle gissa att vi får ut 60% av motorn om jag jämför med tidigare somrar.
Våran familj är amatörer när det kommer till motorer men om du har något tips på vad det kan vara så hör gärna av dig.
Mvh Tomas
Re: Honda 50hk . Får inte ut effekten av varven
Jag gissar att du med den motorn har en motorbåt och inte en segelbåt. Eftersom Sailguide är en sajt för seglare om segelbåtar är det stor risk att det inte finns någon här som har rätt kompetens och därmed kan hjälpa dig med dina problem. Har aldrig hört talas om en segelbåt med en motor likande din.
Föreslår att du istället vänder dig till en sajt där det finns många motorbåtsägare. Den enda jag känner till är denna på Maringuiden
https://www.maringuiden.se/forum/forum/ ... %A5tsnack/
Kanske du får snabbare svar där?
Föreslår att du istället vänder dig till en sajt där det finns många motorbåtsägare. Den enda jag känner till är denna på Maringuiden
https://www.maringuiden.se/forum/forum/ ... %A5tsnack/
Kanske du får snabbare svar där?
Re: Honda 50hk . Får inte ut effekten av varven
Det är alldeles riktigt att detta är ett segelbåtsforum. Frågan är dock möjlig att besvara generellt, och principiellt gäller det för små hjälpmotorer på segelbåtar precis som större motorbåtsmotorer:
Det är inte meningsfullt att provköra på land, eftersom propellern då "vispar luft", dvs i praktiken ett mycket litet motstånd. Så det provet visar inte så mycket.
Sedan har vi båten, propellern och motorn som tänkbara problemområden. Är båten ren och fri från växter och djur kan man tänka sig "fel propeller". Har båten körts med bra prestanda med samma motor och propeller kan man ge sig på motorn. Då kan man (själv) kolla filter, bränsle, tändstiften (man kan ofta se på stiften om motorn går som den skall, tändningen är OK etc). Kommer bränsle till motorn som avsett? Är bensinen "ny" - det förekommer att bensin åldras i tanken och då kan man fylla på med ny.
Efter det blir det litet svårare - kompressionsprov kan man kanske göra själv, men elektronisk insprutning och annat trolleri kräver vanligen verkstad.
Det är inte meningsfullt att provköra på land, eftersom propellern då "vispar luft", dvs i praktiken ett mycket litet motstånd. Så det provet visar inte så mycket.
Sedan har vi båten, propellern och motorn som tänkbara problemområden. Är båten ren och fri från växter och djur kan man tänka sig "fel propeller". Har båten körts med bra prestanda med samma motor och propeller kan man ge sig på motorn. Då kan man (själv) kolla filter, bränsle, tändstiften (man kan ofta se på stiften om motorn går som den skall, tändningen är OK etc). Kommer bränsle till motorn som avsett? Är bensinen "ny" - det förekommer att bensin åldras i tanken och då kan man fylla på med ny.
Efter det blir det litet svårare - kompressionsprov kan man kanske göra själv, men elektronisk insprutning och annat trolleri kräver vanligen verkstad.
Anders S
Re: Honda 50hk . Får inte ut effekten av varven
Det finns en segelbåt som om jag inte minns fel heter Mac Gregor eller något liknande, hade sänkköl/centerbord. Med 50 hk utombordsmotor skulle den göra ca 20 knop enligt annonsen.
Re: Honda 50hk . Får inte ut effekten av varven
Alldeles riktigt. Den var en hybrid mellan planande motorbåt och segelbåt, med vattenbarlast för att lösa problemet med att "vanliga segelbåtar" släpar på en bly- eller järngruva, för att hålla balansen. Sedan är den optimala formen för en snabb motorbåt helt annorlunda än en snabb segelbåt, särskilt i McGregor-storlek.
Så visst kan man ha en 50-hästare på sin segelbåt... Det är det, noga taget, många som har, men sällan en utombordare
Anders S